۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۷۳۹۵۲۷

۱۷مرداد؛ سالروز شهادت شهیر خبرنگار«محمود صارمی» و روز خبرنگار

۱۷مرداد؛ سالروز شهادت شهیر خبرنگار«محمود صارمی» و روز خبرنگار
17 مرداد ماه با خون شهید محمود صارمی شهید عرصه خبر، در تقویم انقلاب اسلامی به ثبت رسیده است و این روز فرصتی برای تجلیل و پاسداشت زحمات عرصه خبر و خبرنگاری است.

به گزارش خبرگزاری رسا در لرستان، شهید محمود صارمی، متولد ۱۳۴۷ در شهرستان بروجرد، پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۶۷ و شرکت در کنکور سراسری و پذیرفته شدن در رشته «جغرافیا» دانشگاه به تهران مهاجرت کرد و دوران تحصیل در مقطع کارشناسی، خود را در سخت‌ترین شرایط زندگی، با کار کردن جهت امرار و معاش تأمین هزینه‌های تحصیل طی کرد.

شهید صارمی در حالی که مشغول به تحصیل در دانشگاه بود، از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به جبهه‌های «کردستان»، «حلبچه» و جنوب «خرمشهر» اعزام شد و ۱۷ ماه در این جبهه‌ها در کنار سایر رزمندگان اسلام به دفاع از کیان و تمامیت ارضی کشور پرداخت.

شهید محمود صارمی در سال ۱۳۷۰ جذب خبرگزاری جمهوری اسلامی شد و بعد از پنج سال تلاش و فعالیت، به خارج از کشور اعزام و مسئولیت دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی را در مزارشریف برعهده گرفت.

شهید صارمی ۲ سال به عنوان خبرنگار در افغانستان فعالیت کرده و  وقتی شهر مزار شریف توسط طالبان سقوط کرده و در حالی که محل استقرار او در معرض خطر بود، دست از انجام رسالت خود برنداشت.

شهید محمود صارمی، به همراه هشت دیپلمات ایرانی تنها به جرم نشر حقایق در کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان  از سوی گروه بی ریشه و متحجر طالبان مورد حمله قرار گرفتند و پس از رگبار گلوله در گوری دسته جمعی دفن شدند تا هرگز شناسایی نشوند.

بعد از ۱۷مرداد ۷۷ و بی خبری ایران از خبرنگار ایرانی و دیپلمات ها با پیگیری وزارت خارجه و بعد از گذشت بیش از ۲۰روز مشخص شد که این جوانان ایرانی شهید شده اند.

سرانجام شهید محمودصارمی، در سن ۳۰سالگی با نوشیدن شربت شهادت در کنار همرزمان شهیدش در زادگاهش شهر بروجرد در خاک ارمید.

آخرین خبر شهید محمود صارمی برای خبرگزاری جمهوری اسلامی به شرح زیر است:

خبر فوری، فوری

مزار شریف سقوط کرد

هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند.

فرازی از وصیتنامه

بسمه تعالی

ای برادران و خواهران جهادگر خطاهای من گنه کار روسیاه را که باعث رنجش شما شده ببخشید تا خدای بزرگ از من راضی شود. ای خدا مرا که در اثر غرور و خودپرستی گناه می‌کنم ببخش زیرا این بدن ضعیف من توانایی تحمل آتش جهنم را ندارد و خدایا مرا جزء توبه کاران واقعی قرار بده.

17 مرداد همواره یادآور شهادت مظلومانه و غریبانه «شهید محمود صارمی» است و خرنگاران همواره از این شهید والامقام درس ایثار، ازخودگذشتگی، شهامت، شجاعت  و مقاومت را فرا گرفتند.

روز خبرنگار به نام شهید محمود صارمی جاودانه شد و خبرنگاران همواره در تلش هستند تا حق و حقیت را بیان کنند و با تلاش شبانه روزی و چشم پوشی از مشکلاتی که در این عرصه پیش رو دارند به دنبال انجام رسالت خطیر خبرنگاری برای بصیرت بخشی و روشنگری در جامعه هستند.

 

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات