۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۷۳۹۶۴۷

ما مشکل‌پسند نیستیم، قیمت و طراحی برخی لباس‌ها عجیب است

ما مشکل‌پسند نیستیم، قیمت و طراحی برخی لباس‌ها عجیب است
چند رگال پر از لباس‌های رنگارنگ در مغازه خودنمایی می‌کند، آنجا دو مشتری راجع به خرید مانتو با یکدیگر گفتگو می‌کنند، یکی از آنها چادری و دیگری مانتویی است. از گفتگوی میان این دو نفر مشخص است که در یافتن لباس مورد نظرشان با مشکل مواجه شده‌اند.

اتاق پرو هر چند دقیقه یک بار، باز و بسته شده و زن جوانی با یک مانتو جدید از آن خارج می‌شود و آن را به فرزندش نشان می‌دهد.

پس از چند دقیقه با کلافگی می‌گوید: این ششمین مانتویی است که می‌پوشم اما مطابق چیزی که می‌خواهم نیست.

بیشتر از ۳ ساعت است که چند پاساژ را دور زدم و تعدادی از مغازه‌ها را دیدم اما هنوز مانتو مطابق میلم را نیافته‌ام.

ما مشکل‌پسند نیستیم...

از این مغازه بیرون می‌آیم و آن سوی خیابان وارد مجتمع تجاری می‌شوم که تعدادی مانتوفروشی و مغازه پوشاک زنانه در آن وجود دارد.

آنجا مشتریان یک مغازه نظرم را جلب می‌کنند و با قدم‌های شمرده، وارد یکی از مغازه‌های مجتمع می‌شوم.

وسعت نسبتا زیادی دارد. چند رگال پر از لباس‌های رنگارنگ در طرح‌های مختلف وسط مغازه خودنمایی می‌کند.

دو مشتری که به نظر می‌آید با یکدیگر نسبت فامیلی دارند، راجع به خرید مانتو با یکدیگر گفتگو می‌کنند. یکی از آنها چادری و دیگری مانتویی است.

از گفتگوی میان این دو نفر مشخص است که آنها نیز در یافتن لباس مناسب و مورد نظرشان با مشکل مواجه شده‌اند.

خودم را معرفی می‌کنم و نظرشان را راجع به وضعیت کمی و کیفی بازار پوشاک در شرایط فعلی می پرسم.

مائده(بانوی چادری) از طراحی بخش عمده لباس‌های موجود در بازار گلایه دارد و می‌گوید برای یافتن یک مانتو مناسب باید ساعت‌ها از این پاساژ به آن پاساژ برویم.

وی ادامه می‌دهد: برای پوششی که من و تعداد دیگری از زنان دارند، هر مانتویی قابل استفاده نیست; در حال حاضر اکثر مانتوهای موجود در بازار جلو باز است که این نوع لباس را نمی‌توان زیر چادر پوشید.

دخترعموی او نیز با اشاره به اتلاف وقت و هزینه برای یافتن مانتو مناسب می‌گوید: من معمولا برای یافتن لباسی که مناسب محل کارم باشم، باید وقت زیادی بگذارم.

ناهید که معلم یکی از مدارس ابتدایی است، ادامه می‌دهد: برای حضور در مدرسه، باید مانتو شلوار اداری تهیه کنم و معمولا نمی‌توان مانتویی تهیه کرد که هم با آن به محل کار رفت و هم برای مواقعی که بیرون از منزل کاری دارم، آن را پوشید. یعنی غیر از مانتو اداری، کمتر می‌توان مانتویی که وقارمان حفظ شود، پیدا کرد.

موضوع دیگری که مائده به آن اشاره می‌کند و به وضوح در سطح شهر دیده می‌شود، قیمت بالای مانتوهای سنتی و پوشیده است، یا لباس‌هایی که با عنوان پوشش ایرانی-اسلامی از آن یاد می‌شود.

مائده می گوید: ترویج حجاب و عفاف، ملزومات خاص خود را هم به همراه دارد، اما قیمت لباس‌های اسلامی یا سنتی، به حدی بالا است که قشر ضعیف و حتی متوسط نمی‌توانند به سمت آن بروند.

وی بیان می‌کند: قیمت چادر مشکی نیز افزایشی بی‌رویه داشته و گاه ما را سردرگم می‌کند.

این بانوی شیرازی تصریح می‌کند: به عنوان یک فعال فرهنگی، گاهی این تناقض برایم قابل درک نیست و وقتی با همکارانم راجع به قیمت بالای ملزومات حجاب صحبت می‌کنیم، هیچ کدام توجیهی برای آن نمی‌یابیم.

