۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۷۴۰۰۶۱
نماینده ولی فقیه در کاشان:

استفاده از روایات مرتبط با علم پزشکی نیازمند تخصص اجتهادی و اصولی است

استفاده از روایات مرتبط با علم پزشکی نیازمند تخصص اجتهادی و اصولی است
اصفهان – حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت: استفاده از روایات، حتی روایت پزشکی اهل بیت(ع) نیاز به تخصص اجتهادی در حد اصول دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی سه شنبه شب در دیدار پزشکان با اشاره به اهمیت طب اسلامی و اهمیت عقل که رسول باطنی است، گفت: امروز همه پیشرفت‌های پزشکی دستاورد عقل بوده و عقل در دین اسلام حجت باطنی است.

وی افزود: امام کاظم (ع) می‌فرماید، خداوند انبیا و اولیا را به عنوان حجت رسول ظاهری و عقل را به عنوان حجت باطنی برای انسان قرار داده است، اما حتی زمانی که امام بیمار می شوند برای مداوا نزد پزشک و به بیمارستان می‌روند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی یادآور شد: زمانی که آیت الله العظمی گلپایگانی مرجع تقلید بیمار شد و مانند امروز طب در ایران پیشرفت نکرده بود، برای مداوا به خارج از کشور اعزام شد.

نماینده ولی فقیه در کاشان اظهار داشت: عنایات اهل بیت(ع) برای ما محفوظ است، اما استفاده از عقل نیز سفارش اکید اهل بیت(ع) است که باید به آن توجه داشت.

وی به شیوه استفاده از روایات اشاره کرد و با بیان اینکه ما یک مبحث مهمی به نام اصول فقه داریم، افزود: رهبر معظم انقلاب به علما نیز می‌فرماید حتی اگر می‌خواهید تقسیر هم کار کنید قبل از آن باید اصول فقه را خوانده باشید.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی یکی از مباحث اصول فقه را بحثی به نام تعادل و تراجیح دانست و گفت: بسیاری از روایات با هم یک تنازع، تعارض و یا تزاحمی دارند که یک فرد عادی نمی‌تواند دو روایات متعارض را حل کند و برای ارتباط روایات با یکدیگر و تزاحم و سند و حل مشکل سند و دلالت تعارض، نیاز به تخصص دارد.

نماینده ولی فقیه در کاشان اظهار داشت: استفاده از روایات، حتی روایت پزشکی اهل بیت(ع) نیاز به تخصص اجتهادی در حد اصول دارد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات