۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۷۳۹۵۵۵
آیت الله توکل در گفت‌وگو اختصاصی با رسا مطرح کرد؛

هیئت در مسیر انقلاب اسلامی/ ترویج کتابخوانی جهاد تبیین است

هیئت در مسیر انقلاب اسلامی/ ترویج کتابخوانی جهاد تبیین است
عضو مجلس خبرگان رهبری ترویج کتابخوانی در هیئت های مذهبی را نوعی جهاد تبیین برشمرد و خواستار معرفی کتاب هایی که در مسیر سیره امامین انقلاب است به جامعه هیئات شد.

اشاره:به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و برپایی مجالس روضه و عزاداری به جایگاه هیئات در منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی و سیمای هیئت تراز انقلاب اسلامی و نقش آفرین در پیشرد آرمان های انقلاب اسلامی در قالب پرونده «هیئت تراز انقلاب اسلامی» پرداخته ایم. در همین خصوص خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با آیت الله سید رحیم توکل، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت و گویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

رسا ـ جایگاه هیئات در منظومه فکری امامین انقلاب چگونه است؟

بعضی از نکات کاملا عقلی است و هر اجتماعی که اهداف آن مشخص و برنامه های آن معلوم و در مسیر انقلاب باشد مفید می باشد، هیئت هایی وجود دارند که در اوایل خوب عمل می‌کردند ولی در اواخر کار خط شان را از مسیر امامین انقلاب جدا کردند و در مسیر منفی حرکت کردند و بعضی از هیئت ها درست به عکس بودند، اوایل کار در مسیر انقلاب نبودند ولی بعدا به خط انقلاب اسلامی برگشتند.

هیئت‌ها، اجتماعاتی هستند که مردم به آنها علاقمند هستند و جذب آن می‌شوند و باید در هیئت افرادی باشند که درد انقلاب، مردم و خون شهدا را داشته باشند و الا همین افراد مشکل ساز می‌شوند.

رسا ـ ویژگی های مداح و سخنران تراز انقلاب در هیئت تراز انقلاب اسلامی چیست؟

اولا کسانی که در رأس کار قرار می‌گیرند، محور هستند و مردم دور این محور جمع می‌شوند و اگر آنها خوب و انقلابی باشند، مردم را به سمت انقلاب می‌کشانند و اگر انقلابی نباشند، به مردم غیر انقلابی بودن تزریق می‌شود و مردم از انقلاب اسلامی فراری می‌شوند، افرادی که در راس هیئت قرار می‌گیرند اولا باید باسواد باشند و بعد مردمی و دارای عقل درست و قدردان خون شهداء باشند، اگر مداح یا سخنرانی با این ویژگی ها بر سر کار بیایند، مردم را به خط اسلام و انقلاب اسلامی هدایت می‌کنند و کسانی که شبهاتی درباره نظام اسلامی دارند را هدایت می‌کنند.

ثانیا خودشان باید از فرهنگ اسلامی مطلع باشند و در وجود خودشان پیاده کنند و تا زمانی که خودشان در مسیر نباشند نمی توانند دیگران را به مسیر بکشانند. تعدادی از مداح های که مطرح شده بودند، آدم های بی ظرفیتی بودند که با دیدن شور مردم خودشان را گم کردند و فراموش کردند در برابر صدای زیبایی که دارند، مسئولیت دارند و نباید علیه نظام و رهبری حرف بزنند، اینگونه افراد فقط صوت دارند و خودشان را گم می کنند.

رسا ـ وظیفه هیئت ها در قبال جهاد تبیین چیست؟

جهاد تبیینی که رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند مسئله دو دوتا، چهارتا است و قضیه خیلی واضح است؛ خیلی از مردم نمی‌دانند که امام حسین علیه السلام چرا قیام کرده است؟ و چرا جنگ با ظالم لازم است؟ این بحث ها باید تبیین شود و اگر تبیین نشود مانند این می‌ماند که طرف به کریلا می‌آید و با امام حسین علیه السلام می‌جنگد و این کار را به قصد قربت انجام می دهد،چرا؟ چون برای او تبیین نشده است که جنگ با امام حسین علیه السلام  چه تبعاتی داشته است، تبیین آنچه مردم باید بدانند و نمی دانند لازم و ضروری است.

رسا ـ دلیل توصیه رهبر معظم انقلاب در مورد معرفی کتاب در هیئت و ترویج و تشویق به کتابخوانی چیست و راهکار رسیدن به این امر مطلوب را بیان بفرمایید؟

سخنرانان و مداحان می‌توانند مردم را تشویق به کتابخوانی کنند و می‌توانند کتاب هایی که در مسیر سیره امامین انقلاب است را به هیئتی ها معرفی کنند و اعلام کنند مثلا از ۲ ساعت قبل از اجرای مراسم هیئت، مردم حضور داشته باشند و به مطالعه دسته جمعی بپردازند و لازم است توجه کنیم که کتابخوانی باعث افزایش علم، شعور، درک و دید مردم می‌شود و خواندن کتاب و ترویج کتابخوانی در هیئت نوعی جهاد تبیین محسوب می‌شود، بعضی از افراد از هیئت سینه زدن بلد هستند و تبیینی برای آنها صورت نگرفته است.

ارسال نظرات