۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۳۹۰۸۳
حجت الاسلام لک علی‌آبادی:

روش رهبری در استخراج معارف از آیات و روایات درس آموز است

روش رهبری در استخراج معارف از آیات و روایات درس آموز است
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم روش استخراج مطالب از آیات و روایات را در سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب دارای اهمیت دانست و گفت: روش تبلیغی رهبر معظم انقلاب باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، کتاب «همرزمان حسین علیه‌السلام» به تحلیل تبلیغی منبر‌های مقام‌ معظم‌ رهبری می پردازد، این کتاب واکاوی نگرش‌ها و روش‌شناسی منبر، بررسی تحلیل‌های اجتماعی، چگونگی برداشت از آیات و روایات و نکته‌های ناب تبلیغی از دیدگاه رهبری مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

از این‌ رو حجت الاسلام رضا لک علی‌آبادی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتاری با موضوع نظام منسجم فکری در تحلیل سیره حضرات معصومین علیهم‌السلام، دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب را در بحث تبلیغ دینی را تبیین و تفسیر کرد.

حجت الاسلام لک علی‌آبادی با بیان اینکه بحث روش شناسی و واکاوای روش تبلیغ منبر و سخنرانی مقام معظم رهبری با محوریت کتاب همرزمان حسین علیه السلام  را شروع می کنیم، اظهار داشت: در این سلسله جلسات، این قصد را نداریم که کتاب را از اول تا آخر توضیح، شرح و بسط بدهیم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه ابراز کرد: ما ده جلسه از سخنرانی های رهبر معظم انقلاب از سال 51 به بعد را از لحاظ ورود و خروج به بحث، فنون تحلیلی محتوا مورد تحلیل قرار می دهیم، نه از جهتی که ایشان مثلا منبر را با سؤال شروع کردند و با آمار به پایان بردند، بلکه از این جهت که آیات و روایات را در سخنرانی چگونه تحلیل می کنند.

وی تحلیل روش استخراج مطالب از آیات و روایان در سخنرانی های رهبر معظم انقلاب را دارای اهمیت دانست و گفت: لازم است قبل ورود به بحث شناختی از ایشان داشته باشیم که به عنوان شخصیت متفکر، اندیشمند و مبلغ و مدرس زبر دست برای همه شناخته شده است.

حجت الاسلام رضا لک علی‌آبادی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی را بسیار مناسب برای قشر دانشجو خواند و گفت: عنوان کتاب هم رزمان حسین اشاره به فکری اساسی در اندیشه های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به سیره اهل بیت علیهم السلام دارد.

وی با تاکید براینکه در اندیشه رهبر معظم انقلاب همه اهل بیت هم رزمان اهلی بیت هستند، خاطرنشان کرد: همه اهل بیت کلهم نور واحد هستند و هنچنانکه امام حسین علیه السلام قیام کردند، سایر اهل بیت هم قیام کردند و نهایت مجاهدت را داشتند.

حجت الاسلام لک علی‌آبادی با بیان اینکه میدان مبارزات اهل بیت علیهم السلام با هم فرق می کرد، ابراز کرد: میدان مباززه بعضی از اهل بیت زمین بود مانند امام حسین علیه السلام و میدانی بعضی دیگر از اهل بیت فرهنگ، علم و اعتقادات بود و همه آنها مجاهد در عرصه های مختلف بودند.

استاد سطوح عالی حوزه ضمن تاکید براینکه اهل بیت در دیدگاه رهبر معظم انقلاب انسانی 250 ساله است، گفت: شرایطی باعث صلح امام حسن یا قیام امام حسین علیهما السلام شده است و هر کدام از ائمه اگر در موقع دیگری قرار می گرفتند، همان کاری را انجام می دادند که آن امام انجام می داد.

حجت الاسلام رضا لک علی‌آبادی جهاد از نگاه رهبری را هر تلاشی در برابر دشمن دانست و اظهار داشت: هر کار اعم از منبر رفتن، شعر گفتن و ساختن موشک اگر در مقابل دشمن باشد، جهاد تعریف می شود و این کارها اگر در مقابل دشمن نباشد، جهاد محسوب نمی شود.

وی با بیان اینکه همه اهل بیت علیهم السلام در طول 250 سال یک هدف داشته اند و برای آن جنگیده اند، ابراز کرد: در 10 جلسه سخنرانی رهبری در کتاب هم رزمان حسینی بیان می شود که هدف امام صادق علیه السلام در میدان علمی با هدف امام حسین علیه السلام در میدان رزمی یکی بوده است.

حجت الاسلام لک علی‌آبادی در ادامه افزود: برای استباط این ادعا رهبری از شواهد تاریخی و روایی و رد اقوال مخالف استفاده می کنند که نیاز به کار علمی و پژوهشی دارد و انصافا به خوبی این مسئله بررسی شده است و قابل دفاع می باشد و انسان متوجه می شود که گوینده متفکر و اندیشمند است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به اینکه عقیده به انسان 250ساله بودن اهل بیت در تحلیل سیره اهل بیت تاثیرگذار است، اظهار کرد: ما با فهم صحیح سیره گذشته وظایف آنی خود را به خوبی تشخیص می دهیم و این مطلب کلیدی غیر از داشتن اطلاعات و بصیرت است.

وی ضمن تاکید براینکه اختلاف فهم مبانی دین در تحلیل سیره و شناخت وظیفه فعلی بسیار مؤثر است، گفت: امام خمینی رحمه الله علیه می فرمایند که اسلام همه آن سیاسی است و لی بعضی از فقها قائلند که سیاست از دین جداست و این نوع فهم دین در استنباط وظیفه فعلی بسیار مهم است.

حجت الاسلام رضا لک علی‌آبادی در پایان اظهار داشت: اگر وظیفه فعلی تشخیص داده نشود همان کاری می شود که با مسلم بن عقیل کردند و کسانی که همراه او دارالاماره را فتح می کردند، منصرف شدند و بعدا در قیام توابین شرکت کردند و به نتیجه نرسیدند.

علیرضا استادیان خانی

ارسال نظرات