محشر کبرایی به نام «اربعین»
بزرگترین کنگره معنوی شیعیان جهان آغاز شده است؛ کربلا میزبان زائرانی از گوشه و کنار جهان است، وقتی میگویم گوشه و کنار یعنی حسین بن علی (ع) فراتر از یک دین و مذهب است و این را در مراسم اربعین کربلا به وضوح میبینیم.
اربعین بزرگترین ماراتن عاشقی
اربعین در لغت به معنی چهلم است و در اصطلاح، بیستم ماه صفر و چهل روز پس از شهادت امام حسین علیه السلام و یاران با وفای آن حضرت، در تاریخ به «اربعین» حسینی مشهور شده است.
اینک زنگ اربعین به وقت دلدادگی به صدا در آمده و بزرگترین گردهمایی جهان اسلام حول قبله آمال و دلهای شیدایی جهان تشیع یعنی وارثان واقعی خدا بر روی زمین در حال وقوع است و تا لحظاتی دیگر شاهد بزرگترین میدان نمایش دلدادگی و عشق به ولایت هستیم.
آری، اربعین میعادگاه عاشقی، تجلی دلدادگی و میدان نمایش دلبستگی به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از فرش تا عرش است. در حقیقت، برجستهترین نمادهای زنده بودن مذهب شیعه، مکتب عاشورا است و اوج این حیات را میتوان در عزای فرزند آخرین پیامبر الهی دید که نه فقط برای مسلمانان بلکه در منظر غیر مسلمانان هم از اهمیت ویژهای برخوردار است. این ندای آزادی طلبی و حریت در کلام حسین است که دنیا را به شور انداخته و مکتب بزرگ عاشورا را در راس نماد تشیع و پایداری مذهب اهل البیت (علیهم السلام) به گونهای جلوه یافته است که نمود خود را امروز در کلام علما و اندیشمندان غیر مسلمان بهتر میتوان یافت.
پیاده روی اربعین
نام حسین (ع)، حرکت و نهضت او، آزاد اندیشان دنیا را تحت تاثیر خویش قرار داده؛ به گونهای پس از گذشت قرن ها، هر روز در دید آنان پویاتر و گستردهتر میشود و در قرن حاضر نیز این امر ظهور و بروز بیشتری پیدا کرده است. چنانچه این گستره انتقال حس جهان بینی و تعلق حسین (ع) به عالم را میتوان در پیاده روی اربعین دید.
نهضتی جهانی به نام اربعین که طی سالهای اخیر توانست موجی عظیم و جدید را به نام حسین (ع) به راه بیندازد و آزاد اندیشان جهان با هر دین و اندیشهای را در مسیری پر از شور و شعور در طریق نجف تا کربلا، با خود همراه کند. در هرحال، نهضت اربعین بالاترین حرکت فرهنگیست که در مقیاس جهانی شکل گرفته است. هرساله در روز اربعین حسینی، شیعیان دنیا در شهر کربلا محل دفن امام حسین «ع» و یارانش جمع میشوند و سوگواری میکنند.
تاریخچه پیاده روی اربعین
قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهدا مینویسد: حرکت به سوی کربلا در روز اربعین از زمان امامان معصوم (ع) در بین شیعیان رایج بوده است و شیعیان حتی در زمان بنیامیه و بنیعباس نیز به این حرکت مقید بودهاند. توصیه به زیارت اربعین باعث شده است که شیعیان به ویژه ساکنان عراق، از نقاط مختلف این کشور به سوی کربلا حرکت کنند. این حرکت که غالباً به صورت پیاده صورت میگیرد یکی از پرجمعیتترین راهپیماییها در جهان شمرده میشود. پس از سقوط حزب بعث عراق جمعیت این زائران چند برابر شده است، به طوری که گزارشها از حضور ۱۵ میلیون زائر در سال ۱۳۹۲ش، حدود ۲۰ میلیون در سال ۱۳۹۳ش و ۲۷ میلیون در سال ۱۳۹۴ش خبر دادهاند. آمار وزارت کشور عراق حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۲ش دستکم یک میلیون و ۳۰۰ هزار زائر خارجی به عراق آمده و در راهپیمایی اربعین شرکت کردهاند.
انتفاضه اربعین
در إنتفاضه صفر عراق، شیعیان عراق در قالب پیادهروی اربعین بر ضد حکومت حزب بعث در صفر سال ۱۳۹۷ق (برابر با ۱۹۷۷م-۱۳۵۵ش) قیام کردند. در این سال حزب بعث عراق برگزاری مراسمهای مذهبی و برقراری موکب و پیادهروی به کربلا را ممنوع کرد؛ اما مردم نجف در ۱۵ صفر آماده برگزاری مراسم پیادهروی اربعین شده و به سمت کربلا حرکت کردند. این حرکت با برخورد حکومت صدام حسین مواجه شد و تعدادی از مردم کشته و گروهی نیز زندانی شدند. سید محمدباقر حکیم در این انتفاضه به حبس ابد محکوم شد و برای برخی علما همچون علامه عسکری، سید محمدحسین فضلالله که از عراق فرار کرده بودند، نیز حکم اعدام غیابی صادر شد.
اهمیت خواندن زیارت اربعین و پیاده روی تا کربلا
گرامیداشت و زنده نگه داشتن اربعین سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (ع) در میان شیعیان آن حضرت از اهمیت و ارزش ویژهای برخوردار است. از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبنای تاریخی چنین بزرگداشتی، ورود اهل بیت به کربلا در اولین اربعین حسینی (سال ۶۱ هجری) و دفن سرهای مطهر شهیدان به ویژه سر مقدس امام حسین (ع) در کنار پیکرهای مطهر آن هاست.
شاید این سؤال در ذهن متبادر شود که چرا زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین حسینی تأکید و توصیه شده است، چرا باید این مراسم همراه با هیاهو و شور خاصی اجرا شود، در ادامه روایتی از امام صادق (ع) بیان میکنیم که به خوبی زوایای پنهان این موضوع را آشکار میسازد:
امام صادق (ع) درباره ثواب زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده میفرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود، خداوند به هر قدمى که بر میدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى فرماید و یک درجه مرتبه اش را بالا مى برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مىفرماید که آنچه خیر از دهان او خارج میشود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مىگویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهلبیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد. (کامل الزیارات ص۱۳۴)
در زیر نظر بزرگان و علمای اسلام را پیرامون گرامیداشت روز اربعین میخوانید:
مقام معظم رهبری
رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی چنین بیان کرده اند: شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند میکند و به کربلا میکشند، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی در دل من و شما هست.
آیتالله محمدتقی بهجت
آیتالله محمدتقی بهجت فومنی درباره نقش پیادهروی روز اربعین میگوید: روایت دارد که امام زمان (عج) که ظهور فرمود، پنج ندا میکند به اهل عالم، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سحقوه عدوانا، … امام زمان خودش را به واسطه امام حسین (ع) به همه عالم معرفی میکنند … بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین (ع) را شناخته باشند…، اما الان هنوز همه مردم عالم، حسین (ع) را نمیشناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سیدالشهدا (ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود، پیادهروی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین (ع) به عالم است.
با اینکه زیارت سیدالشهدا (ع) در اکثر برهههای تاریخی به سختی انجام میشد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود عاشقانه خطرات را به جان میخریدند و به پابوسی امام حسین (ع) در روز اربعین نائل میشدند.
آیت الله وحید خراسانی
این مرجع تقلید با بیان روایتی از امام صادق (ع) در مورد اجر کسانی که به شوق امام حسین (ع) و به خاطر محبت رسول خدا (ص)، امیرالمؤمنین (ع) و فاطمه زهرا (س) به زیارت آن حضرت میروند، تصریح میکند: خوشا به حال آنان که با پای پیاده در بیابانها به سمت کربلا حرکت میکنند.
وی همچنین از همه زائرانی که موفق به زیارت امام حسین (ع) در اربعین میشوند میخواهد که در حرم مطهر آن حضرت در شب و روز اربعین دست به دعا بردارند و برای فرج امام زمان (عج) دعا کنند.
آیت الله صافی گلپایگانی
آیت الله صافی گلپایگانی میگوید: حضور میلیونی زائران با پای پیاده از شرق و غرب و دور و نزدیک به سوی کربلای مقدس، کنگره عظیمی است که به دنیا اعلام میکند راه حسین و اهداف او جاودان و فراموش ناشدنی است و شهدای این راه شهدای حق و شهامت و قهرمانی هستند، خداوند آنها را با اصحاب حسین محشور کند که جان خود را فدای حسین (ع) کردند و رحمت خدا بر آنها و جان پاکشان باد.
آیت الله شبیری زنجانی
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی آرزو میکند که روزی از زائران حرم باشد. او پیاده روی اربعین را تجلی عظمت شیعه میداند و میگوید: من آرزو داشتم توان جسمی ام به قدری بود که میتوانستم در پیاده روی شرکت کنم؛ در حالی که هر لحظه بر عظمت حماسه پیاده روی اربعین حسینی در سرزمین کربلای معلی افزوده میشود، گروهی با تمسک به برخی از روایات میگویند: نیاز نیست که برای زیارت ائمه به حرم آنها سفر کنیم؛ بلکه قلب دوستاران آنان حرم آن هاست.
آیت الله مکارم شیرازی
این مرجع تقلید نیز بر شکوه راهپیمایی اربعین حسینی زائران اباعبدالله (ع) تاکید دارد و میگوید: این حرکت عظیم بینظیر است، سوگواران حضرت سیدالشهدا از نجف و دیگر نقاط با پای پیاده به سمت کربلای معلی در حرکت هستند و غوغای عجیبی را بهپا کردهاند و باید این را حفظ کرد.
او با تاکید براینکه مراقب باشیم مبادا کسانی با بدعتها و برنامههای نادرست خود این عظمت و شکوه را زیر سؤال ببرند، تصریح میکند: مراسم سوگواری امام حسین (ع) سرمایه بزرگی است که بسیار میتوان از آن استفاده کرد؛ ما به چنین سرمایهای افتخار میکنیم و معتقدیم باید با تمام وجود از این سرمایه غنی حراست و پاسداری کرد.
آیت الله نوری همدانی
آیتالله نوری همدانی، اجتماع ۲۰ میلیونی شیعیان جهان در عزاداری اربعین را اجتماعی بینظیر میخواند و میگوید: اجتماع اربعین حسینی، نمایش قدرت اسلام، ایمان و نظام است. مهمترین شعار این اجتماع بزرگ به تبعیت از سرور آزادگان جهان، شعار هیهات من الذله است.
او با اشاره به بی نظیر بودن این اجتماع بزرگ، تصریح میکند: بعد از این اجتماع حدود ۲۰ میلیونی، اجتماع ۲ تا ۳ میلیونی حج تمتع قرار دارد که هر دو مایه مباهات مسلمانان هستند.
آیت الله علوی گرگانی
آیت الله علوی گرگانی میگوید: جهان از حضور میلیونی زائران در مراسم اربعین بهت زده شده است. حتی مورخان غیرمسلمان از این حضور میلیونی در شرایط سخت و دشوار عراق تعجب کرده و از آن بهت زده شدهاند.
این مرجع تقلید با اشاره به توطئه و شیطنت دشمنان برای اختلاف و تضعیف اعتقادات مسلمانان و کمرنگ کردن دین مبین اسلام اظهار میدارد: بغض و کینه دشمنان تمام نشدنی است و دست به هرکاری میزنند تا نور الهی را خاموش کنند؛ ولی دشمنان بدانند نور حق خاموش نشدنی است.
آیت الله بوشهری
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در خصوص پیاده روی روز اربعین اظهار میدارد: وظیفه ماست که این شعائر را حفظ کنیم و در این میان توجه به یکی از آنها که اقامه دیگر شعائر هم در طول تاریخ به برکت آن بوده اهمیت فراوانی دارد؛ عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله (ع) از جمله مهمترین شعائرالله محسوب میشود.
آیت الله بوشهری با بیان اینکه دلیل قیام امام حسین (ع) از زبان خود ایشان زنده شدن بدعتها و مردن سنتها بوده است، تصریح میکند: برپایی عزای حسینی موجب یادآوری این اهداف و تقویت اراده دینی مردم میشود.
آداب اربعین از منظر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
آری! از آن پس بسیاری از عاشقان اهلبیت و امام حسین (ع) و نیز برخی علما و حتی مراجع تقلید با پای پیاده به کربلا سفر کردهاند، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی یکی از مراجع عالیقدر جهان تشیع که خود بارها با پای پیاده از عتبه علویه، رهسپار عتبه حسینی شده است، درباره مراقبه و بزرگداشت روز اربعین حسینی چنین میگوید: «به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر (اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده، بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش (ع) زیارت کند، هر چند تنها یک بار در تمام عمرش باشد، چنانکه حدیث شریف، علامتهای مؤمن را پنج امر ذکر کرده است: ۵۱ رکعت نماز در شبانه روز، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن و بلند بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ گفتن در نمازها». (ترجمه المراقبات، کریم فیضی، صفحه ۸۵)
ثواب کسی که پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود
امام صادق (ع) در حدیثی به ثواب کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود، اشاره میکنند.
زیارت امام حسین (ع) از جمله موضوعاتی است که در سیره عملی و رفتاری اهل بیت (علیهم السلام) بسیار بر آن تأکید شده است. اینکه چرا اینقدر در گنجینه روایات به زیارت امام حسین (ع) توصیه شدهایم، بسیار جای تأمل و تفکر دارد. در این زمینه به حدیثی از امام صادق (ع) در اهمیت زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده اشاره میکنیم:
قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ ع:
«یَا حُسَیْنُ مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَهَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص إِنْ کَانَ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ حَسَنَهً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَهً حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ [الْمُفْلِحینَ الْمُنْجِحِینَ]حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى».
اى حسین! کسى که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین بن على (ع) باشد، اگر پیاده رود خداوند منّان به هر قدمى که برمىدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مىفرماید تا زمانى که به حائر برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف، حق تعالى او را از رستگاران قرار مىدهد تا وقتى که مراسم و اعمال زیارت را به پایان برساند که در این هنگام او را از فائزین محسوب مىکند تا زمانى که بازگردد، در این وقت فرشتهاى نزد او آمده و مىگوید: رسول خدا (ص) سلام رسانده و به تو مىفرماید: از ابتدا عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشتهات آمرزیده شد.
چرا دولتهای مستکبر سعی در تخریب چهره این راهپیمایی تمدنساز دارند؟!
اینکه چرا دولتهای مستکبر متخاصم با اسلام و انقلاب اسلامی سعی در تخریب چهره این راهپیمایی تمدنساز دارند، تحلیلی دارد که قبلاً رهبر معظم انقلاب آن را بیان کرده و فرمودهاند:
نشانهشناسی راهپیمایی اربعین در دیدگاه امام خامنهای
تحلیلهای دستپاچه، خصمانه و بلاهتآمیز، پس از «توطئه سکوت»
«پدیده اربعین یک پدیدهی غیر قابل توصیفی است، اصلاً بینظیر است؛ یک رزمایش عظیم و شگفتیساز است این حرکت فوقالعاده و همینطور که مکرّر در این روزها گفته شد، در دنیا دیگر نظیری ندارد. غربیها هم نمیتوانند درک کنند این حرکت را که یعنی چه، چطور میشود؟ لذا شما میبینید دستگاههای تبلیغاتیشان اوّلاً چند سال که سکوت میکنند، «توطئهی سکوت»؛ [در حالی که]کمترین حرکتی را در هر جای دنیا اینها منعکس میکنند، چند سال اینها اصلاً اسم این حرکت عظیم مردمی را نیاوردند، اشارهای به آن نکردند، تصویری از آن منتشر نکردند، و امسال هم که یک مقداری [به آن]پرداختند، تحلیلهای خصمانه، تحلیلهای غلط کردند که از نظر مؤمنان به این راه، تحلیلهای بلاهتآمیزی است. امثال این رادیوی انگلیس و امثال اینها تحلیل خصمانه کردند.
