۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۷۴۱۶۱۹
یادداشت؛

سینمای متعالی

سینمای متعالی
«سینما» پدیده‌ای بسیار جذاب و تأثیرگذار است و همین خصوصیت باعث شده که محور توجه اهل فرهنگ و هنر، سیاست و اقتصاد در سطح جهان قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «سینما» پدیده‌ای بسیار جذاب و تأثیرگذار است و همین خصوصیت باعث شده که محور توجه اهل فرهنگ و هنر، سیاست و اقتصاد در سطح جهان قرار بگیرد؛ سینما پدیده‌ای چندوجهی و چندبعدی است که از فرهنگ بشری تأثیر گرفته و بر فرهنگ بشری تأثیر می‌گذارد و از قابلیت‌ها و قالب‌ها هنرهای مختلفی استفاده می‌کند و به لحاظ هنری دارای زیبایی‌شناسی منحصربه‌فردی است.

ابزار «سینما» حاوی تکنیک‌ها و فناوری‌های گوناگونی است که استفاده از آنها نیازمند مهارت‌های علمی و فنی در رشته‌ها و شاخه‌های مختلف علمی و صنعتی است و از سوی دیگر توسعه بسیاری از فناوری‌های جدید به‌ویژه در زمینه‌های صوت، تصویر و رایانه در جریان توسعه سینما پدیدار شده است.

اقتصاد سینما به نسبت زیادی متکی به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های تولید، عرضه و نمایش است و بازگشت سرمایه و سود موجب تقویت هنر، اشتغال و تولید ثروت برای دست‌اندرکاران این هنر و کسانی که غیرمستقیم در این صنعت نقش دارند می‌شود.

فرهنگ به‌عنوان مهم‌ترین مقصد و غایت توسعه صرفاً روبنا یا زیر بنای جوامع نیست، بلکه فرهنگ هم زیر بنا و هم روبنا است و «سینما» به‌عنوان نماد «فرهنگ» امکان نقد و گفت‌وگو در مورد مسائل و موضوعات مهم را برای گروه‌های مختلف جامعه فراهم می‌کند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جوامع است.

«سینما» یکی از کارآمدتری ابزارهای فرهنگی، هنری است که بشر تا امروز برای معرفی و انتقال پیام‌ها و دستاوردهای تمدنی کشف کرده است؛ اما تمدنی می‌تواند امید به ماندگاری، باروری و باز تولید ارزش‌های خود را داشته باشد که فرایند انتقال توام با ارتقاء فرهنگ را مدیریت کند و از تزریق امید به جامعه غفلت نکند و برای رسیدن به این مقصود طراحی و تدوین راهبردهای عرصه محصولات از مهم‌ترین برنامه‌های «سینما» است.

توانمندی «سینما» در ایجاد روحیه نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگی‌های است که می‌تواند با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاست‌ها و رویکردها و عملکرد دولت‌ها و نهادهای تأثیرگذار جامعه، عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیش روی جامعه باشد.

امام خمینی رحمه‌الله علیه در اهمیت سینما در پیشرفت تمدنی جامعه در 12 بهمن سال 57 در بهشت‌زهرا (س) چنین فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم، ما با رادیو مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم، ما با تلویزیون مخالف نیستیم، ما با آن چیزی که در خدمت اجانب برای عقب نگه‌داشتن جوانان ما و ازدست‌دادن نیروی انسانی ماست، با آن مخالف هستیم.»

مقام معظم رهبری نیز «سینما» را هنری متعالی و پیشرفته معرفی کردند و فرمودند: «سینما بلاشک یک هنر برتر است؛ یک روایتگر کاملاً مسلط که هیچ روایتگری تاکنون در بین این شیوه‌های هنری روایت یک واقعیت و یک حقیقت تا امروز به این کارآمدی نیامده، و یک هنر پیچیده، پیشرفته و متعالی.» (1)

 

  پی‌نوشت:
 (1) بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون؛ 1385/3/23
 

ارسال نظرات