۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۷۴۱۵۷۹
هشدار قالیباف به شرکت‌های دانش‌بنیان:

به سرنوشت ایران خودرو گرفتار نشوید

به سرنوشت ایران خودرو گرفتار نشوید
رئیس مجلس شورای اسلامی به شرکت‌های دانش‌بنیان هشدار داد تا به سرنوشت ایران خودرو گرفتار نشوند و گفت: یکی از رسالت‌های جدی دانش بنیان‌ها تبدیل کردن مشکلات به مسأله است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش نظاره جهش تولید دانش بنیان گفت: من همیشه به حوزه فناوری از نگاه مدیریتی نگاه کردم چرا که خودم را یک مدیر می‌دانم؛ تجربه بنده در حوزه مدیریت است؛ از این جهت به این حوزه نگاه مدیریتی دارم. بنده چندی پیش به شما قولی دادم که در برنامه هفتم توسعه خلأ‌های موجود در حوزه دانش بنیان را پیدا کرده و آن را تکمیل کنیم.

وی گفت: در کمیسیون تلفیق تا جایی که می‌توانستیم این کار را پیش بردیم و در فرصت باقی‌مانده و در ظرف سه هفته آینده که قانون هفتم برنامه توسعه در صحن مجلس شورای اسلامی تکمیل و نهایی خواهد شد این موضوع را دنبال می‌کنیم و از شما می‌خواهم تا اگر اشکالات و نواقصی همچنان وجود داشته باشد در پنل‌های تخصصی نشست که عصر امروز برگزار می‌شود با ما در میان بگذارید.

قالیباف  ادامه داد: از منظر مدیریتی بنده معتقد هستم که ما باید نهاد علم را اجتماعی کنیم. اعتقاد بنده بر این است که باید مبنای توسعه اجتماعی را بر توسعه سیاسی و فرهنگی ارجحیت داد. برای این‌که نهاد علم را اجتماعی کنیم باید در دستگاه‌های مختلف و بخش‌های حاکمیتی هوشمند سازی، شفاف سازی و مردمی سازی را در اولویت قرار داده که قطعا خروجی آن کارآمدی است.

وی افزود: ما می‌خواهیم بگویم اگر جایی را بخواهیم متحول بکنیم و کارآمدی در آن اتفاق بیفتد و لازمه آن این سه مورد است.وقتی حرف از مردم می‌سازی می‌زنی به پایه‌های اساسی انقلاب اسلامی ما بر آن استوار است. و قدرت مادی، معنوی، مشروعیت  و مقبولیت با مردم است.

قالیباف ادامه داد: آنجا کجا اتفاق می‌افتد جایی است که فرق ما با غرب آن است که در ایران محوریت مردم هستند فلسفه ما در جمهوری اسلامی آن است که آگاهی بخشی کنیم زمانی که می‌خواهیم آگاهی بخشی کنیم چه چیزی را اولویت قرار دهید مردم را به حقوقشان آشنا کنیم مردم باید بدانند که حقشان چیست و آن حقشان را مطالبه کنند.

وی گفت: در هر کجایی که هستیم نخبگان، مسئولین وظیفه آن است که با اولویت آگاهی بخشی به مردم در زمینه حقوقشان تلاش کنیم که این حقوق را از ما مطالبه کند.

قالیباف اظهار داشت: ما متاسفانه بعضی از مواقع می‌رویم وظیفه مردم را مشخص می‌کنیم  ما اول باید به آنها بگوییم که حقتان چیست و چگونه حقوققتان را مطالبه کنید.

وی افزود: اگر مردم این را به درستی آگاه شدند که این سیستم چگونه باید دنبال کند و وظایف مردم نیز در این سیستم پیدا می‌شود و آن زمان است که مردم متوجه می‌شوند که کجا باید وظیفه‌ای را انجام دهند و کجا حقشان را مطالبه کنند و متعهد به انجام وظیفه خود نیز می‌شود. به شرطی که اول حقوقش را بشناسد و در دل آن وظیفه اش هم  مشخص می‌شود.

قالیباف ادامه داد: اگر این رفت و برگشت از جامعه اتفاق افتاد یک معنی دارد و آن این است که اعتماد بین مردم و حاکمیت چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی برقرار می‌شود. ماست

وی تاکید کرد: اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است در جمهوری اسلامی هیچ کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم اگر اعتماد مردم نباشد. اگر اعتماد پیدا شد نتیجه آن مشارکت معنی‌دار مردم است.

وی ادامه داد: مردم اگر اعتماد کنند بچه‌هایشان را هم به جبهه می‌فرستند مردم اعتماد پیدا کرده باشند سرمایه خود را به میدان می‌آورند مردم اعتماد پیدا کرده باشند تمام خلاقیت خود را به میدان می‌آورند و مشارکت معنی‌دار می‌شود.اینجاست که  رشد در همه ابعاد اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: باید به ۵ میم توجه کنیم که بسیار مهم است و اساس پیشرفت و رشد ما در این موارد است. اولین اینکه همه رویکردهایمان را محل محور کنیم. دومین نکته مسجد محوری است. باورها و ارزش‌ها برایمان مهم است. مورد بعدی مدرسه است.  ۲۰ سال است که از مدارس و معلمینمان غفلت کرده‌ایم مدرسه کانون این حرکت‌ها است.

قالیباف ادامه داد: میم چهارم منزل منظورمان خانواده است هر برنامه‌ای که در حال انجام است یک مخاطب دارد ما هر کاری را که انجام می‌دهیم باید خانواده محور باشد خانواده باید محور حرکت تمام برنامه‌های ما باشد.

وی گفت: میم آخر مجازی این پنج عنصر اساسی است که باید در کف جامعه مثل یک زنجیره روابط انسان و مکان را به تمام معنای خودش از آنجا بلند کند.اگر این اتفاق بیفتد ما نتیجه می‌گیریم.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: بزرگان اقتصاد ما زمانی که از رشد اقتصادی حرف می‌زنند دو مولفه سرمایه‌ گذاری و بهره‌وری را مطرح می‌کنند. بنده به عنوان یک مدیر می‌گویم متاسفانه مدیران ما می‌ایستند و می‌گویند سرمایه بیاید تا ما حرکت کرده و رشد اتفاق بیفتد؛ حال سوال این است که پول از کجا تامین می‌شود؟ اگر تامین نشود کار بر روی زمین می‌ماند. بهره‌ وری و سرمایه گذاری محور اصلی رشد اقتصادی است، اما از نظر بنده ما باید بهره وری را به عنوان محور اصلی در برنامه ریزی‌های خود مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود محور اول ما باید بهره وری باشد در جلسه‌ای که بنده در خدمت دوستان بهینه‌سازی سوخت بودم اشاره کردم که ما روزانه معادل 3.5 میلیون بشکه نفت، انرژی هدر می‌دهیم و این به خاطر بهره وری غلط است. 3.5 میلیون بشکه را اگر ضربدر 80 کنیم سالانه بالغ بر 100 میلیارد دلار سرمایه می‌شود.

وی گفت: اگر ما بهره وری را اصلاح کنیم این سرمایه به کشور باز می‌گردد. بهره وری با تکیه بر فناوری دانش بنیان اتفاق می‌افتد؛ اگر این انتفاع اقتصادی به کشور بازگردد همه بخش‌ها از آن منتفع خواهند شد. باید مردم، مجلس شورای اسلامی و دولت در کنار یکدیگر بنشینند و با همفکری دست به دست هم داده و کار را پیش ببرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: از بعد مدیریتی باید بگویم به قول بزرگی ما در کشور مشکلات زیاد داریم ولی مساله نداریم این حرف دقیق و حکیمانه‌ای است. علت این‌که مدیران نمی‌توانند مشکلات را حل کنند؛ همین است و روز به روز بر مشکلات افزوده می‌شود. امروز طرحی در مجلس شورای اسلامی در خصوص کولبران و ملوانان در حال بحث بود که یک مشکل را حل کرده اما شش مشکل دیگر را ایجاد می‌کند.

وی گفت:  علت این است که ما مساله را درست تشخیص ندادیم، ما اول باید مشکل را تبدیل به مساله کنیم و بعد مساله را حل کنیم. فهم این موضوع بسیار مهم و کلیدی است. یکی از رسالت‌های جدی دانش بنیان‌ها تبدیل کردن مشکلات به مساله است. شما باید بایستید و با خلاقیت، علم، دانش و درایت حکم صادر کنید.

وی ادامه داد: تصمیم سیاسی بدون تشخیص علمی و تشخیص علمی بدون تصمیم سیاسی نتیجه‌ای ندارد. برای حکمرانی در هر حوزه‌ای باید نگاه فناورانه و شفاف داشته باشیم. اگر با همت دانش بنیان 100 میلیارد هدر رفت سالانه به چرخه اقتصاد بازگردانده شود می‌توانیم گام‌های بزرگی برداریم و بنده با 40 سال تجربه به جرأت می‌گویم که ما در یک قدمی این کار هستیم.

قالیباف گفت: علم و غیرت و خلاقیت و اعتماد به جوانان می‌تواند ما را به این نقطه برساند. از نظر بنده دانش بنیان و بخش خصوصی خود مردم هستند. حضرت آقا لطف کردند و مجلس را با عنوان انقلابی نامیدند و تاکید داشتند که مجلس شورای اسلامی با نقشه راه حرکت کرده است. بنده به شما توصیه می‌کنم قوانینی که در مجلس مصوب شده است را نگاه کنیم در حوزه‌های مختلف ما دقیقا مساله‌محور حرکت کرده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مردادماه 99 در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود برنامه‌های مجلس شورای اسلامی را بیان کردم با این تفاوت که مدیریت در مجلس بسیار سخت‌تر از یک ارگان یا یک وزارتخانه است؛ چرا که در مجلس هر یک از نماینده خود تصمیم‌گیر است اما اکنون که از این موضوع سه سال می‌گذرد قریب به 82 درصد از برنامه‌هایی که اعلام کردم در قالب قانون اجرایی شده است.

وی افزود: ما در قانونگذاری کار خود را به صورت جدی پیش برده‌ایم. قانون جهش دانش بنیان نیز در سال گذشته نهایی شد. مجلس شورای اسلامی به حوزه‌های مختلف به موقع ورود کرده است ممکن است مردم بگویند مجلس شورای اسلامی چه کاری کرده است، مجلس در حوزه قانون گذاری و نظارت وظیفه خود را انجام داده است.

قالیباف ادامه داد: در بحث قانون جهش دانش بنیان نیز ما محکم ایستاده‌ایم و در برنامه هفتم نیز آن را تکمیل می‌کنیم و ان شاء الله در حوزه‌های دیگر نیز قوانین بر زمین مانده را دنبال می‌کنیم تا به سرانجام برسد. ضلع سه ضلعی مردم، دولت و مجلس شورای اسلامی باید کنار یکدیگر قرار گیرد تا کار پیش رود.

قالیباف در بخش پایانی صحبت‌های خود ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که ما اکنون فرصت‌های زیادی را برای حوزه دانش بنیان فراهم می‌کنیم، اما توصیه بنده این است که فعالیت‌های نوآورانه باید نسبت به فعالیت‌های فناورانه اولویت داشته باشد و حرکت رو به جلوی ما به سرعت ادامه پیدا کند. اگر ما صرفا به بخش فناوری توجه کنیم و حمایت‌های ما مخصوص این حوزه شود به سرنوشت ایران خودرو دچار می‌شویم.

وی افزود: بزرگترین سرمایه برای بهره وری و ایجاد خلاقیت و منابع مالی منابع انسانی هستند همانطور که آقای دهنوی اشاره کردند می‌بینیم که برخی کشورهای دیگر آش را با جایش می‌برند آن هم نه افرادی که نه عشقی به وطن، نه عشقی به ملیت و نه عشقی به دین خود دارند بلکه افرادی که به انقلاب و دین خود افتخار می‌کنند. برای وطن‌شان جان می‌دهند اینها را می‌برند و این نشان می‌دهد که ما یک اشکالی در کار خود داریم.

قالیباف یاد آور شد: ما در بحث پنجره جمعیتی خود و در بحث مهاجرت با مشکلاتی مواجه هستیم باید دست به دست هم دهیم تا حل شود. باید از فرصت‌ها استفاده کنیم؛ حتی اگر دوستانی در خارج از کشور تلاش می‌کنند ما باید با آنها ارتباط برقرار کنیم و برای تقویت بنیه علمی کشور از آنها استفاده کنیم. باید دست به دست هم داده و با پیوند مستحکم حرکت کنیم.

ارسال نظرات