عید مذهبی یهودیان شروع دههای از پرهیزگاری و توبه را نوید میدهد
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، رئیس دفتر امور اجتماعی سیاسی مرکز مدیریت حوزههای علمیه تهران در یادداشتی نوشت: سال نو یهودی (רֹאשׁ הַשָּנָה) بر همۀ یهودیان خجسته باد. این عید مذهبی که با عبادت و اذکار دینی گره خورده است و نه با لهو و لعب و طرب، جان یهودیان متدین را سرشار از محبت خدا میکند و شروع دههای از ورع و پرهیزگاری و توبه را نوید میدهد.
«توبه» از عالیترین مظاهر اخلاق فردی و اجتماعی است که در میان یهودیت، مسیحیت، آیین زرتشتی و اسلام به اشتراک وجود دارد. «یوم کیپور» روز پاک شدن از خطاهای یکساله است و شروعی نو. بر اساس بخش نِداریم از ناشیم (39ب)، خداوند پیش از آفرینش جهان، «توبه» را آفرید. عالمان دینی یهود، یکی از جمله شروط قبولی توبه، را «حِسِد» برشمردهاند که شفقت، نوع دوستی و نیکی عاشقانه به دیگران در قبال محبت دوسویه میان انسانها و خداوند است.
رهاورد چنین توبهای، درستکاری و پرهیز از ستم و اجحاف است که بدون آن، آبادیها ویران و تازهها فرسوده و دلها فسرده میشود آنچنان که در تلمود، بخش شبات از موعد (119ب) آمده است که «اورشلیم بدین جهت ویران شد که افراد امین و درستکار از میان آن رخت بربستند.»
دین اسلام هم مضامینی عالی درباره توبه دارد. خداوند از توبه بنده آنچنان شاد میشود که اگر کسی آب و نانش را در دشتی گم کند سپس آن را بیابد، آن مقدار مسرور نمیگردد. همچنین در تعالیم اسلام آمده است که توبه تائب، در آسمانها و زمین غلغلهای به پا میکند.
امام زینالعابدینعلیهالسلام در دعای 31 صحیفه سجادیه به خداوند چنین عرضه میدارد: «پس آنچه به زبان آوردم، از ناحیۀ نادانی نسبت به کردار زشتم و از روی فراموشی در مورد عمل بد گذشتهام نیست؛ بلکه برای آن است که آسمانت و هر که در آن است و زمینت و هر که روی آن است، صدای ندامتی که برای تو آشکار کردم و فریاد توبهای که در سایۀ آن به تو پناه بردم، بشنود تا مگر برخی از آنان به خاطر رحمتت بر بدی وضعم رحم کند، یا رقّت بر من به سبب بدی حالم او را دریابد تا از سوی خود دعایی به من کند که از دعای خود من، نزد تو به اجابت نزدیکتر باشد؛ یا از طرف او شفاعتی به من برسد که از شفاعت من استوارتر جلوه کند؛ شفاعتی که نجاتم از خشمت و دستیابیام به خشنودیات به آن باشد.»
توبه در اسلام نیز همچون یهودیت پذیرفته نخواهد شد مگر به جبران حقوقی که از دیگران تضییع شده است.
باشد که متدینان به ادیان اصیل، دست در دست هم با تکیه بر آموزههای تابناک معنوی خویش، در برابر جهان تیره و تاریک ظالمان و جنگطلبان و در برابر سیل بنیادافکن سکولاریزاسیون و بیدینی ایستادگی کنند و به مردم متحیر و تشنه عدالت جهان، راه شادکامی اصیل را در توجه به خداوند، خویشتنداری، محاسبه نفس، جبران خطاها، دیگردوستی و احسان نشان دهند.
سال جدید یهودیان (روش هشانا) را به یهودیان موحد و مخالف تفرعن به خصوص هموطنان یهودی تبریک گفته و بهترین مقدرات در سال جدید را برای آحاد ایشان آرزومندیم. انشاءالله به برکت شکر نعمتهای فراوانی که خداوند متعال به ما ارزانی داشته است بتوانیم به بهترین شکل بندگی او را به جا آوریم و همۀ دینمداران عالم تحت یک جبهه مشترک علیه الحاد و کفر مدرن همدل و همراه شده و جهانی مملو از عدالت و مهربانی با حضور انسان کامل را تجربه کنیم.
سید محمد حسن طاهایی
رئیس دفتر امور اجتماعی سیاسی مرکز مدیریت حوزههای علمیه تهران
27 شهریور ماه 1402 _ 3 تیشری 5784