۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۷۴۲۰۷۹

برگزاری دادگاه رسیدگی به اقدامات آمریکا در حادثه تروریستی اهواز

برگزاری دادگاه رسیدگی به اقدامات آمریکا در حادثه تروریستی اهواز
دادگاه رسیدگی به اقدامات دولت آمریکا در حادثه تروریستی ۳۱ شهریور سال ۹۷ اهواز آغاز شد.

دادگاه حقوقی بین المللی پیرامون حادثه تروریستی ۳۱ شهریور اهواز که مربوط به دعاوی اتباع ایرانی علیه دولت و مقامات آمریکا است، امروز در یکی از مجتمع های قضائی تهران برگزار می شود.

ساعت ۹ صبح روز ۳۱ شهریور سال ۹۷ بود که در بلوار قدس اهواز محل رژه نیروهای مسلح یک حادثه تروریستی رخ داد. مهاجمان مسلح که پیش از اجرای این مراسم در پشت محل برگزاری رژه کمین کرده و منتظر بودند، حدود نیم ساعت پس از آغاز مراسم، مسیر رژه یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و غیرنظامیان را که به تماشای رژه آمده بودند به رگبار گلوله بستند.

در این حادثه ۲۵ نفر از غیرنظامیان و نیروهای نظامی شهید و حدود ۶۸ نفر نیز زخمی شدند. در این حادثه یک کودک 4 ساله هم به شهادت رسید.

گروهک الاحوازیه مسؤولیت این حادثه تروریستی را برعهده گرفت. پس از دستگیری تعدادی از متهمان این حادثه، حبیب اسیود سرکرده این گروهک تروریستی هم دستگیر و در دادگاه محاکمه شد.

گفتنی است ۳۲ نفر از اعضای خانواده ۱۹ شهید حادثه و همچنین ۳۳ نفر از مصدومین و مجروحین این حادثه با اعطای وکالت به وکیل پرونده در قالب ۲۴ فقره دادخواست، مطابق با قانون صلاحیت محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دول خارجی مصوب ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی ایران و همچنین قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایران مصوب ۱۳۹۵ طرح دعوی علیه عاملان و مسببین این حادثه تروریستی را در مرجع قضایی ثبت کرده و پرونده این حادثه در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین الملل تهران (شعبه ویژه رسیدگی کننده به پرونده دعاوی اتباع ایرانی علیه دولت آمریکا) مفتوح شده است.

این پرونده مجموعا ۳۶ خوانده دارد که ۳۲ خوانده از اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده و ۴ نفر هم از اعضای گروهک حرکة النضال الاحوازیه هستند.

در ابتدای این جلسه قاضی حسین زاده گفت: حسب گزارشی که اجمالا واصل شد مطلع شدم که خانواده شهدا در این جلسه حضور پیدا کردند. جلسه شعبه ۵۵ دادگاه تهران دایر بر دادرسی حقوقی با دادخواهی دادخواهان و خانواده شهدا مظلوم حادثه تروریستی رژه اهواز در سال ۱۳۹۷ برگزار می‌شود.

وی افزود: این دادگاه به دادخواهی خانواده شهدای حادثه تروریستی مورخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ که منتهی به شهادت بالغ بر ۲۵ هموطن و جراحت بالغ بر ۷۰ از حاضرین در رژه بود تشکیل شده است.

قاضی حسین زاده در ادامه بیان کرد: در حادثه تروریستی سال ۱۳۹۷ در اهواز، گروهک تروریستی حرکة النضال با پشتیبانی لجستیک، مالی و معنوی سران دولت ایالات متحده آمریکا و پیش بینی‌های انجام شده به صورت مسلحانه مردم بی دفاع و مظلوم حاضر در رژه و نیز بعضاً سربازان و نظامیانی که آمادگی جهت دفاع نداشتند حمله‌ور شده و بسیار مظلومانه و فجیع نسبت به شهید کردن ۲۵ نفر و مجروح کردده ۷۰ نفر از مردم کشور اقدام کرده‌اند.

وی افزود: به لحاظ قانون مبارزه با تامین مالی تروریست این یک اقدام کاملا وحشت افکن است. دادگاه حاضر خود را صالح و شایسته به رسیدگی به دعوا حاضر می‌داند، زیرا براساس اصل ۳۴ قانون اساسی دادخواهی حق مسلم هر فرد و هر شخصی است و کلیه اشخاص می‌توانند نسبت به دادخواهی در دادگاه حقوقی تهران از باب اقدامات وحشت افکن دولت‌های متخاصم ناقض قوانین ایران، طرح دعوا کند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات