۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۷۴۱۵۷۰

تکمیل فاز اول پایگاه فضایی چابهار تا پایان ۱۴۰۳

تکمیل فاز اول پایگاه فضایی چابهار تا پایان ۱۴۰۳
سخنگوی سازمان فضایی ایران از تکمیل فاز نخست پایگاه ملی پرتاب چابهار تا پایان سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: امیدواریم در نیمه اول سال ۱۴۰۳ این پایگاه قابلیت پرتاب ماهواره‌های خورشید‌آهنگ توسط پرتابگرهای تاکتیکی سوخت جامد را پیدا کند.

 حسین دلیریان؛ سخنگوی سازمان فضایی ایران در یک برنامه تلویزیونی درباره آخرین وضعیت پایگاه فضایی چابهار اظهار کرد: پایگاه چابهار یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که مدیریت آن برعهده سازمان فضایی ایران بوده و یک ابرپروژه تلقی می‌شود.

دلیریان گفت:‌ باتوجه به دغدغه‌های ریاست محترم جمهوری در حوزه فضایی، تأمین اعتبار لازم برای اجرای این پروژه صورت گرفته است و در جلسه اول شورای عالی فضایی در سال 1400 که چند ماه بعد از تشکیل دولت سیزدهم و بعد از 11 سال تعطیلی تشکیل شد، یکی از دستورات مستقیم رئیس‌جمهور این بود که فرایند اجرایی و طراحی و ساخت پایگاه ملی پرتاب چابهار آغاز شود.

وی ادامه داد: این تأمین اعتبار انجام شده و در حال حاضر در مرحله ساخت قرار دارد. پایگاه ملی پرتاب چابهار دارای 3 فاز اصلی است که ما در میانه اجرای فاز نخست این پروژه قرار داریم و  امیدواریم در نیمه اول سال 1403 این پایگاه، قابلیت پرتاب ماهواره‌های خورشید‌آهنگ توسط پرتابگرهای تاکتیکی سوخت جامد را پیدا کند و بتوانیم شاهد نخستین  پرتاب‌ها در سال آینده از این پایگاه باشیم.

سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت: امیدواریم که  شاهد تکمیل فاز نخست این پایگاه که پرتاب‌های مدار پایین است تا پایان سال 1403 و یا اوایل سال 1404  باشیم. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تکالیف ما در برنامه 10 ساله فضایی و با توجه به موقعیت استراتژیک این پایگاه که پنجره ویژه‌ای را برای کشور برای دسترسی به مدارات مختلف قرار می‌دهد، انشالله تا پایان سال 1410 طبق برنامه، قابلیت پرتاب‌های بین‌المللی را از این پایگاه خواهیم داشت و  از کشورهای اطراف نیز دعوت می‌کنیم تا از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی که در این پایگاه ایجاد خواهد شد استفاده کرده و پرتاب‌های خود را از این پایگاه انجام دهند.

دلیریان گفت: یکی از مواردی که رهبر معظم انقلاب به صورت مکرر تأکید کردند استفاده از ظرفیت دریا و سواحل مکران در جنوب شرقی کشور است. سالیان سال نسبت به این موضوع کم‌توجهی‌های زیادی صورت گرفته است اما الحمدالله دولت سیزدهم توجه جدی به این موضوع دارد و اصولاً یکی از دلایلی که آن منطقه یعنی سواحل مکران را دچار تحول خواهد کرد این است که ما در آنجا یک پایگاه بزرگ فضایی داشته باشیم که تمام پرتاب‌های فضایی کشور و حتی بسیاری از کشورهای منطقه را در آنجا دهیم که این موضوع مبنایی برای آبادانی آن منطقه خواهد بود.

وی تأکید کرد: ما در کنار فعالیت عمرانی و زیرساختی‌ در چابهار، طرح‌های مختلف خدمات‌رسانی به مردم منطقه همچون آبرسانی را در دستور کار داریم که این نیز می‌تواند یک رویکرد مثبت و سازنده‌ای در این حوزه باشد.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات