۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۳۹۰۴۵
از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی؛

كتاب ادله اثبات دعاوي كيفري در چاپ هفتم با ويرايش جديد منتشر شد

كتاب ادله اثبات دعاوي كيفري در چاپ هفتم با ويرايش جديد منتشر شد
خراسان رضوی - كتاب ادله اثبات دعاوي كيفري در چاپ هفتم با ويرايش جديد با تطبیق بر قانون مجازات اسلامی و آئین دادرسی کیفری سال 1392 از سوی دانشگاه رضوی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، كتاب ادله اثبات دعاوي كيفري در چاپ هفتم به همت حجت‌الاسلام دكتر عبدالرضا اصغري، استاديار و دكتر كاظم خسروي دانش‌آموخته و مدرّس دانشگاه رضوي با تطبيق بر قانون مجازات اسلامی و آئین دادرسی کیفری سال 1392  ویرایش و منتشر شده است.

اين كتاب حاصل تلاش جمعي از پژوهشگران دانشگاه علوم اسلامي رضوي است که در 420 صفحه و شش فصل به ثمر نشسته و پس از تبيين شرايط اقامۀ دعوي، به توضيح و بررسي ادلّۀ فراروي قاضي می پردازد.

فصل نخست شرایط استماع دعوی است که شامل موضوعات در بررسي شرايط اقامۀ دعوي، نظیر بلوغ و عقل، عدم حجر به دليل سفاهت، اجنبي نبودن از دعوي، وجود مدعي عليه، اثر داشتن دعوي، معلوم بودن اجمالي مورد دعوي، جازم بودن مدعي و معين بودن مدعي عليه مي‏شود.

در فصل دوم به کلیات ادله  اثبات دعوی در حقوق و فقه شیعه می پردازد و پس از آن هریک از ادلّۀ چهارگانۀ اثبات دعوي را در یک فصل مجزا مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

فصول چهارگانه بعدی شامل اقرار، شهادت، علم قاضي و قسامه در باب جنايات است که به تفصيل مورد بحث قرار می گیرد.

در کل در این کتاب به سوالاتی نظیر شرایط استماع دعوی چیست؟دانش حقوق و فقه شیعه چه ادله ای را برای اثبات دعوی اقامه کرده اند؟ اقرار چند نوع است و در صورت تعارض آنها چه باید کرد؟ مبانی فقهی و مواد قانونی شهادت چیست و چه ارتباطی بین آن و روان شناسی قضایی هست؟ آیا می توان برای علم قاضی حجیت فقهی و حقوقی قائل شد؟ شرایط قسامه چیست و چه ارتباطی با لوث دارد؟، پاسخ داده می شود.

شایان ذکر است چاپ هفتم با ویرایش جدید به شمارگان 500 نسخه به قیمت 250 هزارتومان در انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی در صحن امام حسن(ع) حرم مطهر رضوی ارائه می شود./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات