۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۷۳۹۰۴۷

معرفی کتاب تجلی قرآن در نیایش معصومان

معرفی کتاب تجلی قرآن در نیایش معصومان
خراسان رضوی- کتاب تجلی قرآن در نیایش معصومان اثری پژوهشی در زمینه بررسی مفهومی ادعیه و نیایش ائمه بر پایه آیات قرآن کریم است که در نوع خود بی سابقه بوده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، کتاب تجلی قرآن در نیایش معصومان نوشته حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، اثری پژوهشی در زمینه بررسی تطبیقی و مفهومی ادعیه بر پایه قرآن کریم است که در مجموعه منشورات قرآنی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ثبت و منتشر شده است.

تجلی قرآن در نیایش معصومان در چهار فصل سامان یافته است که فصل نخست به بررسی کلیاتی در باب دعا می پردازد و پس از مفهوم شناسی دعا به بررسی خاستگاه قرآنی ادعیه و اثرپذیری غیر آشکار آن از قرآن توجه شده است.

فصل دوم به حضور مستقیم و تجلی صریح قرآن در ادعیه پرداخته و آیاتی را که آشکارا در دعاها به کار رفته است بررسی می‌کند در این فصل بستر استفاده آیه، انگیزه‌های مختلف که علت استناد به آیه می‌تواند باشد بحث شده است.

در فصل سوم به آیات مقتبس در بستر دعا اعم از اقتباس نصی و اشاری توجه شده و انگیزه‌های آن تا حد ممکن مورد کاوش و بررسی قرار گرفته است.

در فصل چهارم به بررسی تلمیحات قرآن در دعا می‌پردازد با این تفاوت که در این فصل به دلیل حجم زیاد تلمیحات به همه دعاها پرداخته نشده و تنها نمونه‌هایی بررسی شده و در  پایان با ذکر چند نتیجه‌گیری کتاب به فرجام می آید.

این کتاب در 384 صفحه با ارزیابی علمی مرحوم آیت الله علی علمی اردبیلی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی مهدوی راد دانشیار دانشگاه تهران، دکتر غلامحسین  ابراهیمی دینانی استاد دانشگاه تهران و دکتر محمد حسن رستمی استادیار دانشگاه فردوسی در تیرماه 1392 به شمارگان هزار نسخه از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است.

با توجه به اینکه پژوهش های تطبیقی در ادعیه و نیایش های معصومان و بررسی مفهومی آن بر پایه آیات قرآن آنچنان که باید انجام نشده و بیشتر در فضای صحیفه سجادیه و دعای ابوحمزه کار شده است این کتاب بر خلاف نمونه های مذکور شمول بیشتری در ادعیه دارد که روایات نیایش های معصومان با خداوند را مورد بررسی قرار می دهد و در نوع خود پژوهشی بی سابقه بوده که می تواند پایه ای برای گسترش پژوهش در این زمینه باشد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات