۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۷۴۰۶۴۴

گزارشی از همایش خادمیاران کانون قرآن خدمت رضوی استان قم

گزارشی از همایش خادمیاران کانون قرآن خدمت رضوی استان قم
همایش خادمیاران کانون قرآن خدمت رضوی استان قم در تالار فرهنگ و هنر قم با حضور خادمیاران رضوی استان قم برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همایش خادمیاران کانون قرآن خدمت رضوی استان قم در تالار فرهنگ و هنر قم با حضور خادمیاران رضوی استان قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام میریان، رئیس مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی و دارالقرآن حرم علی بن موسی‌الرضا(ع)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مؤدب، مدیر دانشکده الهیات دانشگاه قم؛ محمدعلی اسدتاش، مسئول کانون قرآن خدمت رضوی استان قم، جمعی از اصحاب رسانه و قاریان بین‌المللی قرآن استاد علی علیزاده و استاد مهدی علم‌خواه به‌عنوان مجری در این همایش حضور داشتند.

خادمیاران و اعضای حاضر در این همایش به پرچم متبرک آستان قدس رضوی عرض ارادت کردند؛ صلوات خاصه امام رضا(ع) توسط محمد سلیمانی‌نسب، خادم حرم امام رضا(ع) قرائت شد.

حجت‌الاسلام سیدمسعود میریان، رئیس مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در ابتدا با اشاره به اینکه امام رضا(ع) می‌فرماید: «کلام الله لا تتجاوزوه لا تَطلُبُوا الهُدی فی غَیرِالقُرآنِ فَتَضِلّوا؛ قرآن کلام‌الله است از او پیشی نگیرید تجاوزی از قرآن نداشته باشید و هدایت را از غیر قرآن نجویید که گمراه می‌شوید»، اظهار کرد: مشهدالرضا قطب قرآنی است و در عرصه قرآنی برنامه‌های خوبی انجام شده است، اما هنوز هم با مطلوب قرآنی فاصله داریم و باید برای تجلی بخشیدن و نهادینه کردن کلام لم یزلی در قلوب مردم و فرهنگ همزیستی و انس با قرآن در بدنه جامعه به صورت همگانی تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام سید باقر تکیه‌ای، دبیر کانون‌های خدمت رضوی استان قم در ادامه برنامه با اشاره به اینکه هماورد جهانی اربعین حسینی بزرگ‌ترین کاروان زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) است، اظهار کرد: در جلد دو کافی صفحه ۶۰۳ آمده است که امام صادق(ع) می‌فرماید: «مَنْ قَرَاَ الْقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِخْتَلَطَ الْقُرآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُاللّه ُ عَزَّوَجَلَّ مَعَ الْسَّفَرَةِ الْکِرامِ الْبَرَرَةِ، وَ کانَ الْقُرآنُ حَجیزا عَنْهُ یَوْمَ الْقیامَةِ؛ هر جوان مؤمنی که در جوانی قرآن تلاوت کند، قرآن با گوشت و خونش می‌آمیزد و خداوند عزّوجل او را با فرشتگان بزرگوار و نیک قرار می‌دهد و قرآن نگهبان او در روزقیامت، خواهد بود.»؛ مصداق بارز این حدیث شریف کانون‌های قرآن خدمت رضوی سراسر کشور است که برنامه‌های قرآنی را برای مشتاقان قرآن از سن طفولیت تا نوجوانی و میانسالی را انجام می‌دهد.

وی افزود: شهر مقدس قم مراکز ملی و استانی قرآن متعددی را دارد و سرچشمه آموزش‌ها و فعالیت‌های قرآنی است و این ظرفیت امکان برنامه‌ریزی‌ها و هم‌افزایی بیشتر بین آستان مقدس امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س) را می‌تواند رقم بزند.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی استان قم افزود: مهدالرضا(ع) در قم شکوفا شده و آستانه مقدس حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران نیز اعلام آمادگی کردند تا در یک شبکه هم‌افزا با انتقال تجارب کنار همدیگر باشند.

حجت الاسلام تکیه‌ای تصریح کرد: می‌توانیم طراحی کنیم که کانون‌های دیگر از کانون قرآن خدمت رضوی نیز بهره برده و بخش عمده مأموریت‌ها و اهداف کانون‌های خدمت‌یاری قرآن را همه مراکز قرآنی می‌توانند انجام دهند.

وی گفت: مدیریت مواکب قرآنی از ایران تا کربلای معلی با قرآنیان استان قم است که فعالیت‌های قرآنی استان را معرفی کنند و توشه زائران اربعین را پربارتر کنند.

محمدعلی اسدتاش، مسئول کانون قرآن خدمت رضوی استان قم اظهار کرد: در این کانون تاکنون سه دوره تربیت مربی قرآن با همکاری دانشگاه قم و مرکز قرآنی آستان امام رضا(ع) توسط استاد محسنی برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۰ هزار کودک در کشور تحت پوشش مهدالرضا(ع) هستند، ادامه داد: با برگزاری دوره‌های حضوری و مجازی ۱۰۰ مربی قرآنی تربیت شدند و ۱۰ شعبه در مناطق مختلف قم برپا شد و تاکنون ۳۵۰ کارنامه کودکان قرآن‌آموز توزیع شده و این طرح در قم در حال توسعه است.

اسدتاش گفت: مهدالرضا(ع) یک دوره آموزش قرآن کاربردی کاملاً مبتنی بر مبانی علمی و پژوهشی تجربه شده، برای آشنایی نونهالان با روخوانی قرآن کریم به روش قصه و بازی و در فضایی شاد و مفرح است که قرآن‌آموز به‌صورت غیرمستقیم در کلاسی که سراسر قصه و بازی است با مفاهیمی از قبیل زبان‌آموزی، مفاهیم ریاضی، مفاهیم علوم، مفاهیم اجتماعی، هنر و تربیت بدنی در قالب درس‌هایی که مربیان مهدالرضا(ع) با هنرمندی و تلاش به آن‌ها می‌آموزند، آشنا می‌شوند.

مسئول کانون قرآن خدمت رضوی استان قم تصریح کرد: طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) در قم با حرم فاطمی همکاری دارد و نوجوان قرآنی تربیت شده و ۴۰ محفل سنتی قرآن کریم برای بانوان و آقایان در قم و روستاها انجام شده است و خادمیاران سفیران قرآنی هستند که می‌توانند هم‌افزایی‌های مختلف را رقم بزنند.

وی با اشاره به اینکه به همت کانون قرآن خدمت رضوی در ماه رمضان سه پویش و مسابقه قرآنی انجام شد، بیان کرد: بودجه کانون‌های قرآن رضوی بسیار اندک است و برای فعالیت‌های قرآنی نیازمند بودجه هستیم و از مرکز قرآن آستان قدس رضوی درخواست تأمین منبع مالی داریم.

ارسال نظرات