این نشاندهندهی این است که فورانِ این سرچشمهی فیّاض، بشدّت آنها را دستپاچه کرده، نمیتوانند تحلیلش کنند. گاهی گفتند این را دستهای دولتی به راه انداختند! کدام دولتی میتواند ۱۰ میلیون، ۱۵ میلیون انسان را - مرد، زن، پیر، جوان، قشرهای مختلف- راه بیندازد، حدّاقل ۸۰ کیلومتر پیاده اینها را از یک شهر به یک شهر دیگر بکِشاند؟ کدام دولتی میتواند این کار را بکند؟ حالا اگر فرض کنیم به فرض محال، دولت جمهوری اسلامی و دولت عراق هم توانستهاند این کار را بکنند، خودش یک معجزهی دولتی است؛ خب شما هم بکنید اگر میتوانید! اگر بلدید، شما هم این کار را راه بیندازید؛ نه، جز عشق، جز ایمان، جز جوشندگیِ خونِ شهیدانِ والامقام، هیچ عاملی قادر نیست این حرکت را انجام بدهد. کار بزرگی انجام گرفته است؛ روزبهروز هم بهتر، قویتر، پختهتر و جاافتادهتر میشود، هر سالی از سال قبل بهتر میشود؛ انشاءالله بعد از این هم ادامه خواهد داشت؛ و غربیها هم مجبورند تماشا کنند و نتوانند تحلیل کنند، نتوانند بفهمند و ضربهی این حرکت را هم خواهند خورد.»
گامهای کریمانه دیار کریمان برای اربعین حسینی
اربعین، نمودِ این کریمان است؛ تجلّی مردمانی از تبار «حاتم طایی» در چند سوی مرز، اما کریمتر از او؛ که کرامتِ حاتم، از زیادت مال و منال بود و سخاوت این روزهای مردم، از بُن جان، با آهنگی همنوا بر ریشههای مشترک و این است مشق اربعین، پیمودن راهِ دل در مسیر بخشندگی و یکی شدن تا رنج سفر، گنج معرفت شود؛ جز این، قدمهای پرشمار، جز رنجوری نزاید.
استان کرمان در مسیر تردد زائران اربعین از دیگر کشورها قرار دارد؛ بنابراین تلاش شده زیرساختهای این استان برای استقبال از زائران سایر کشورها که از مرزهای شرقی وارد میشوند، توسعه داده شود. یشبینی میشد مرز شلمچه فقط برای زائران کرمانی مطرح باشد؛ اما مسافران کرمان از سه مرز شلمچه، چذابه و مهران جابجا شدند و تعداد زائران دو سه برابر پارسال بود.
احسان عراقی زاده مدیرکل راهداری و حمل ونقل جادهای استان کرمان ۱۲ شهریور ماه در نشست اربعین حسینی استان کرمان گفت: ۲۷ هزار و ۲۴۴ نفر تا ۱۲ شهریور به مرزها جابجا شده اند که ۷ هزار و ۲۳۰ نفر از مرز میرجاوه از طریق کرمان و یک هزارو ۳۰ نفر از مرز مهران عبور کردند.
او تاکید کرد: ۲۸ هزار و ۲۸۴ مسافر از کرمان به مقصد مرزهای عراق جابجا شد که ۵ هزارو ۵۷۷ تا پاکستانی و ۲۲ هزار نفر ایرانی بودند.
عراقی زاده گفت: ۶۷ درصد ترددها با اتوبوس انجام شد و بقیه با مینی بوس و سواری و هر وسیله نقلیهای که بود مسافران را از موکب ماهان به شلمچه و جذابه جابجا کردیم.
اگر چه امسال، کرمان با حجم زیادی زائر پاکستانی اربعین روبهرو شد که پیشبینی نشده بود، با این حال این استان تمام تلاش خود را بکار برد تا خدمات خوبی به زائران امام حسین (ع) ارائه شود. این استان حتی برای بازگشت زائران از مرزها نیز پیش قدم شد، به عنوان مثال ۱۰۰ درصد ناوگان اتوبوسی جنوب کرمان به مرز شلمچه برای بازگشت زائران اعزام شد و خودروهای عمومی سواری نیز به حالت آماده باش درآمدند و اکنون ارائه خدمات از سوی این قشر زحمتکش در حال انجام است.
حمیدرضا علیدادی سلیمانی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری جنوب کرمان گفت: از آغاز اجرای طرح اربعین تا ۱۲ شهریور ماه، ۱۰۰ سفر برای ۳هزار و۹۷۳ زائر انجام شده است.
او افزود: با توجه به گزارشهایی که از مرز شلمچه از سوی ستاد اربعین اعلام شده، به اوج بازگشت زائران اربعین حسینی نزدیک میشویم، لذا تمامی سفرهای ناوگان اتوبوس از جنوب کرمان به سایر نقاط کشور برای بازگشت سریع زائران از مرز شلمچه به مقصد جنوب کرمان اعزام شده است.
حضور دلدادگان حسینی دیار کریمان در مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین
مراسم جاماندگان اربعین هر ساله باشکوه خاصی در جای جای دیار کریمان، این استان پهناور برگزار میشود.
رحمان جلالی سخنگوی ستاد اربعین حسینی در استان کرمان با اشاره به برگزاری پیادهروی جاماندگان اربعین در همه ۲۵ شهرستان استان کرمان، گفت: پیادهروی جاماندگان اربعین در شهر کرمان در دو مسیر دیده شده است که مسیر اول از گلزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی کرمان تا حرم مطهر امامزاده حسین (ع) شهر جوپار و مسیر دوم از حرم امامزاده محمد (ع) کرمان تا گلزار شهدای کرمان خواهد بود.
او شروع مراسم را ساعت ۶ صبح روز چهارشنبه ۱۵ شهریورماه مقارن با اربعین اباعبدالله الحسین علیهالسلام اعلام کرد و افزود: برای بازگشت شهروندان نیز اتوبوسهایی در نظر گرفته شده است.
جلالی تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل زوار اربعین، ۱۵ نفر از نیروهای مجموعه راهداری در مرز نسبت به راهبری زوّار مستقر شدهاند.
او بیان داشت: همچنین قرارگاه شهید سلیمانی سپاه ثارالله، موقعیت شهید کازرونی در اهواز آمادۀ ارائۀ هرگونه خدمات اسکان و تغذیه به زائران است.
معجزهای الهی در دل اربعین حسینی
در مکه دو میلیون تا سه میلیون نفر برای انجام مناسک حج تجمع میکنند و با امکانات بسیار زیادی که وجود دارد، گاهی میشود که کنترل آنان بسیار سخت میگردد، بیماریهای گوناگون، هوای آلوده، و موارد دیگری که انجام این مناسک را دشوار میسازد.
اما در کربلا تجمع میلیونها میلیون انسان که در سالهای آینده پیش بینی بیش از این را کرده اند، آن هم با نبود امکانات لازم و کمبود تسهیلات برای این سیل مردمی، گزارشی از بیماریهای خطرناک وکشنده و یا نبود وجود مکان یا غذای لازم برای این تعداد بسیار زیاد به چشم نمیخورد. آیا این یک معجزه الهی نیست و آیا این یک نشانی از قدرت خدای متعال در نشان دادن کرامت خویش برای بنده مخلص و فداکار خود نیست؟
آن بندهای که هرچه داشت در راه خدا داد و در نتیجه خدا هم او را عزیز انسانها قرار داد و چنین عظمتی که شاهد آن میباشیم را به او عطا فرمود.
قیام جهانی سالار شهیدان، حسین بن علی (علیه السلام) هرگز یک حرکت اعتراضی محدود به زمان و مکان نیست؛ بلکه معرّفی کامل برای مدل فکری-فرهنگی مکتب اسلام است. ضرورت اقامه حق، عدل و ستیز بی امان با سردمداران ظلم و جور از عمیقترین تعالیم دین آسمانی اسلام و مکتب قرآن است که امام حسین (ع) در امتداد شعاع نبوت جد گرامی خود، جریان نهضت کربلا را در برابر یزید بن معاویه با شعار (مثلی لا یبایع مثله) (بحار الانوار/ج۴۴/ص۳۲۵) از دائره زمان و زمین خارج و آن را برای تمام دوران حیات بشری جاودانه کرد.
انقلاب اسلامی مردم ایران، در امتداد نهضت کربلا
حضرت امام خمینی (ره) به عنوان یکی از برجستهترین شاگردان مکتب عاشورا با دریافتی صحیح از مکتب حسینی، بنای انقلابی را معماری کرد که با سرنگونی طاغوت عصر، به استقرار حکومت اسلامی منطبق بر معارف والای قرآن و عترت انجامید. تنها با گذری در اعلامیهها و سخنرانیهای روشنگرانه آن رهبر الهی در طول دوران مبارزه، میتوان به خوبی دریافت که ایشان جای جای نهضت خویش را به مکتب سرخ عاشورا گره زده و عینیت سخنان، نامهها و مناظرات حضرت سیدالشهدا (ع) در مجموعه گفتار و نوشتار امام در طول نهضت کاملاً ملموس است.
حضرت امام (ره) در سیزدهم تیر ماه سال پنجاه و هشت و در حالی که حدود پنج ماه از پیروزی انقلاب سپری شده، در جمع پاسداران و روحانیون تربت حیدریه در شهر مقدس قم، با اشاره به فلسفه قیام سالار شهیدان (ع) در احیای مکتب اسلام، انقلاب اسلامی مردم ایران را در امتداد نهضت کربلا دانستند و با مردود دانستن پرهیز از خطر کردن در راه بقای اسلام، فرمودند: « آنها داشتند مکتب را از بین میبردند و شهادت حضرت سید الشهدا مکتب را زنده کرد. خودش شهید شد، مکتب اسلام زنده شد؛ و رژیم طاغوتی معاویه و پسرش را دفن کرد ... و سید الشهدا هم، چون دید اینها دارند مکتب اسلام را آلوده میکنند، با اسم خلافت اسلام خلافکاری میکنند و ظلم میکنند و این منعکس میشود در دنیا که خلیفه رسول اللَّه دارد این کارها را میکند، حضرت سید الشهدا تکلیف برای خودشان دانستند که بروند و کشته هم بشوند؛ و محو کنند آثار معاویه و پسرش را. پس کشتن، شهادت سید الشهدا چیزی نبود که برای اسلام ضرر داشته باشد؛ نفع داشت برای اسلام؛ اسلام را زنده کرد. اگر ما هم همه در این نهضتی که کرده بودیم، در این راهی که داشتیم میرفتیم برای مبارزه و معارضه، کشته میشدیم، آن هم اشکال نداشت؛ برای اینکه ما هم راهمان را رفته بودیم؛ کشته شده بودیم در راه اسلام. اسلام در خطر نبود؛ اسلام زندهتر میشد.» (صحیفه امام، ج۸، ص: ۴۲۰)
آری، نهضت اربعین حرکت فرهنگی- سیاسی- معنوی گستردهای است که سال هاست برگزار میشود، در این نهضت جلوه زیبایی از حکومت جهانی ولیعصر (عج) مشاهده میشود و در حقیقت، اربعین حلقه اتصال عاشورا به ظهور است و قطعا نقش رسانهها در انعکاس عظمت نهضت اربعین بسیار چشمگیر است.
امید است مجالس سوگواری اربعین حسینی، ضمن تقویت روحیه معنوی مردم، سبب رشد فرهنگ اجتماعی کشور بر مدار اندیشه تابناک حضرت سیدالشهدا (ع) گردد و همواره ندای حق طلبی و ظلم ستیزی آن حضرت در گوش جهانیان طنین انداز شود و روح تابناک امام راحل که بزرگ قهرمان به عینیت بخشیدن فرهنگ سرخ عاشورا در قرن معاصر محسوب میشود با مولای عاشوراییان محشور باشد.