۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۷۴۰۴۲۸
قالیباف:

کمیسیون اقتصادی ایران و الجزایر در اسرع وقت فعال می‌شود

کمیسیون اقتصادی ایران و الجزایر در اسرع وقت فعال می‌شود
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از نشست مشترک با رییس مجلس الجزایر از تاکید بر توسعه روابط دو جانبه منطقه ای و بین المللی بین دو کشور خبر داد و گفت: کمیسیون اقتصادی ایران و الجزایر در اسرع وقت فعال می‌شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدباقر قالیباف پس از نشست دوجانبه مشترک با ابراهیم بوغالی رئیس مجلس الجزایر در جمع خبرنگاران، بیان کرد: خیلی خوشحال هستم امروز میزبان رئیس مجلس ملی الجزایر برادر عزیز بوغالی در تهران هستم که دعوت ما را پذیرفتند و با هیات همراه به تهران سفر کردند.

وی اضافه کرد: بعد از سفری که در چند ماه گذشته در نشست پارلمان کشورهای اسلامی داشتیم، با یکدیگر ملاقات داشته و دعوت رسمی از برادرم ابراهیم بوغالی رئیس پارلمان کشورهای اسلامی  و رییس مجلس ملی الجزایر داشتم تا در تهران میزبان ایشان باشیم.

قالیباف در ادامه اظهار کرد: یکی از نکات مهمی که در این نشست بر آن تاکید شد توسعه  روابط دوجانبه و منطقه‌ای و بین المللی بود که پیرامون آن مذاکراتی صورت گرفت. یکی از محورهای جدی تاکید بر فعال شدن کمیسیون اقتصادی  بود که در سفر اخیر وزیر خارجه الجزایر به تهران نیز بر آن تاکید شد و در اسرع وقت فعال می شود تا بتوانیم روابط اقتصادی را بین دو کشور توسعه دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین در این نشست تاکید شد خطوط کشتیرانی بین دو کشور و همکاری‌ها در حوزه دانش بنیان گسترش یابد. در این فرصت که ایشان در تهران هستند از نمایشگاه دستاوردهای دانش بنیان بازدید خواهند کرد تا در راستای تبادلات تجاری این نمایشگاه ها در الجزایر دایر شود.

وی در ادامه تاکید کرد: موضوع دیگر همکاری‌های پارلمانی و گروه‌های دوستی پارلمان های دو کشور بود که  توسعه روابط این گروه ها می تواند به توسعه روابط اقتصادی و سیاسی بین دو کشور تسهیل ببخشد. موضوع دیگری که امروز مورد بحث و توافق شد این بود که از آنجا که  آقای بوغالی رئیس روسای مجالس کشورهای اسلامی نیز هستند، نشستی در حوزه فضای مجازی و هم هتک حرمتی که به قرآن کریم در این ایام به صورت متوالی در اروپا صورت گرفته است، تشکیل شود و پیگیری جدی همه پارلمان‌های کشورهای اسلامی داشته و همه پارلمان‌ها و روسای پارلمان‌های اسلامی موضع گیری جدی نسبت به این موضوع داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: نکته دیگر که در این نشست بحث شد این بود که  در سطح روابط بین المللی همکاری های جدی داشته باشیم. همکاری‌ها در حوزه حقوق بشر نیز از دیگر موضوعاتی بود که پیرامون آن بحث شد. از آنجا که الجزایر عضو غیر دائم شورای امنیت و هم عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل هستند از این فرصت برای هماهنگی‌ها و همکاری های بین المللی استفاده شود. مجددا خیر مقدم دارم به شما و خوش حالم که  میزبان شما هستیم.

ابراهیم بوغالی رئیس مجلس الجزایر  نیز در این نشست خبری در جمع اصحاب، بیان کرد: حضور ما در ایران در پاسخ به دعوتی بود که  رئیس مجلس ایران  به عمل آوردند و این سفر بیانگر محبت متقابل ملت الجزایر و ملت ایران است. همچنین تاکید بر  مسیر مشترکی که دو کشور در پیش دارند و تقویت روابط الجزایر با کشورهای دوست و برادر از جمله کشور دوست بردار جمهوری اسلامی ایران که ما احترام زیادی را برای آن قائل هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: این سفر هم برای یکپارچه کردن تلاش ها دو کشور در همکاری ها بین المللی و منطقه ای است. امیدواریم سفرهای کمیته های دوستی هم برقرار شده و روابط تقویت شود. یکی از اهداف این سفر بالا بردن سطح روابط اقتصادی بین دو کشور است. روابط سیاسی را نمی توانیم بالا ببریم مگر اینکه با بالابردن روابط اقتصادی بین دو کشور همراه باشد. الجزایر قانون سرمایه گذاری جدیدی را تصویب کرده که مشوق‌هایی برای سرمایه گذار پیش بینی کرده است. امیدواریم ایران نیز جزو کشورهایی باشد که از این فرصت سرمایه گذاری استفاده کرده و با رفع تحریم ها دستاوردهای ایران توسعه یابد.

رئیس مجلس الجزایر در ادامه تصریح کرد: روابط سیاسی خوب باید به روابط اقتصادی خوب هم منجر شود. در سطح بین الملل ما خوشبختانه با جمهوری اسلامی در بسیاری مواضع همسو بوده و امیدوار هستیم در آینده نزدیک روابط بیشتر و بیشتر تقویت شود. در سطح سازمان همکاری اسلامی باید بهتر عمل کنیم. به خصوص پیرامون اقدامات و هتک حرمت هایی که علیه مقدسات انجام می شود.

وی اضافه کرد: ما باید تلاش کنیم از خدشه‌دار شدن احساسات مردم ممانعت کرده؛ چراکه همه ادیان محترم هستند و اسلام نیز همین طور. باید به مقدسات همه ادیان احترام گذاشته شود. امیدوارم این سفر در جهت خدمت به منافع دو کشور و ملت های مسلمان باشد.

ارسال نظرات