۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۷۴۲۳۳۲

آیین رونمایی از کتاب «ستاره ولایت» در کاشان برگزار شد

آیین رونمایی از کتاب «ستاره ولایت» در کاشان برگزار شد
اصفهان- آئین رونمایی از کتاب ستاره ولایت زندگینامه امامزده سلطان عطابخش به قلم استاد حوزه و دانشگاه مجید زجاجی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، مجید زجاجی استاد حوزه و دانشگاه یکشنبه شب درشب شام شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت امام زمان (عج) در آئین رونمایی از کتاب ستاره ولایت زندگینامه امامزده سلطان عطابخش که در آستان مقدس امامزده سلطان عطابخش برگزار شد، گفت: شیعه در کاشان مدیون حضور علی ابن باقر (ع) در کاشان و بعد از آن مدیون امامزادگان عظیم الشانی است که قدم در این خطه گذاشته اند که یکی از آن‌ها امامزده سلطان عطابخش می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امامزده سلطان عطابخش منتسب به حضرت موسی ابن جعفر (ع) و نوری از ایشان در منطقه ولایی کاشان است.

زجاجی با اشاره به اینکه این امامزاده جزء گروه و ارادتمندان به امام رضا (ع) است که از سال ۲۰۰ به بعد کاشان مهاجرت کرد، اظهار داشت: مورخین نوشته اند از سال ۳۲۰ ال ۴۴۸ آل بویه که قبور برخی از امامزادگان را مرمت کردند، در کاشان فقط قبر مطهر امامزده سلطان عطابخش را مورد مرمت قرار دادند که بیانگر این است که قبر این امامزاده قبل از این تاریخ وجود داشته است.

وی گفت: بعد از شهادت امام رضا (ع) در ابتدای سال ۲۰۳ حدود ۱۲ هزار امامزاده بودند که در ادامه وارد ایران شدند، از این رو قبل از مرمت قبرامامزده سلطان عطابخش در قرن سه و چهار، این امامزاده مرقد و زیارتگاه داشته است.

این محقق و پژوهشگر حوزه دین افزود: این سند تشیع کاشان است، اما برخی قلم به دستان عامدانه و یا غیر عامدانه تلاش می‌کنند از کاشان شیعه زدایی کنند در حالیکه مردم کاشان از همان ابتدا اسلام را با محبت امیرمومنان (ع) و اولاد او را پذیرفتند.

زجاجی گفت: بر اساس اسناد از سال ۳۵ تا ۴۰ که امیرمومنان (ع) حکومت ظاهری خود را تشکیل داد مردم ولایتمدار و اسلام شناس واقعی کاشان مالیات خود شخصا برای امیرمومنان (ع) به کوفه ارسال می‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه، کاشان را خواستگاه اهل بیت (ع) دانست و با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب یک معرفی برای کاشان دارد که برای هیچ شهری ندارد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در رابطه با مردم کاشان می‌فرماید، مردم کاشان در لابلای مسائل سیاسی و اختلافاتی که در دوران اموی و بن العباس بود راه درست را انتخاب کردند، به این معنی که مردم کاشان شیعه امیرمومنان (ع) هستند.

زجاجی گفت: این امامزاده و دیگر امامزادگان عظیم الشان در سراسر دنیا از جمله کاشان فرهنگی که حدود ۴۰۰ امامزاده دارد و این امامزاده و امامزاده علی ابن باقر (ع) در میان همه امامزادگان می‌درخشد.

به گفته وی در تحقیقات انجام شده حتی یک امامزاده در کاشان که از یک قرن قبل باشد وجود ندارد و همه امامزادگان منطقه کاشاشن تاریخ چندین قرن و حتی قبل از صفویه را دارند.

وی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که من به همه امامزادگان علاقه دارم، امامزاده علی ابن باقر (ع) جای خود دارد، اظهار داشت: علاوه برعلی ابن باقر (ع)، امامزده سلطان عطابخش بالاترین سند و معتبرترین سند را دارد.

زجاجی در ادامه بر ساماندهی مقبره تاریخی و اطراف امامزده سلطان عطابخش از سوی مسؤولان تأکید کرد و با اشاره به اینکه این محل باید تبدیل به قطب فرهنگی و گردشگری مذهبی شود، اظهار داشت: علمای زیادی در آستان مقدس امامزده سلطان عطابخش مدفون هستند.

لازم به ذکر است، آئین رونمایی از کتاب ستاره ولایت زندگینامه امامزده سلطان عطابخش به قلم استاد حوزه و دانشگاه مجید زجاجی در شب شام شهادت امام حسن عسکری و آغاز امامت امام زمان (عج) با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، هیئت امنای امامزاده عطاء بن موسی و هیئت امام حسن عسکری (ع) با حضور نماینده ولی فقیه در کاشان و مسئولان شهرستان در آستان مقدس امامزده سلطان عطابخش برگزار شد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات