۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۷۳۹۲۹۳
حجت الاسلام والمسلمین خیاط تأکید کرد؛

لزوم استفاده بهینه از فرصت تعطیلات در مدارس علمیه

لزوم استفاده بهینه از فرصت تعطیلات در مدارس علمیه
مدیر حوزه علمیه خراسان بر لزوم استفاده بهینه از فرصت تعطیلات در مدارس علمیه تأکید کرد و گفت: باید پدیده تعطیلات در حوزه را مدیریت کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، صبح امروز در مراسم افتتاحیه دوره تابستانی دارالعلم در سالن همایش‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به اینکه جریان علم آموزی در جوار حضرت رضا (ع) در کتاب های تاریخی زیادی آمده است و علمای زیادی مباحث علمی خود را کنار این حرم نورانی نوشته اند و تدریس کرده اند، اظهار داشت: مرحوم صدوق ۵ جلسه کتاب امالی را در کنار بقعه امام رضا (ع) نوشته است، همچنین از جمله اسناد تاریخی دیگری که وجود دارد، ابن عساکر محقق و حدیث شناس در حرم حضرت رضا (ع) احادیثی را از ابوالبرکات شنیده است.

وی با اشاره به وجود اسناد تاریخی مختلف در این زمینه به حضور علما در کنار حرم رضوی، خاطرنشان کرد: حرم مطهر همواره محل برگزاری کرسی های درس بوده است، علما و دانشمندان در آن رفت و آمد می کردند؛ شاید اولین گزارش های رسمی به عنوان مدرسه رسمی در کنار حرم مطهر در سفر نامه ابن بطوطه آمده است که او نقل می کند در همان جا که توصیف بقعه حضرت را بیان می کند به مدرسه ای که در بالای سرحضرت بنا شده است اشاره دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه توسعه مدارس علمی در دوره ایلخانان و صفوی شکل گرفته است، افزود: مدارس متعددی ایجاد شد از جمله مدرسه میرزا جعفر و مدرسه خیرات خان که امروز از آن به عنوان دانشگاه علوم اسلامی رضوی یادمی شود و جریان علم آموزی در آن دوران ادامه داشته است.

وی با اشاره به به برنامه های مدرسه دارالعلم در تعطیلات تابستان به عنوان یک فرصت علمی در برنامه های طلاب و اساتید حوزه اضافه کرد: فرصت تعطیلات برای حوزویان زمانی خوبی برای تمرکز در فعالیت های علمی است که نمی توان فعالیت هایی که در طول سال با توجه به حجم گسترده دروس علمی رسمی به آن پرداخت، از این فرصت استفاده کرد همان طور که در سیره اهل بیت (علیهم السلام) به مدیریت زمان، مدیریت منابع پرداخته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط در این باره اظهار داشت: حضرت زهرا (س) در یک فرصت ۷۵ روزه با منابعی که داشت، نیروی اندک انسانی و زمان مختصر همه امکانات در دسترس را مدیریت کرد تا بتواند حضرت علی (ع) و بحث امامت و ولایت ایشان را به مردم معرفی کنند، امام حسین (ع) از نیمه ماه رجب سال ۶۰ تا روز دهم عاشورای سال ۶۱ از فضا، امکانات و زمان هایی که در اختیار داشتند از هر فرصتی برای معرفی و تبیین جایگاه اهل بیت (علیهم السلام) استفاده کردند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه باید پدیده تعطیلات در حوزه را مدیریت کرد، تأکید کرد: بسیاری از کارهای علمی که بزرگان انجام داده است مانند تفسیر نمونه، موسوعه فقهی جواهر کلام در فرصت تعطیلات نوشته شده است، همان طور که در شرایط سخت کرونا برخی از کارهای علمی خوبی انجام داده اند، لذا استفاده از این گونه فرصت ها باید ادامه پیداکند.

وی درباره استفاده بهینه از فرصت تعطیلات در مدارس علمیه به نمونه های مختلفی اشاره کرد و ادامه داد: در بازدید از یک مدرسه علمیه، طلاب مسلط به زبان عربی بودند، یکی ازبرنامه های این مدرسه با استفاده از فرصت تعطیلات و اردوهای تابستانی آموزش زبان عربی به این افراد بوده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان خاطرنشان کرد: از فرصت تعطیلات در مباحث مهارت آموزی، تحقیقات علمی، دوره های پودمانی طلاب استفاده کنند.

گفتنی است، طرح مدرسه تابستانی دارالعلم در حرم رضوی با حضور ۵۰۰ نفر از طلاب برادرو خواهراز سراسر کشور از امروز ۱۴ مردادماه به مدت دو هفته در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می شود.

ارسال نظرات