۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۷۳۹۱۹۹

افتتاحیه مدرسه تابستانه دارالعلم در دانشگاه رضوی برگزار می شود

افتتاحیه مدرسه تابستانه دارالعلم در دانشگاه رضوی برگزار می شود
افتتاحیه مدرسه تابستانه دارالعلم ۱۴ مردادماه با پیام آیت‌الله سبحانی و سخنرانی مدیر حوزه علمیه خراسان در سالن شهید سلیمانی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، مشاور تولیت آستان قدس رضوی در امور روحانیت در نشست خبری مدرسه تابستانه دارالعلم که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از چندین سال قبل با تدبیر آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان، کارگروه مشترکی در خصوص طرح مدرسه تابستانه تشکیل و همکاری‌های لازم برای برپایی این مدرسه آغاز شد.

حجت‌الاسلام محسن هاشمی بذرگری ادامه داد: پیرو این همکاری‌ها، مدرسه تابستانه دارالعلم، امسال از ۱۴ مردادماه با پیام آیت‌الله سبحانی و سخنرانی حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان رضوی در سالن شهید سلیمانی دانشگاه علوم اسلامی رضوی افتتاح و در تاریخ ۲۶ مردادماه با حضور تولیت آستان قدس رضوی در تالار ولایت حرم مطهر رضوی خاتمه خواهد یافت.

حضور اساتید شاخص حوزه و دانشگاه

وی تصریح کرد: در این دوره ۵۰۰ طلبه از سراسر کشور شامل 350 طلبه برادر و 150 طلبه خواهر  حضور خواهند داشت و در کلاس‌هایی که در سه مدرسه خیرات خان، میرزا جعفر و پریزاد حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد. به گفته او، بهره‌مندی از اساتید شاخص حوزه و دانشگاه، از ویژگی‌های برجسته این مدرسه است و شرکت‌کنندگان از محضر اساتیدی همچون آیات عظام شب‌زنده‌دار، فیاضی، سیدان و حجج اسلام و المسلمین مبلغی، عشایری، خیاط، زمانی‌فر، درایتی، میرباقری، الهی خراسانی، واسطی، علی‌دوست، یزدان‎پناه، دین نژاد، پارسانیا، طباطبائی بهره‌مند می‌شوند. وی مولفه‌هایی همچون توجه به آموزش، پژوهش، و مباحث فرهنگی را از ویژگی‌های این دوره برشمرد و خاطر نشان کرد: خروجی این دوره‌ها چاپ سه کتاب از سه مدرسه تابستانه از تقریرات و مقالات طلاب حاضر در این جلسات است.

شور و نشاط علمی و تقویت بنیه علمی طلاب

رئیس حوزه مدیریت حوزه علمیه خراسان نیز در این نشست به اهداف تاسیس این مدرسه تابستانه اشاره کرد و بهره‌مندی طلاب از فرصت بهینه تعطیلات تابستانی از جمله آن برشمرد ذکر کرد. حجت‌الاسلام محمد میرزایی، همچنین ایجاد شور و نشاط علمی و تقویت بنیه علمی طلاب و رونق بخشی علمی به فضای حرم مطهر رضوی را از دیگر اهداف تاسیس این مدرسه تابستانه اعلام کرد.

وی افزود: توجه به مسائل جدید و نوپدید از دیگر مولفه‌های تشکیل این دوره‌های تابستانه است و تلاش می‌شود مسائل روز جامعه و نظام همچون موضوع حجاب و عفاف و شبهات قرآنی روز، مورد توجه قرار بگیرد.

جریان‌سازی علمی در سطح ملی 

معاون علمی حوزه علمیه خراسان نیز با بیان اینکه مدرسه تابستانه دارالعلم یک جریان‌سازی علمی در سطح ملی است، گفت: در این دوره تابستانه طلاب حوزه‌های علمیه از استان‌های اصفهان، تهران، قم و مشهد حضور دارند و به همین دلیل یک جریان علمی در سطح ملی رقم خواهد خورد.

حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به نقش اثرگذار آستان قدس رضوی در این زمینه خاطر نشان کرد: پیشینه فعالیت‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نشان‎دهنده ماموریت این مجموعه در پشتیبانی حوزه‌های علمیه و توجه به علم آموزی است.

بحث، گفتگو و مناظره

وی در ادامه به برخی از ویژگیهای این مدرسه اشاره کرد و گفت: در این دوره‌ها دانش‌های محوری حوزه اعم از فقه و اصول، کلام و تفسیر ادبیات و مسائل روز جامعه مورد توجه است اما روش ارائه متفاوت بوده و طلاب در نشست‌های تخصصی به گفتگو، مناظره و بحث می‌نشینند.

همچنین به گفته حجت‌الاسلام رضایی برگزاری 10 جلسه اخلاق مشترک برای عموم شرکت‌کنندگان، تدارک 90 درس القائی، برگزاری 30 نشست مناظره و 13 جلسه رسمی در قالب درس اخلاق از برنامه‌های اجرایی این مدرسه است.

حجت‌الاسلام آقایی‌زاده، مدیر واحد اساتید نخبگان حوزه علمیه خراسان نیز در این نشست گزارشی درباره نحوه میزبانی از طلاب حاضر در این دوره‌ها ارائه کرد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات