۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۷۳۹۶۹۳

هر ماه کتاب ۲۰ هزار تومان گران می‌شود

هر ماه کتاب ۲۰ هزار تومان گران می‌شود
به طور میانگین شاهد افزایش ۳۵ درصدی قیمت کتاب بوده‌ایم، اما در هرماه نیز این افزایش قیمت به طور متوسط از ۵ تا ۲۰ هزار تومان است.
به گزارش خبرگزاری سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «تشکیلات بهشتی» که در روزهای پایانی سال ۹۹ یا ابتدای ۱۴۰۰ چاپ شد، قیمت چاپ اولش حدود ۳۰ هزار تومان بود ولی افزایش ۲۰۰ هزار تومانی این اثر طی ۲ سال باعث افزایش ۱۵۰ درصدی در قیمت این کتاب شد. 

با توجه به گزارش خانه کتاب و ادبیات از ابتدای فروردین تا به امروز که میانه‌های مرداد است به طور میانگین شاهد افزایش ۳۵ درصدی قیمت کتاب هستیم. اما در هرماه نیز این افزایش قیمت به طور متوسط از ۵ تا ۲۰ هزار تومان است. (این اعداد میانگین است و می‌تواند در برخی از آثار نقض شود). اگر به آمار زیر که درباره افزایش قیمت آثار با موضوع ادبیات است، نگاه کنیم روند صعودی افزایش قیمت در هر ماه را درک می‌کنیم.

میانگین قیمت کتاب با موضوع ادبیات

میرشمس‌الدین فلاح هاشمی، مدیر انتشارات صاد درباره این موضوع که کتاب در هر ماه افزایش دارد، اظهار داشت: «بعد از ایام نمایشگاه کتاب بعضی از کتاب‌های ما افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشتند و بعضی از کتاب‌ها هم چون تغییر خاصی رویشان صورت نگرفته بود و کاغذشان هم از قبل داشتیم، ثابت ماند؛ مثل کتاب «دوران داوری». البته یکی دیگر از دلایل افزایش ندادن قیمت‌ها کاهش توان خرید مشتری است.»


میرشمس‌الدین فلاح هاشمی شاعر و مدیر انتشارات صاد

از سوی دیگر ما با توجه به افزایش قیمت تولید کتاب، شاهد کاهش تیراژ هستیم. درباره کاهش تیراژ هم اگر بخواهیم عدد بگوییم تا قرابت ذهنی پیدا کنیم که چقدر کاهش پیدا کرده است، باید گفت که در سال‌های گذشته یک چاپ از اثر تیراژ بیش‌ از ۳ هزار نسخه‌ای داشت. اما الان با توجه به آمار خانه کتاب به طور میانگین تیراژ هر عنوان ۷۰۰ جلد شده است.

این کاهش تیراژ ما را دچار آمارسازی می‌کند. علاوه بر اینکه تیراژ به دلیل افزایش هزینه‌های جانبی کاهش یافته است. بسیاری از ناشران آثارشان را در تعداد محدودی چون ۲۰۰ نسخه چاپ می‌کنند تا تعداد چاپش افزایش پیدا کند. چرا که این عدد بالای چاپ هم یکی از راه‌های کسب اعتماد مخاطب و مشتری به آن اثر است.


میانگین قیمت کتاب در ماه‌های سپری شده از سال ۱۴۰۲

البته در گزارشی گفتیم که نباید به این آمار و ارقام دلخوش کرد و از آن‌ها برای کشیدن نقشه راه صنعت نشر استفاده کرد. به طور مثال در هفته کتاب سال گذشته اعلام شد که در یک سال گذشته (از آبان ۱۴۰۰ تا آبان ۱۴۰۱) بیش‌ از ۱۰۰ هزار عنوان اثر منتشر شده است که عدد قابل توجهی است، اما از این بین نزدیک به ۶۷ هزار عنوان چاپ اولی و ۴۱ هزار عنوان هم تجدید چاپی بود. این عدد در ۱۲ بخش تقسیم می‌شود. (بخش‌های کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم طبیعی و ریاضیات، علوم عملی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، کمک درسی و کودک و نوجوان)

ارسال نظرات