لزوم توجه به زنجیره طراحی، تولید، عرضه و تقاضای لباس

یکی از هنجارهای فرهنگی، نوع پوشش و لباس به ویژه برای بانوان و سطح  اثرگذاری آن در مجامع عمومی است.

با گذری در سطح شهر، اماکن عمومی یا مجتمع‌های تجاری و واحدهای صنفی پوشاک متوجه می‌شویم که برخی از لباسها و نحوه پوشش، مغایر با فرهنگ بومی و مذهبی جامعه ما است.

ریشه‌یابی این امر شامل زنجیره طراحی، تولید، عرضه و تقاضا می‌شود که اگر این زنجیره‌ با سلامت و ملاک‌های ارزشمند همراه شود می توان شاهد تضادهای کمتری در فرم پوشش عمومی جامعه بود.

در نهایت می‌توان با معرفی المان‌های فرهنگی متناسب با فرهنگ بومی و مذهبی و ارائه طرح‌های ایرانی-اسلامی به شکل موثری در این روند حرکت کرد.

به روز کردن مدل‌های سنتی و آیینی لباس، ذائقه نسل جدید را تامین می‌کند

یک طراح لباس ایرانی-اسلامی در گفتگو با فارس ضمن تاکید بر حمایت از طرح‌های بومی-اسلامی می‌گوید: طراحی لباس‌های متناسب با فرهنگ بومی، چنان‌چه با همکاری مردم و سیستم دولتی همراه نباشد، ابتر می‌ماند.

وی بیان می کند: سال‌ها در زمینه طراحی لباس فعالیت کردم و معتقدم ما غنی‌ترین و متنوع‌ترین فرهنگ را جهت طراحی لباس و پوشش داریم و لباس‌های سنتی جوامع محلی در استان های مختلف و قومیت‌ها به راحتی قابلیت تبدیل شدن به مدل روز را دارند.

این ایده‌پرداز فرهنگی معتقد است که هم می‌توان معیارهای اسلامی و بومی را در طرح‌های لباس اجرا کرد و هم در کنار آن ذائقه مردم به ویژه نسل جوان را تامین نمود.

وی بیان می‌کند: برای مدل‌های اسلامی می‌توان از همین مدلهای رایج و متداول استفاده کرد منتها لباسهای کمی گشادتر و بلندتر اما متاسفانه بیشتر لباسهای بدن‌نما مد شده و برخی از دختران جوان که به دنبال تنوع و طرح‌های جدید هستند، به سمت آن کشیده می‌شوند.

این طراح لباس تاکید می‌کند: صنف پوشاک باید در مرکز کنترل شود و طراحی لباس با موازین شرعی انجام گیرد همچنین مدیران فرهنگی در سطح کلان به قوانین موجود در حوزه پوشش و حجاب عمل کنند.

وی ضمن انتقاد از نظارت ضعیف صنفی می‌گوید: اکثر شلوارهایی که به صورت پاره در ایران عرضه می‌شود، تولید داخلی است و نظارت مناسبی برای مقابله با تولید و عرضه آن وجود ندارد.

ثبت 488 پرونده تخلف پوشاک طی سال جاری

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به وضعیت نظارت بر قیمت پوشاک زنانه به خبرنگار فارس می‌گوید: قیمت پوشاک بر اساس روند تولید آن و هزینه های حمل و نقل محاسبه می‌شود که این قیمت با توجه به عمده‌فروشی و خرده‌فروشی لباس متفاوت است.

مهدی حسنی ادامه می‌دهد: قیمت پوشاک همچنین با توجه به معیارهای سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نظر گرفته می‌شود.

وی بیان می‌کند:  پوشاک زنانه در هر نوع، اعم از مانتوهای سنتی و اسلامی یا انواع دیگر باید برچسب قیمت داشته باشد و هنگام فروش، فاکتور آن ارائه شود که در غیر این صورت، بازرسان سازمان صمت لباس را کارشناسی کرده و با متخلف برخورد می‌کنند.

این مسئول اظهار می‌کند: از ابتدای امسال، 2 طرح نوروزی و تابستانی به اجرا درآمده و طی آن قیمت پوشاک، منسوجات و انواع کیف و کفش مورد نظارت قرار گرفته است.

معاون سازمان صمت فارس خاطرنشان می‌کند: در طول سال جاری، بیش از هزار گشت نظارتی در سطح استان انجام شده که طی آن، ثبت 488 پرونده تخلف پوشاک، ثبت و به تعزیرات ارسال شده است.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات