۰۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۷۴۰۱۱

جامعة المصطفی العالمیه در یک نگاه

خبرگزاری رسا ـ جامعة المصطفی العالمیه نهادی است علمی، حوزه ای و بین المللی با کارکردهای آموزشی، تربیتی و پژوهشی که براساس آموزه های وحیانی اسلام و سنت پیامبر اکرم‌‌(ص) و اهل بیت‌‌(ع)تأسیس شده است.
جامعه المصطفي العالميه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جامعة المصطفی العالمیه، نهادی است علمی، حوزه ای و بین المللی با کارکردهای آموزشی، تربیتی و پژوهشی که براساس آموزه های وحیانی اسلام و سنت پیامبر اکرم‌‌(ص) و اهل بیت‌‌(ع)، برای تربیت عالمان و کادر دینی اعم از مبلغان، محققان، مدرسان و نیروهای تأثیرگذار فرهنگی و حمایت از آن‌ها، تأسیس شده است و به صورت عمومی و غیر دولتی اداره می شود. جامعة المصطفی العالمیه بر آن است با بهره مندی از نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه و کارشناسان مؤمن، متعهد و متخصص داخل و خارج از ایران، دانش آموختگانی دین مدار، آگاه به زمان، کارآمد، اندیشمند و پارسا تربیت کند.

 

اهداف و ارزش های اساسی جامعة المصطفی العالمیه

تربیت عالمان، محققان، متخصصان، مدرسان، مبلغان، مترجمان، مربیان و مدیران پارسا، متعهد و زمان شناس؛ تبیین، تولید و تعمیق اندیشه دینی و قرآنی و توسعه نظریه های اسلامی در زمینه های گوناگون و نشر و ترویج اسلام ناب محمدی‌‌(ص) مبتنی بر معارف قرآن و اهل بیت‌‌(ع) را می توان از جمله اهداف اصلی جامعة المصطفی العالمیه برشمرد. حاکمیت اسلام و قرآن از منظر اهل بیت عصمت و طهارت‌‌(ع) با تأکید بر اصول معنویت و عقلانیت؛ محوریت اندیشه های حضرت امام خمینی‌‌(ره) و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و آرمان های انقلاب اسلامی؛ توجه به اصول اخلاقی اسلام و دمیدن روح تربیت دینی در کالبد همه ارکان و عناصر؛ حفظ، ترمیم و بالندگی ارزش های حوزه ای همچون «تفقه دینی»، «تهذیب و اخلاق» و «بینش و بصیرت اجتماعی سیاسی»؛ همگرایی و اخوت اسلامی و اعتلای امت واحده، تقریب مذاهب و دوری از فرقه گرایی و نوآوری، رشد علمی و بهره گیری از تجارب بشری را می توان به عنوان ارزش های اساسی جامعة المصطفی العالمیه مطرح کرد.

 

سیاست های فرابخشی جامعة المصطفی العالمیه

اهتمام به جنبش نرم افزاری، تولید دانش و اندیشه و نهضت ترجمه منابع اسلامی؛ اتخاذ رویکرد پژوهش محوری و تربیت مداری؛ صیانت از کرامت انسانی در تعاملات درونی و بیرونی؛ احترام به قلمرو مذاهب اسلامی براساس سیاست انسجام و وحدت اسلامی؛ آینده نگری و آینده پردازی و حرکت در جهت ایجاد و استحکام بنیان های نرم افزاری تمدن نوین اسلامی مبتنی بر تولید اندیشه و تربیت اندیشه ورزان دینی و کسب جایگاه اثرگذار و محوری در جریان بیداری اسلامی؛ برقراری رابطه بین مراکز تولید علم دینی در ایران با نیازهای جهانی؛ تعامل سازنده با همه ادیان و مذاهب و آمادگی رقابت حکیمانه با همه اندیشه ها و مکاتب با «حفظ و صیانت» و «اعتلا و عمق بخشی» به هویت اسلامی؛ ایجاد آشنایی و تفاهم و تعامل سازنده و تأثیرگذار با فرهیختگان و نهادهای علمی و فرهنگی همه ادیان و مذاهب؛ اتخاذ رویکرد پژوهش محوری و تربیت مداری و صیانت ار کرامت انسانی در تعاملات درونی از مهم ترین سیاست های جامعة المصطفی العالمیه است.

 

مأموریت ها و سیاست ها

مأموریت ها و سیاست های جامعة المصطفی العالمیه در هشت حوزه توسعه و فن آوری، منابع انسانی، پذیرش، آموزش، پژوهش، تربیتی و فرهنگی، تبلیغ و ارتباطات و حوزه رفاهی، مالی و پشتیبانی خلاصه شده است که به ترتیب تدوین و فرهنگ سازی زیرساخت مدیریت جهانی جامعة المصطفی العالمیه در حیطه های راهبردی، فرآیندی، برنامه ای و اطلاعاتی با توجه به مقتضیات اقلیم های مختلف از مأموریت های حوزه توسعه و فن آوری؛ تعالی بخشی دائمی منابع انسانی جامعة المصطفی العالمیه بر پایه نیازهای مختلف جوامع هدف و نیل به استانداردهای انسانی و سازمانی مطلوب از مأموریت های حوزه منابع انسانی؛ استقرار نظام و فرآیند پذیرش فراگیران براساس انتظارات جهانی از جامعة‌ المصطفی العالمیه از مأموریت های حوزه پذیرش؛ توسعه و تعالی بخشی نظام آموزشی براساس نیازهای متنوع جهانی و برپایه اصالت های دینی و بنیادها و معیارهای علمی از مأموریت های حوزه آموزش؛ حمایت از فرآیند تولید علم دینی در ایران و اقصی نقاط دنیا براساس نیازها و انتظارات جهانی از مأموریت های حوزه پژوهش؛ مدیریت جریان تربیت اسلامی و اعتلای فرهنگی فراگیران در فرآیندهای آموزشی و پژوهشی از مأموریت های حوزه تربیتی و فرهنگی؛ مدیریت شبکه ارتباطی و ترویجی جامعة المصطفی العالمیه در گستره متحول بین المللی از مأموریت های حوزه تبلیغ و ارتباطات؛ فراهم سازی زیرساخت های فیزیکی، مالی و پشتیبانی لازم جهت تحقق اهداف جامعة المصطفی العالمیه از مأموریت های حوزه رفاهی، مالی و پشتیبانی است.

 

تاکنون بیش از سی و چهار هزار دانش پژوه مرد و زن از 108 کشور جهان در این مرکز علمی، آموزشی پذیرش شده اند که بیش از شانزده هزار نفر از آنان در مقاطع گوناگون تحصیلی فارغ التحصیل شده و پس از بازگشت به کشورهای خود در مراکز علمی، پژوهشی و فرهنگی مشغول به فعالیت هستند. هم اکنون نزدیک به هجده هزار نفر از خواهران و برادران در جامعة المصطفی العالمیه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ده هزار نفر در ایران و هشت هزار نفر هم در واحدهای المصطفی در خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارند.

 

جامعة المصطفی العالمیه در کنار آموزش برادران اهتمام فراوان به تعلیم و تربیت خواهران مشتاق و علاقه مند از اقصی نقاط دنیا نموده است؛ در حال حاضر بییش از دو هزار طلبه خواهر از ملیت های مختلف در مدرسه عالی بنت الهدی، جامعة الزهرا، مکتب نرجس و واحدهای المصطفی در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند.

 

فعالیت های آموزشی جامعة المصطفی العالمیه

جامعة المصطفی کوشیده است در کنار یکسان سازی خدمات خود با نیازهای جهان اسلام، کیفیت و کمیت برنامه های خود را ارتقا بخشد. لذا متقاضیان تحصیل در جامعة المصطفی العالمیه مطابق با استانداردهای بین المللی آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا و همچنین براساس سطوح چهارگانه حوزوی و دوره اجتهاد، از سراسر جهان به صورت رسمی پذیرش و پس از فراگیری زبان فارسی و عربی و آشنایی با دروس عمومی در گرایش های مختلف علوم اسلامی و انسانی در دانشکده ها و مؤسسات عالی آموزشی و واحدهای وابسته در ایران و کشورهای مختلف به ادامه تحصیل می پردازند که با اتمام این دوره ها، مدرک تحصیلی رسمی جامعة‌ المصطفی و وزارت علوم ایران را دریافت می کنند.

 

دانشکده ها، مؤسسات عالی آموزشی و مراکز وابسته جامعة المصطفی در ایران

دانشکده ها و مؤسسات عالی آموزشی جامعة المصطفی شامل مرکز آموزش زبان فارسی و معارف اسلامی، مجتمع آموزش عالی فقه، مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌‌(ره)، مدرسه عالی بنت الهدی، مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی، دانشگاه مجازی المصطفی، مرکز تخصصی زبان و فرهنگ، مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی، مرکز امور طلاب و خانواده ها، پژوهشگاه بین المللی المصطفی می باشد و این مرکز علمی در تهران، اصفهان، گرگان و مشهد نمایندگی دارد.

 

جامعة المصطفی العالمیه در بیش از پنجاه کشور دارای نمایندگی است که می توان به دانشگاه اسلامی غنا، کالج اسلامی لندن، مرکز تربیت معلم بورکینافاسو، کالج اسلامی اندونزی و واحدهای جامعة المصطفی در لبنان، افغانستان، سوریه، پاکستان، هند، تایلند، تانزانیا و سریلانکا اشاره کرد. همچنین جامعه آل البیت‌‌(ع)، مدرسه سبطین، حوزة الاطهار التخصّصیه و مدرسه شهید صدر‌‌(ره) از جمله مراکز آموزش عالی هستند که تحت اشراف جامعة المصطفی فعالیت دارند.

 

تدوین متون درسی

جامعة المصطفی با توجه به اهمیت و ضرورت تدوین متون متناسب با نیازها و نیز لزوم بهره مندی از دانش روز، می کوشد متون و سرفصل های آموزشی خود را به استانداردهای لازم برساند. به همین دلیل و برای همگامی با نهضت علمی دنیا، تاکنون نزدیک به چهارصد متن آموزشی و کمک آموزشی در موضوعات فقه، فلسفه، کلام، عرفان، تربیت اسلامی، تاریخ و ادیان، علوم قرآن و حدیث را تهیه و تدوین کرده است.

 

امور پایان نامه ها

تاکنون بیش از دو هزار سیصد پایان نامه در گروه های علمی فقه و اصول، علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام، تاریخ اسلام، عمومی، اخلاق و تربیت، ادیان و مذاهب در جامعة المصطفی العالمیه به تصویب رسیده است که از میان آنها بیش از هزار و هفتصد مورد دفاع شده و مابقی هم در حال تدوین است.

 

دانشگاه مجازی المصطفی

جامعة المصطفی العالمیه برای متقاضیانی که امکان حضور برای آنان در ایران فراهم نیست، دانشگاه مجازی المصطفی را به نشانی www.almostafaou.com تأسیس کرده است. در حال حاضر تعداد زیادی از علاقه مندان از اقصی نقاط عالم در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های آموزش زبان فارسی و معارف اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی، فقه و معارف اسلامی و علوم قرآن و حدیث به زبان های فارسی و انگلیسی مشغول به تحصیل هستند.

 

آموزش های کوتاه مدت

در کنار آموزش های بلند مدت، به منظور اعطای فرصت های مطالعاتی به پژوهشگران خارج از ایران که امکان حضور بلند مدت در ایران برای آنان فراهم نیست، آموزش های کوتاه مدت ارائه می شود؛ تاکنون بیش از شصت دوره از جمله دوره های نباء ویژه اصحاب رسانه تاجیکستان، بلاغ ویژه اصحاب رسانه سودان، بصیرت ویژه فعالان فرهنگی تاجیکستان، هجرت ویژه فعالان فرهنگی فرانسوی زبان، ولایت ویژه جوانان عربستان، وحدت ویژه جوانان استرالیا و دوره های رشد، بصیرت، هدی، مهر، مهر جوان، معرفت، فردوس، نور، دانش، حکمت، سعادت و باقرالعلوم ویژه نخبگان و فعالان فرهنگی جهان اسلام از کشورهای دانمارک، آمریکای لاتین، سنگال، پاکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، لبنان، بوسنی، کویت و دیگر کشورها برگزار شده است.

 

مرکز تخصصی زبان و فرهنگ

مرکز تخصصی زبان و فرهنگ به مثابه یکی از مراکز آموزش عالی جامعة المصطفی العالمیه، در راستای افزایش توان ارتباط بین المللی و برقراری تعامل میان فرهنگی، به مثابه پل اتصالی درون و برون کشوری جامعة المصطفی العالمیه، تأسیس شده است. پدیدار شناسی این مرکز آموزشی ـ پژوهشی، ضرورت وجود گروه های علمی در حیطه فرهنگ ها و زبان های مناطق مختلف جهان را می نمایاند. هم اکنون گروه های زبان و فرهنگ فارسی، زبان و فرهنگ روسی، زبان و فرهنگ فرانسه، زبان و فرهنگ انگلیسی و زبان و فرهنگ عربی در این مرکز دایر بوده و دوره های مقدماتی آموزش زبان روسی و فرانسه و نیز دوره های آکادمیک زبان و ادبیات فارسی در سطح کارشناسی در حال اجرا است.

 

فعالیت های پژوهشی

فعالیت های پژوهشی جامعة المصطفی العالمیه با هدف اعتلای تعلیم و تربیت طلاب سامان دهی شده است. هدف سازوکارهای پژوهشی جامعه، هماهنگ سازی تمام فعالیت های علمی، پژوهشی و ارتقای کمی و کیفی سطح علمی جامعه بوده است. سامان دهی پژوهش های تشکل های خودجوش، تقویت روحیه پژوهشی، گسترش همکاری طلاب در این زمینه ها و نیز هدفمند ساختن فعالیت های پژوهشی دانش پژوهان جامعة المصطفی، از مهم ترین اهداف تأسیس انجمن های علمی ـ پژوهشی طلاب به شمار می رود که هم اکنون بیش از بیست و سه انجمن علمی مشغول فعالیت هستند. همچنین بهره گیری از نهصد و هشتاد و پنج پژوهشگر و مترجم و تشکیل بانک اطلاعاتی آنان، تدوین آیین نامه و سامان‌دهی آنان در شمار فعالیت های پژوهشی می باشد که در این راستا چهار هزار و ششصد و نونزده عنوان اثر شامل کتاب، مقاله، پایان نامه و ترجمه از دانش پژوهان به چهل و سه زبان به چاپ رسیده است.

 

همایش ها و نشست های علمی

برگزاری نشست های علمی پژوهشی، انتشار مجلات و نشریات متعدد اطلاع رسانی و تعداد پنجاه مجله علمی تخصصی در داخل و خارج از ایران و برگزاری سالانه جشنواره علمی، پژوهشی و بین المللی شیخ طوسی، همچنین راه اندازی پژوهشگاه بین المللی المصطفی، بخشی از فعالیت های پژوهشی جامعة المصطفی است. دانش پژوهان این مرکز علمی، افزون بر برگزاری همایش و نشست های علمی، با ارایه مقاله در بسیاری از همایش ها شرکت کرده و بارها به کسب رتبه برتر نایل آمده اند.

 

جشنواره علمی ـ پژوهشی شیخ طوسی

به منظور ترغیب به پژوهش و نهادینه کردن آن و همچنین شناسایی استعدادهای طلاب توانمند، جشنواره علمی ـ پژوهشی شیخ طوسی پایه ریزی شده است. ایجاد بستر مناسب برای ارتباط با پژوهشگران، کارشناسان و فضلای غیر ایرانی داخل و خارج کشور و شناخت واقع بینانه و درست توانایی های بالقوه و بالفعل پژوهشی آنان، از اهداف مهم این جشنواره است. همچنین جامعة المصطفی العالمیه به منظور شناسایی استعدادهای طلاب توانمند و ارتقاء سطح علمی آنان، همه ساله مسابقات علمی و المپیادهای علمی را برگزار می کند که برگزیدگان علاوه بر دریافت جوایز ارزشمند، در هنگام ورود به سطوح بالاتر تحصیلی از امتیازاتی نیز بهره مند می شوند.

 

انجمن های علمی ـ پژوهشی

به منظور فعالیت های هدفمند طلاب، هم اکنون انجمن های علمی ـ پژوهشی طلاب در قالب انجمن های کلام اسلامی، قرآن، تاریخ، فقه و اصول، فلسفه، اخلاق و تربیت، ادیان و مذاهب، فقه قضایی، فقه و حقوق، فقه اقتصادی، قرآن و حدیث، فلسفه و کلام، حقوق، مطالعات زنان و خانواده و ادبیات عرب فعالیت می کنند.

 

فعالیت های فرهنگی ـ تربیتی

جامعة المصطفی العالمیه، آموزش درکنار پرورش اخلاق را سرلوحه برنامه های خود قرار داده و برای تربیت و تهذیب اخلاقی طلاب در راهبرد آموزشی نیز اهمیت بسزایی قائل شده است. بنابراین با توجه به ابعاد گسترده فرهنگ و تربیت،مجموعه ای از برنامه های فرهنگی و تربیتی برای دانش پژوهان جامعه، خانواده ها و فرزندان آنان تدارک دیده است. فعالیت های طلاب در قالب انجمن های فرهنگی و ملیتی، با تشکیل بیش از هشتاد انجمن، موسسه، تشکل، بنیاد و اداره در ایران و کشورهای دیگر تمرکز یافته و خدمات رسانه ای و مطبوعاتی بسیاری را ارایه کرده است. انتشار بیش از سی مجله و نشریه و راه اندازی بیش از هشتاد سایت اینترنتی به زبان های گوناگون را می توان از جمله فعالیت های مهم طلاب جامعة المصطفی العالمیه برشمرد.

 

آموزش های کاربردی و مهارت های فرهنگی

افزون بر آموزش های عمومی، تخصصی و علمی، فنون و مهارت های کاربردی به طلاب آموزش داده می شود تا علاوه بر توانمندی علمی در تخصص ها و علوم، بتوانند در عرصه های گوناگون اجتماعی در جهان، حضوری موفق، کارآمد و مطابق با نیازهای روز جهان داشته باشند. فراهم ساختن فضای مناسب برای رشد معنوی و اخلاقی، ایجاد انگیزه و نشاط، توجه و اهتمام به امور آموزشی، فرهنگی، تربیتی و قرآنی، تعلیم و تربیت خانواده ها و فرزندان طلاب، برگزاری اردوها، مراسم و مسابقات قرآنی، فرهنگی و ورزشی و برگزاری جشنواره طوبی به صورت سالیانه، از اهم برنامه ها و اولویت های جامعة المصطفی العالمیه به شمار می رود.

 

مرکز امور طلاب و خانواده ها

حضور خیل عظیم خانواده های طلاب، شامل همسران و فرزندان آنان در جامعة المصطفی العالمیه، رسالت این مرکز علمی را در تعلیم و تربیت مخاطبان، بسیار خطیر و پر اهمیت کرده است. طراحی و برنامه ریزی دقیق برای رشد و ارتقای خانواده ها و معرفی الگوی خانواده سالم و مطلوب براساس قرآن، سنت و اسوه های متعالی اسلام ناب محمدی‌‌(ص) به همسران و فرزندانی که می توانند حضور مؤثری در عرصه فرهنگی ـ تبلیغی در مناطق خود داشته باشند از اهدف کلان این بخش به شمار می رود. مرکز امور طلاب و خانواده ها با تأسیس آموزشگاه های حضرت فاطمه‌‌(س)، ریحانه و هجرت برای آموزش فرزندان و خانواده ها برنامه های متنوع و گسترده ای را تدارک دیده است.

 

ارتباطات / ارتباط با دانش آموختگان

ارتباط با مراکز آموزشی، پژوهشی و فرهنگی جهان و عقد تفاهم نامه همکاری با بیش از پنجاه دانشگاه معتبر جهان در تبادل استاد، دانشجو، اعطای بورسیه تحصیلی و فرصت های مطالعاتی، برگزاری کنفرانس های علمی و پژوهش های مشترک، عصویت در مراکز آموزشی و علمی و بین المللی جهان و تبادل هیأت های بازدید کننده مورد توجه ویژه جامعة‌المصطفی العالمیه است. با توجه به فارغ التحصیل بودن بیش از شانزده هزار نفر از دانش پژوهان جامعة المصطفی، استمرار یافتن فرایند ارتباط با دانش آموختگان، یکی از اهداف جامعة المصطفی العالمیه است. جامعة المصطفی با فرستادن کتاب، مجله، پیام به مناسبت های گوناگون، راه اندازی و پربار ساختن سایت فارغ التحصیلان به نشانی اینترنتی www.alumni.miu.ir و برگزاری گردهمایی دانش آموختگان، ارتباط پیوسته ای را با آنها برقرار کرده است.

 

شرایط پذیرش

برخورداری کامل از سلامت جسمی، روحی و روانی، داشتن مدرک تحصیلی دیپلم، حداقل هجده و حداکثر بیست و دو سال سن، قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه از جمله شرایط پذیرش این مرکز علمی است که در گزارشی دیگر با نگاهی به شرایط و نحوه پذیرش در جامعة المصطفی العالمیه، این مقوله را بررسی خواهیم کرد./920/ز502/ع

ارسال نظرات