۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۴۱۵۷۶
حجت الاسلام غریبی در گفت وگو با رسا:

اربعین حسینی تجربه عینی برای عبور از منیّت‌ها و خودخواهی‌ها است

اربعین حسینی تجربه عینی برای عبور از منیّت‌ها و خودخواهی‌ها است
دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اربعین حسینی را تجربه عینی بسیار شیرین و جذاب در ارائه دوری از منیّت‌ها و خودخواهی‌ها دانست.

حجت الاسلام محمدرضا غریبی دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در گفت وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین ۱۴۰۲ و حضور جمعیت عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام در کربلای معلی اظهار داشت: برای رسیدن به ظهور حضرت ولی عصر(عج) پیاده روی اربعین زمینه سازی بسیار بزرگ برای آمادگی ظهور است.

وی افزود: جمله «الا یا اهل العالم انا المهدی» و «ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان» خطاب برای همه مردم بوده و همه آن را خواهند شنید و قطعا در آن زمان باید از سوی مردم شناخت نسبت به «جدّی الحسین قتلوه عطشان» وجود داشته باشد و معرفت جهانی نسبت به واقعه کربلا به وجود آید تا هنگامی که حضرت، خود را به جهانیان معرفی می کند، مردم عالم نسبت به جدّ امام زمان(عج) معرفت و شناخت داشته باشند که البته کلید واژه پیاده روی اربعین نیز همین است.

دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: ما باید در حد توان خود تلاش کنیم تا زیارت امام حسین(ع) در اربعین با حس خون‌خواهی که در دو جای زیارت عاشورا نیز به آن اشاره شده است که «اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ مع امام المهدی(عج)» با همدیگر عجین شود تا ما بتوانیم در حد وسع خود در زمینه سازی ظهور، قدمی برداشته باشیم.

حجت الاسلام غریبی با اشاره به لزوم بهره برداری از ظرفیت های راهپیمایی اربعین برای وحدت آفرینی در جهان اسلام اظهار داشت: اگر بتوانیم زمینه سازی برای ظهور را محور حرکت اربعین حسینی قرار دهیم، «وحدت» نه تنها در بین شیعیان و اهل تسنن؛ بلکه در میان همه ادیان به وجود می آید؛ چنانکه برادران اهل سنت نسبت به اهل بیت(ع) اراده ویژه داشته و محبت به خاندان پیامبر(ص) را ابراز می کنند و کاروان های اهل سنت برای زیارت اربعین عازم می شده و همراهی آنان سبب ایجاد وحدت میان مسلمانان می شود.

دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تعابیر قابل توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اربعین حسینی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب برای اربعین از عبارت احیای عاشورا و عدم فراموش شدن این واقعه تعبیر می کنند و این نکته ای بسیار مهم است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: خیل عظیمی که در راهپیمایی اربعین حضور به هم رساندند به این معنا است که ما اگرچه در روز عاشورا نبودیم تا حضرت را یاری کنیم؛ اما امروزه با حضور خود نشان می دهیم که آماده دفاع از کیان اسلام و حفظ و تقویت مکتب حسینی هستیم و آنچه که در روایات ما درباره وصف دوره ظهور آمده که دغدغه‍‌‎ها و خودخواهی‌های مالی به کنار گذاشته می شوند، جامعه دینی به سمتی حرکت می کند که برای رسیدن به اهداف بزرگ خود، بسیاری از دغدغه هایی که برای ما مهم هستند(مثل دغدغه مالی) در آن زمان دیگر دغدغه به حساب نخواهند آمد.

حجت الاسلام غریبی با بیان این که برای رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی باید از بسیاری از خودخواهی ها عبور کنیم اظهار داشت: منیّت‌ها و خودخواهی‌‌ها مانع بسیار بزرگی بر سر راه تمدن سازی نوین اسلامی است و راهپیمایی اربعین تجربه‌ای عینی و بسیار شیرین و جذاب در ارائه دوری از این گونه خودخواهی‌ها است.

وی در پایان با اشاره به دوره ظهور حضرت ولی عصر(عج) بیان داشت: همه اتفاق ‌هایی که در اربعین می افتد بیانگر شکل گیری مدینه فاضله است که قرار است در دوره حضرت ولی عصر(عج) تحقق پیدا کند.

ارسال نظرات