۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۷۳۹۰۴۸

نگاهی به کتاب «قرآن و پدیده شناسی نفاق و نفوذ»

نگاهی به کتاب «قرآن و پدیده شناسی نفاق و نفوذ»
کتاب قرآن و پدیده شناسی نفاق و نفوذ به تبیین پدیده شوم نفاق و نفوذ در اسلام بر پایه آیات قرآن پرداخته که از سوی مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، نفاق و نفوذ از صدر اسلام تا به امروز همواره در همه دوره های رهبری ائمه علیهم السلام وجود داشته و رخنه ای برای ضربه به دین و حقیقت اسلام ایجاد کرده است.

این موضوع در بیش از سیصد آیه قرآن هشدار داده شده و در کلام و بیان اهل بیت نیز مورد تاکید بوده که چنین خطری در پی انحراف دین و سستی پایه های آن تا کشاندن به مرز سقوط است.

حکومت ها و زورمداران ظالمی که اسلام منافعشان را به خطر انداخته بود سعی کرده اند با افرادی به ظاهر مسلمان منافق گونه نفوذ کرده و افکار انحرافی خود را در قالب یک مسلمان به ظاهر درست به خورد دینداران داده و در مواقعی مناسب و البته حساس ضربات مهلکی بر پیکره دین بزنند.

بنابراین اهل بیت علیهم السلام با تکیه بر فرمایشات قرآن به تبیین نفاق و نفوذ و اهداف و راهبردهای آنان و هشدار نسبت به این خطر پرداخته و از این طریق با دشمنان مبارزه می کردند.

قرآن و پدیده شناسی نفاق و نفوذ کتابی است که حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد میرزائی، عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی به رشته تحریر درآورده و به انضمام سخنان مقام معظم رهبری در باره نفوذ، به این موضوع پرداخته است.

کتاب قرآن و پدیده شناسی نفاق و نفوذ در 221 صفحه و شش فصل به موضوعاتی همچون مفهوم‌شناسی نفاق و انواع آن، نگاهی گذرا به تاریخ شکل‌گیری نفاق در صدر اسلام، تفاوت‌های نفاق و تقیه و ادلۀ مشروعیت تقیه پرداخته است.

عوامل پیدایش نفاق و نفوذ در جامعه اسلامی، نشانه‌های نفاق و ویژگی‌های منافقان از نظر قرآن کریم، قرآن کریم و راهکارهای مهار نفاق و نفاق، آثار و پیامدهای آن به انضمام رهنمودهای موضوعی مقام معظم رهبری دربارۀ پدیدۀ نفوذ، آثار و مهار آن از دیگر مباحث این کتاب است.

مسئول حوزه ریاست حوزه علمیه خراسان به عنوان مولف این کتاب افزون بر تعالیم دینی به خصوص قران کریم از آموزه های جامعه شناختی و روان شناسی نیز غافل نبوده و مطالبی را ارائه کرده که خوانندگان عمومی و دانشگاهی را اقناع می کند.

حجت الاسلام میرزایی در مقدمه این کتاب پدیده نفاق را سبب از بین بردن بنیان زندگی فردی و اجتماعی و روح اعتماد و نگاه احترام آمیز انسان ها به یکدیگر دانسته و با اشاره به وقایع تاریخی نفاق را مبدل دروغ به راست و جلوه باطل به حق معرفی کرده که با این حربه زمینه بدعت و انحراف در مفاهیم دینی را ایجاد کرده اند./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات