۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۷۴۱۲۵۰

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران کاهش یافته است

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران کاهش یافته است
خبرگزاری فرانسه در گزارشی ادعایی به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی از کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران خبر داد.

خبرگزاری فرانسه امروز دوشنبه در گزارشی به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران کاهش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای برای کشور‌های عضو شورای حکام که به رویت خبرگزاری فرانسه رسیده، اعلام کرد که ذخایر کلی اورانیوم غنی‌شده ایران در مقایسه با ماه «مه» کاهش یافته، اما همچنان ۱۸ برابر محدودیت‌های تعیین شده در برجام است. در این گزارش همچنین ادعا‌ها درباره مسائل پادمانی و عدم پیشرفت کافی در توافق اسفند گذشته مطرح شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در مطلبی نوشت: در گزارش آژانس آمده است که ایران ۱۲۱.۶ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد دارد که رشد بسیار کندتری نسبت به گذشته نشان می‌دهد. گزارش آژانس در ماه مه ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران را کمی بیش از ۱۱۴ کیلوگرم نشان داد. این میزان در ماه فوریه ۸۷.۵ کیلوگرم (۱۹۲ پوند) بود.

 ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

ایران در خصوص مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام نیز دیدگاه‌های خود را برای رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا مطرح کرده، اما ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف اصلی نقض کننده برجام، به رغم ادعای دیپلماسی در قبال ایران، اراده سیاسی لازم را برای جبران اقدامات غیرقانونی و میراث منحوس گذشته نشان نداد و سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ را دنبال می‌کند.

ارسال نظرات