۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۷۴۱۶۴۱
دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛

اثر «سوگ شفق» دارای هارمونی نظام‌مند و دارای اشعار زیبا است

اثر «سوگ شفق» دارای هارمونی نظام‌مند و دارای اشعار زیبا است
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: «سوگ شفق» دارای هارمونی نظام مندی بود که ازنگاه هستی شناسانه در تقابل خیر و شر برخاسته و شروع شده و با شهادت انسان کامل به پایان رسید.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، شامگاه دوشنبه ۲۰ شهریور ماه، به تماشای اجرای موسیقی «سوگ شفق» نشست و پس از تماشای این اثر ضمن تقدیر از تمام عوامل و برگزار کنندگان «سوگ شفق» اظهار کرد: این اثر دارای هارمونی نظام مندی بود که از یک نگاه هستی شناسانه در تقابل خیر و شر برخاسته و شروع می‌شود و با شهادت انسان کامل به پایان رسید.
 
دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره این اجرا بیان داشت: «سوگ شفق» از جهات مختلفی دارای امتیازاتی بود که برخی از آن‌ها اشاره خواهم کرد. نخستین امتیاز این ارکستر، اشعار زیبای بود که از پرده اول تا پرده پنجم، سروده شده بود و به گوش می‌رسید. در این کار علاوه بر استفاده از اشعار شاعران بزرگ کشورمان همچون حافظ، فردوسی، مولوی، محتشم کاشانی و ... اشعار آقای میثم آقایی هم بسیار عالی و پر مغز و پر محتوا بود و نشان از احساسات شاعر در سرودن و انتخاب این اشعار است. 
 
وی ادامه داد: امتیاز دوم به خوانندگان این ارکستر تعلق می‌گیرد که همگی بسیار زیبا اجرا کردند و سرودند. البته بنده از صدای بسیاردلنشین آقای مجتبی عسگری بسیار لذت بردم. صوت و صدای ایشان بسیار جذاب بود. همچنین گروه کر که انصافا هم بانوان و هم آقایان بسیار زیبا و همصدا و همراه، این اشعار را می‌خواندند و این نشان از مدیریت درست و نگاه تخصصی در این بخش داشت.
 
حجت الاسلام خسروپناه افزود:  همچنین باید تشکر کنیم از همه نوازندگان عزیز ارکستر که بسیار زیبا اجرا داشتند و ساز نواختند. از رهبر ارکستر، آقای عرفان وکیلی و همچنین عوامل اجرایی و پشت صحنه، طراحان گرافیک و موشن گرافیک و نقاش نیز قدردانی میکنم و همچنین از مشارکت خوب آقای روح الامین در این زمینه کمال تشکر را دارم.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: مجموعه این پنج پرده که از تقابل «خیر و شر» آغاز می‌شود و به «شهادت امام حسین (ع)» ختم شد، دارای هارمونی نظام مندی بود که از یک نگاه هستی شناسانه در تقابل خیر و شر برخاسته و شروع می‌شود و با شهادت انسان کامل به پایان رسید. مضامین خوب در هر پنج پرده، نشان از یک نظم و نسخ هنری است. 
 
وی در ادامه ضمن تشکر از معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت برج میلاد تهران که در برپایی این برنامه مشارکت داشتند افزود: انشاالله این گونه برنامه‌ها استمرار پیدا کند و بستری فراهم آید تا در فرهنگسرا‌های مختلف شهر به اجرا درآید تا مردم مناطق مختلف تهران و حتی شهرستان ها، بتوانند از این کار‌های هنری حکیمانه بهره برده و فیض معنوی نصیبشان شود.
 
حجت الاسلام خسروپناه در خصوص ارتباط نسل امروز با این نوع موسیقی‌ها اظهار کرد: در حال حاضر بیش از نود درصد از جوانان ما به موسیقی علاقمند هستند. براین اساس به نظر من موسیقی ما نیاز به یک سیاست گذاری و تمکین گری حکیمانه‌ای دارد. این موسیقی اگر همراه با هنر و حکمت نباشد آسیب خواهد دید. متاسفانه برخی از دوستان تخصص لازم را در این زمینه ندارند و گاهی اوقات از انواع موسیقی‌های غیر فنی استفاده می‌کنند و طبیعتا ممکن است اثر منفی هم بر نسل جوان بگذارد. حتی چه بسا که آن‌ها را دچار افسردگی کند. موسیقی باید روح و جان انسان را صیقل داده و او را به عالم معنا و معنویت سوق بدهد، اما متاسفانه می‌بینیم بعضی از این موسیقی‌ها که یک نوع ابتذال هستند، به نسل جوان آسیب می‌زند. 
 
وی در ادامه افزود: همانگونه که امروزه در بحث فضای مجازی گفته می‌شود نیاز است سواد رسانه‌ای در جامعه تقویت شود، بایستی سواد هنر و سواد موسیقی را هم در مدارس به بچه هایمان آموزش بدهیم. وقتی فرزندانمان سواد هنر پیدا کردند، طبیعتا جنس ارزشمند را طلب می‌کنند و به دنبال آن به سمت موسیقی فاخر روی می‌آورند و از موسیقی‌های مبتذل فاقد ارزش معنایی دوری می‌کنند. آن زمان دیگر نیازی به ترغیب آن جوان یا نوجوان به موسیقی فاخر نیست. اگر این سواد هنری و موسیقایی در نسل کودکان و نوجوانان ما شکل بگیرد، طبیعتا گرایش به موسیقی اصیل هم از بین جوانان و نوجوانان ما شکل پیدا می‌کند.

«سوگ شفق» که به مناسبت اربعین حسینی (ع) بوده، روایت حماسه کربلا در پنج پرده است که در پرده اول: تقابل خیر و شر، پرده دوم:صبح عاشورا، پرده سوم:بازگشت جناب حُر، پرده چهارم:شهادت حضرت عباس (ع) و پرده پنجم: شهادت امام حسین (ع) را روایت می‌کند. اجرای آیینی «سوگ شفق» با همراهی ارکستر بزرگ متشکل از نوازندگان به رهبری عرفان وکیلی و خوانندگان کر به رهبری سرژیک میرزائیان با خوانندگی مجتبی عسگری (امام حسین (ع))، هادی فیض‌آبادی حضرت عباس (ع))، سید محسن حسینی (جناب حُر)، امیرحسین سمیعی (عمربن سعد)، محمدرضا صفی (شمر) و ستار روزبه (ابلیس) به آهنگسازی میلاد آقایی است.
ارسال نظرات