۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۷۴۰۰۲۶
بهادری جهرمی:

محموله جدید دارویی بیماران SMA وارد کشور شد

محموله جدید دارویی بیماران SMA وارد کشور شد
سخنگوی دولت از ورود محموله جدید دارویی بیماران SMA به کشور خبرداد و اظهار کرد:‌ این محموله با تلاش و همت وزارت بهداشت و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وارد کشور شده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت امروز در نشست خبری ضمن تسلیت حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع) گفت: شهادت دو شهید حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ را تسلیت عرض می‌کنم و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل دارم.

وی افزود: خوشبختانه با تلاش و اقدام به موقعی که صورت گرفت، تروریست کوردل این اقدام تروریستی در لحظات اولیه دستگیر شد. علاوه بر اینکه مجموعه های امنیتی و قضایی با تحقیقات و اقدامات کلیه عوامل این جنایت را دستگیر و به سزای خود می رسانند‌؛ دولت های حامی و میزبان گروه های تروریستی نیز در این جنایت مسئولیت مشترک دارند و از مراجع بین‌المللی پیگیری حقوقی برای رسیدگی به اعمال آن‌ها انجام خواهد شد.

محموله جدید دارویی بیماران اس ام ای وارد کشور شد

سخنگوی دولت گفت: حتما تجمعات و گلایه های حدود دو سال پیش بیماران SMA را به خاطر دارید. رئیس جمهور در جمع این بیماران حاضر شد و مدتی بعد با نمایندگان آن‌ها نیز دیدار کرد و دستورات لازم را صادر کرد. البته پیش از این نیز داروی این بیماران وارد کشور شده بود.

وی ادامه داد:‌ از تلاش و همت وزارت بهداشت و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای کاهش رنج بیماران و درمان آن‌ها تشکر می‌کنم که منجر به ورود محموله جدید دارویی بیماران SMA به کشور شد.

فاز ۱۱ پارس جنوبی به زودی افتتاح خواهد شد

بهادری جهرمی گفت: عملیات بهره‌برداری از فاز ۱۱ که با ابتکار مهندسان ایرانی به نتیجه رسید و پس از بیست سال بلاتکلیفی به سرانجام رسید.

وی در خصوص اصلاح قیمت خودروهای مونتاژی، گفت: مجلس شورای اسلامی اختیار قیمت گذاری خودروهای وارداتی را به دولت واگذار نکرده است یه شورای رقابت واگذار کرده است که نهادی فراقوه‌ای است.

صادرات شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است

سخنگوی دولت در مورد صادرات محصولات فناورانه تصریح کرد: جهت گیری دولت در این زمینه را در سفرهای خارجی رئیس‌جمهور دیده ایم. مطابق با آمار رسمی سازمان توسعه تجارت، صادرات شرکت های دانش بنیان در سال گذشته 25 درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته است.

وی افزود: همچنین صادرات دانش بنیان در سال 1400 مطابق آمار رسمی 650 میلیون دلار که در آمار غیر رسمی اعداد بیشتری گفته می‌شود که در هر صورت حاکی از افزایش 25 درصدی این صادرات است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه مجموع فروش شرکت‌های دانش‌بنیان به 435 هزار میلیارد تومان رسیده و 266 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است، حوزه‌های برتر صادرات دانش بنیان را به ترتیب عنوان کرد: که در آن فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی رتبه اول، دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان رتبه دوم و مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی رتبه سوم صادرات دانش بنیان را کسب کرده اند.

اینستکس نفت در برابر غذا بود که هیچ خروجی هم نداشت

سخنگوی دولت در مورد شبهاتی که عده ای پیرامون آزاد سازی پولهای بلوکه شده مطرح می‌کنند گفت: کشوری بزرگ هستیم که ظرفیت‌های بیشماری داریم و با بیش از صد کشور مراودات تجاری و بازرگانی داریم. اساساً طرح موضوعاتی مثل نفت در برابر غذا در قبال کشور ما موضوعیت ندارد. عده ای ناراحت شدند از افتخارات و موفقیت‌های مردم و دولت و نباید این دستاوردهای ملی را سیاسی تحلیل کرد.

وی افزود: بازگرداندن همه پول‌های ملی بدون هیچگونه عقب‌نشینی از مواضع اصولی دولت یک موفقیت است. آیا رکورد تجارت خارجی ۱۱۲ میلیارد دلاری کشور نتیجه نفت در برابر غذاست؟ آیا رشد صنعت و ماشین آلات، نفت در برابر غذاست؟ آیا جذب سرمایه‌گذاری خارجی با رشد دو برابری میزان سرمایه‌گذاری در دوره زمانی دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه قبل از آن، نفت در برابر غذا است؟

سخنگوی دولت تصریح کرد: براساس آمار در زمینه سرمایه‌گذاری ماشین‌آلات و بخش ساختمان روند دهه ۹۰ تغییر یافت و در سال ۱۴۰۱ با حدود ۶.۷ رشد سرمایه‌گذاری مواجه بودیم که از این عدد ۱۵.۳ افزایش رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین‌آلات و ۱.۲ درصد در حوزه ساختمان بوده است؛ اینها نفت در برابر غذا است؟ البته در یک دوره‌ای با سازوکار اینستکس نفت در برابر غذا دنبال می‌شد که هیچ خروجی هم نداشت.

اقدامات دولت برای مبارزه با فساد به روایت سخنگوی دولت

بهادری جهرمی در مورد اقدامات دولت در راستای مبارزه با فساد گفت: یکی از شعارها و برنامه‌های اصولی این دولت مقابله با فساد و بسترهای فسادزا بوده است. هیچ موردی نبوده که گزارش فساد برسد و برخورد نشود. دولت پیشگام مبارزه با فساد در قوه مجریه است و هرکس در هر موقعیتی است باید با فساد مقابله کند.

وی افزود: دولت الکترونیک یکی از اقدامات دولت برای مبارزه با بسترهای فسادزا است. حذف امضاهای طلایی با الکترونیکی کردن صدور مجوزهای مشاغل و کسب‌وکارها در همین راستا است. سامانه‌ای و برخط‌کردن ارائه خدمات دستگاه‌های مختلف در راستای ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد؛ مانند طرح دارویار و نظام ارجاع وزارت بهداشت و ارائه هوشمند خدمات دولتی در پنجره واحد مثال‌های دیگر در این حوزه است.

سخنگوی دولت گفت: شفافیت اطلاعات تسهیلات کلان 28 بانک توسط بانک مرکزی و برای اشخاص مرتبط 21 بانک به صورت ماهانه در همین راستا است. انتشار ۱۱۲۴ گزارش صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و شرکت‌های تابعه مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) به منظور اطلاع همه مردم، نیز اقدام دیگر دولت برای جلوگیری از فساد است.

بهادری جهرمی تصریح کرد: دولت با ساماندهی بیش از ۱۸ میلیون دستگاه کارتخوان بانکی برای مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی اقدام کرد. همچنین پیاده‌سازی حساب واحد خزانه با هدف ایجاد شفافیت، مدیریت نقدینگی و حذف بسترهای فساد در دستگاه‌ها و نظام بانکی کشور، به نظارت دولت به هزینه‌کرد کلان دولت نظارت می‌کند.

دولت حل مشکل کم‌آبی سیستان را متوقف به مذاکرات دیپلماتیک برای دریافت حقابه هیرمند نمی‌کند

سخنگوی دولت در مورد اقدامات انجام شده برای تحقق حقابه هیرمند گفت: حکومت افغانستان ادعا داشت که کم‌آبی مانع از این شده که حقابه هیرمند را بدهند. پس از تذکر رئیس جمهور بالاخره حکومت افغانستان پذیرفت که هیئت فنی ایران به افغانستان سفر کند.

وی افزود: جهت دریافت حقابه ایران وضعیت رودخانه هیرمند و ایستگاه آب سنجی دهراوود توسط هیات فنی اعزامی کشورمان بازدید شد و اندازه گیری مشترک از جریان آب در محل ایستگاه«دهراوود» توسط کارشناسان دو طرف صورت گرفت و در خصوص اندازه گیری مجدد در ماه های آتی تفاهم بعمل آمد.

بهادری جهرمی تصریح کرد: دولت البته حل مشکل کم‌آبی سیستان را متوقف به مذاکرات دیپلماتیک برای حقابه هیرمند نمی‌کند و از طرق دیگر از جمله اجرای طرح های آبرسانی، انتقال آب از دریای عمان و راه‌اندازی آب شیرین کن ها نیز حل این مشکل را پیگیری می‌کند.

آیین‌نامه واردات خودروهای حمل و نقل عمومی در دستورکار جلسات آتی دولت است

سخنگوی دولت در مورد آیین نامه واردات خودرو گفت: دو موضوع در این خصوص در دولت مطرح است. یکی واردات خودروهای کارکرده برای بخش حمل و نقل اعم از کامیون، اتوبوس، ون و ... که در حوزه حمل و نقل عمومی استفاده می شوند. این موضوع اکنون در دولت جمع بندی شده و در دولت هم در چند جلسه مطرح شده و آیین‌نامه واردات خودروهای حمل و نقل عمومی در دستورکار جلسات آتی دولت است.

وی افزود: موضوع دیگر واردات خودروهای کارکرده به صورت عام می باشد که پیشنهاد وزارت صمت در این رابطه در تاریخ ۲۳ خرداد به دفتر دولت واصل شد و در همان تاریخ هم به کمیسیون صنعت دفتر دولت ارسال شد و در هر حال بررسی در این کمیسیون است. البته متن پیشنهادی اشکالاتی داشت که بین کمیسیون و وزارت صمت رفت و برگشت هایی صورت گرفته و امیدواریم به زودی نهایی شود.

آینده افراد نباید با یک آزمون تستی دو ساعته تعیین شود

بهادری جهرمی در مورد کنکور گفت: تلاش ما این است که نهایت عدالت آموزشی برای همه دانش آموزان محقق شود و آینده علمی و شغلی و حتی خانوادگی افراد با یک آزمون تستی دو ساعته تعیین نشود. البته امروز کنکور مفهوم سابق خود را اکنون از دست داده و تقریباً همه شرکت کنندگان آزمون های سراسری در دانشگاه پذیرفته می شوند و رقابت اصلی اکنون در خصوص رشته های پر طرفدار و دانشگاه های برتر است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ارزیابی علمی دانش آموزان در دوران تحصیل مدرسه، تأثیر دادن معدل آزمون های نهایی، دو مرحله ای شدن کنکور سراسری، برخورد با متقلبان کنکور، برگزاری کلاس های و دوره های آموزشی رایگان در مناطق محروم و رسانه ملی از جمله اقدامات مهمی است که در همین مسیر از سوی دولت دنبال می شود.

تاثیر آزاد سازی پولهای بلوکه شده در معیشت مردم چیست؟

بهادری جهرمی در مورد تاثیر آزاد سازی پولهای بلوکه شده در معیشت مردم گفت: نگاه دولت این بوده است که معیشت مردم را به خارج از کشور گره نزند، آزاد سازی پولهای بلوکه شده هم حتما در ایمن مسیر می تواند کمک کننده باشد دولت به گونه ای برنامه ریزی کرده است که این منابع رشد برای کشور رشد اقتصادی به همراه بیاورد. عده ای معتقد بودند تا FATF امضا نشود منابع مالی خارج از کشور در دسترس نخواهد بود ولی با حرکت جمعیِ ملی و دیپلماسی عزتمندانه می شود معطل دیگران نبود.

وی افزود: پیش از این بخش دیگری از منابع مالی ما در عراق آزاد شده بود در بحث واردات واکسن هم این گذاره که می گفتند تا زمانی که FATF امضا نشود امکان ورود واکسن نیست، باطل شد.

سخنگوی دولت در مورد تاثیر آزادی زندانیان بر موضوع برجام تصریح کرد: موضوع تبادل زندانیان ارتباط مستقیم با مذاکرات برجام و رفع تحریم ها ندارند طبیعتا موضوعات بین المللی برهم تاثیر خواهند داشت. مذاکرات مسیر خودش را پیش می برد؛ دولت تحریم ها را بر خلاف حقوق ایران می داند و اصرار دارد تحریم ها برداشته شود.

ارسال نظرات