۰۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۷۳۹۳۰
استاد حوزه علمیه قم:

گریه برای امام حسین وسیله است نه هدف

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: گریه و عزاداری برای سیدالشهدا وسیله‌ای برای زنده نگه‌داشتن یاد شهدای کربلا و قیام امام حسین(ع) است، اما یک هدف نیست.
نشست علمي


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام محمدهادی یوسفی غروی در نشست علمی نگرشی بر منابع تحریفی اخبار کربلا که به همت معاونت فرهنگی تبلیغی  برگزار شد با اشاره به اعلام رسمیت مصیبت و عزاداری برای امام حسین(ع) از سوی دولت صفویه تاکید کرد: ائمه اطهار نیز همواره شیعیان را به احیای نهضت امام حسین(ع) سفارش کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ائمه اطهار حتی شیعیان را به ذکر مصیبت و گریه برای سرور و سالار شهیدان سفارش کرده‌اند، یادآور شد: گریه و عزاداری برای سیدالشهدا وسیله‌ای برای زنده نگه‌داشتن یاد شهدای کربلا و قیام امام حسین(ع) است، اما یک هدف نیست.

عضو انجمن تاریخ‌پژوهان کشور با بیان اینکه نباید گریه و عزاداری برای سیدالشهدا به یک هدف غایی تبدیل شود، گفت: اگر این مسئله محقق شود، خود نوعی انحراف در این است.

حجت‌الاسلام یوسفی غروی با اشاره به اعلام شدن رسمیت تشیع در ایران در زمان صفویه تصریح کرد: تا مدت زمانی تصوف صفوی بر تشیع تفقهی صفوی غلبه داشت و با توجه به اینکه تصوف علم خاصی ندارد، باعث شد که در این زمینه مشکلاتی به وجود بیاید.

وی با اشاره به وضعیت علمای شیعه در آن دوران گفت: برخی از علمایی که در آن زمان زمام فقهی تشیع را عهده‌دار شدند، دچار اخباری‌گری گردیدند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مشکلات فکری اخباری‌گری یادآور شد: اخباری‌گری قبح ذاتی نداشته و قبح آن عرضی است.

وی تصریح کرد: در اخباری‌گری عقیده بر این است که اگر دروغ بدون عارضه خاصی باشد، مانعی در آن وجود ندارد.

عضو شورای برنامه‌ریزی رشته تاریخ اسلام حوزه علمیه قم گفت: به بهانه دعوت به عزای اباعبدالله الحسین(ع) برخی از مسائل انحرافی در قضیه عاشورا وارد شده است.

حجت‌الاسلام یوسفی غروی با بیان اینکه برخی شیعیان در بحرین اخباری‌منش بودند، یادآور شد: آنها مانعی برای این نداشتند که برای اینکه حزن و اندوه بیشتری در مردم ایجاد کنند، مطالب دروغ را در این زمینه مطرح نمایند.

وی در پایان با اشاره به انتشار نتایج این اقدامات ناشایست در جهان تشیع به نقد و برسی مسئله تحریف و خرافه در واقعه عاشورا پرداخت./916/د102/ع

ارسال نظرات