۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۷۴۰۵۰۴
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی:

سال گذشته ۳۵ میلیون زائر به حرم رضوی مشرف شدند

سال گذشته ۳۵ میلیون زائر به حرم رضوی مشرف شدند
حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با بیان اینکه سال گذشته ۳۵ میلیون زائر به حرم رضوی مشرف شدند، گفت: تنها ۷ درصد زائران از طریق هوایی و ریلی به مشهد می‌آیند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی در نخستین جلسه کمیسیون فرهنگ، رسانه ‌توسعه فرهنگ زیارت کارگروه ملی زیارت با اشاره به سابقه کارگروه ملی زیارت و وظایف آنها، تصریح کرد: هشتم آبان سال ۸۸ که مصادف با میلاد امام رضا علیه‌السلام‌ بود، هیأت دولت نهم اولین جلسه را در مشهد برگزار کرد. برخی از مصوبات آن توجه به زیارت بود. 

توجه دولت سیزدهم به زیارت

وی ادامه داد: یکی از مصوبات جلسه، تصویب کارگروه ملی زیارت بود که از سال ۸۹ فعال شده و در سه دولت قبلی مجموعاً ۱۰ جلسه داشت که در مقطعی معاون اول رئیس جمهور و رئیس دفتر رئیس جمهور، به عنوان رئیس کارگروه زیارت بود. در دولت سیزدهم در نامه‌ای به ریاست جمهوری ‌تقاضا شد اولین جلسه با حضور آیت‌الله رئیسی برگزار شود که در دی‌ماه این امر محقق شد.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با بیان اینکه یکی از مصوبات‌در این جلسه توجه به زیارت بود که ریاست جمهوری خود عهده‌دار ریاست این کارگره شد، خاطر نشان کرد: نهایت در نامه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ به تصویب رسید و ریاست کارگروه زیارت به ریاست جمهور محول شد. همچنین یکی از تأکیدهای ریاست جمهور فعال شدن کمیسیون‌های کارگروه بود که یکی از این کمیسیون‌ها فرهنگی است.

تنها ۷ درصد زائران حرم رضوی از طریق هوایی و ریلی به مشهد می‌آیند

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۵ میلیون زائر به مشهد‌مشرف شدند، گفت: در حالی که فرودگاه مشهد و مهرآباد تهران بیش از ۵۰ درصد ترددها را دارند، تنها ۲ درصد از زائران حرم امام رضا علیه‌السلام‌ از طریق هوایی سفر ‌کردند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان با بیان اینکه زواری با قطار به مشهد مشرف می‌شوند پنج درصد هستند، تصریح کرد: در مجموع هفت درصد زائران از طریق هوایی و ریلی به مشهد مشرف می‌شوند. تا سال ۹۰ حدود ۱۳ درصد زائران با وسایل نقلیه‌ عمومی تردد داشتند که تعداد اتوبوس‌ها کاهش یافته و حجم سفرها با خودروی شخصی در حال افزایش است.

حرم رضوی، بزرگ‌ترین کانون خانواده‌های شیعی

وی با اشاره به اینکه اکنون حدود سه میلیون زائر خارجی را داریم که در سال‌های گذشته به پنج میلیون هم می‌رسید، تصریح کرد: ۷۵ درصد زائران حرم امام رضا علیه‌السلام خانواده‌ها هستند و اگر بگوییم زوار حرم رضوی بزرگ‌ترین کانون خانواده‌های شیعی جهان اسلام است، اغراق نکردیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی به موضوع اقامت زوار اشاره و تصریح کرد: ۵۲ درصد اقامت رسمی زائران، اقامت در مشهد است که این ظرفیت‌ ۱۳۰ هزار تخت شب است. دهه آخر صفر سال گذشته ۷۰۰ هزار نفر شب اقامت اضطراری داشتیم که در سطح استان صورت گرفت.

زائران امام رضا(ع) شبانه‌روز متوسط  ۲ ساعت در حرم رضوی حضور دارند

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با بیان اینکه زائران ما پیوسته پنج روز در مشهد اسکان دارند که اکنون به حدود سه روز اسکان رسیده است، گفت: متوسط ۲ ساعت از ۲۴ ساعت از شبانه‌روز را زائران در حرم امام رضا علیه‌السلام هستند و سایر زمان خود در بیرون حرم حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه ما برای حرم رضوی پنج پیک زیارتی داریم که وسیع‌ترین آن نوروز است، تصریح کرد: ما تجربه هشت تا ۱۰ میلیون زائر را داشتیم. پس از نوروز، دهه آخر ماه صفر و دهه کرامت بسیاری از زائران به حرم مشرف می‌شوند و اول و آخر تابستان هم به عنوان پیک زائر به شمار می‌رود و ما تلاش می‌کنیم در این ایام امکانات را فراهم سازیم تا زائران بدون مشکل به حرم بیایند.

حدود ۸۰ هزار زائر پیاده سال گذشته به حرم رضوی مشرف شدند

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با بیان اینکه ما در طول سال زائر پیاده داریم، گفت: سال گذشته حدود ۸۰ هزار نفر زائر پیاده داشتیم که به حرم رضوی مشرف شدند. آیت‌الله جوادی آملی فرمودند شما زحمت می‌کشید زائر به مقصد برسد، اما برای مقصودش برنامه‌ای ندارید. برای همین باید در این زمینه هم ورود کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: باید از تولیت حرم رضوی قدردانی کنیم که با برنامه‌های مختلف به توسعه فرهنگ زیارت می‌پردازد. اما آن‌ها برای ۲ ساعت حضور در حرم برنامه داشته باشند و باید برای ۲۲ ساعتی که زائران خارج از حرم هستند، برنامه‌‌ریزی شود. امیدواریم کمیسیون فرهنگی کارگروه زیارت آغازی بر انسجام در فعالیت فرهنگی در حوزه زیارت باشد.

پس از آن سایر مسؤولان حاضر به بیان دیدگاه‌ها درباره توسعه فرهنگ زیارت پرداختند.

هدف از حادثه تروریستی در حرم شاهجراغ ایجاد ترس در مردم بود

حجت‌الله طلایی، معاون فرهنگی اجتماعی حرم احمد بن موسی (شاهچراغ) با اشاره به لزوم ایجاد راه‌های مناسب به منظور تردد زائران گفت: استان فارس یک هزار و ۴۰۸  امامزاده دارد. بنابراین باید کار ویژه برای فرهنگ زیارت صورت گیرد.

وی به حادثه دلخراش روزهای گذشته در حرم اشاره کرد و افزود: دشمنان خواستند  با حادثه تروریستی رعب و وحشت در دل مردم ایجاد کنند تا فضای زیارتی خالی شود. اما شب گذشته هم‌زمان با سالروز شهادت حضرت رقیه سلام‌الله علیها، حرم مملو از جمعیت بود و مردم توطئه استکبار را خنثی کردند.

تشرف میلیونی زائران به حرم عبدالعظیم حسنی (ع)

حجت‌الاسلام محسن عرفاتی، معاون فرهنگی حرم عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام نیز به میزبانی این آستان در ایام مختلف به ویژه مناسبتی اشاره کرد و گفت: مراسمی موسوم به جاماندگان اربعین امسال هم برگزار می‌شود که از میدان امام حسین علیه‌السلام تا شهرری مردم با پای پیاده می‌آیند. ما برنامه‌های متنوعی برای زائران تدارک دیدیم و امیدواریم این برنامه بخوبی برگزار شود.  

وی با اشاره به اینک در مناسبت که های مختلف بیش از چهار میلیون زائر به حرم عبدالعظیم حسنی مشرف می‌شوند، به تشریح برخی مشکلات برای پذیرایی از زائران پرداخت و خواستار ارائه تسهیلات و برنامه‌هایی برای تشرف میلیونی زائران به حرم عبدالعظیم حسنی شد.

ارسال نظرات