۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۷۴۲۴۵۴

وقتی ۷۰ درصد مردم یک شهر قربانی حمله شیمیایی عراق شدند

وقتی ۷۰ درصد مردم یک شهر قربانی حمله شیمیایی عراق شدند
بر اساس آماری که عراق منتشر کرده، ۲۴۲ حمله شیمیایی به مناطق مختلف ایران انجام شد که باعث و بانی مجروحیت بیش از 100 هزار نفر از مردم کشورمان شده است و گسترده‌ترین حمله به شهر «سردشت» واقع در آذربایجان غربی انجام شد.

با وجود اینکه بیش از ۱۰۰ سال از اولین باری که در جنگ‌ها از گازهای شیمیایی استفاده شد می‌گذرد، این گازها هنوز یکی از بی‌رحمانه‌ترین سلاح‌های نظامی هستند. این گازها اولین‌بار در آوریل سال ۱۹۱۵ میلادی توسط نیروهای آلمانی در بالیموف لهستان به کار گرفته شد. آلمانی‌ها در نبرد «ایپر» از گاز کلر به‌ عنوان سلاح شیمیایی استفاده کردند. تا پایان جنگ، بیش از ۱۲۴ هزار تن مواد شیمیایی از انواع گاز کلر و گاز خردل در جبهه‌ها توسط طرفین درگیر جنگ استفاده شد و این گازها باعث کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر و مجروحیت شیمیایی حدود یک میلیون نفر شدند.

جالب است که بدانید دومین جایی که در جهان قربانی بمب‌های شیمیایی شد، منطقه‌ای بین «هلاله» و «نی‌خزر» در ۵۰ کیلومتری غرب ایلام بود. عراق این منطقه را ۲۳ دی‌ماه ۱۳۵۹، وقتی حتی ۴ ماه از آغاز یورش تحمیلی عراق به ایران نمی‌گذشت مورد حمله شیمیایی خود قرار داد. عراق که از همان اوایل حمله به ایران، برخلاف انتظارش در برخی مناطق کشورمان شکست خورده بود و از رویارویی با رزمندگان ایرانی در نبرد ناتوان بود، برای جبران ناکامی خود اقدام به استفاده از سلاح‌های شیمیایی کرد.

این حملات که در جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران با وسایل و عوامل شیمیایی گوناگون نظیر بمب، موشک، راکت، توپخانه مین و ... انجام می‌شد، برای ناتوان کردن یا از پا در آوردن نیروهای نظامی ایران به کار می‌رفت. اما ماجرا از جایی دردناک می‌شود که بدانیم تنها رزمنده‌ها نبودند که مورد حملات شیمیایی عراق قرار می‌گرفتند، بلکه رژیم بعث مناطق مختلف مسکونی را نیز بطور گسترده تحت آماج حملات شیمیایی خود قرار می‌داد.

پس از آن حملات شیمیایی پی در پی در مناطق مسکونی و نظامی مختلف صورت می‌گرفت که گسترده‌ترین آن ساعت ۴ عصر ۷ تیرماه ۱۳۶۶ در شهر سردشت استان آذربایجان غربی اتفاق افتاد. این شهر ۱۲ هزار نفر جمعیت داشت که در این حمله بیش از ۸ هزار نفر از آن‌ها که شامل زن، مرد، پیر و جوان بودند دچار مجروحیت شیمیایی شدند. حدود هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها در بیمارستان بستری شدند و ۱۱۰ نفر نیز به شهادت رسیدند.

در طول ۸ سال دفاع مقدس بر اساس آماری که عراق منتشر کرده، ۲۴۲ حمله شیمیایی به مناطق مختلف کشورمان انجام داده است، متأسفانه حملات شیمیایی عراق باعث و بانی مجروحیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم کشورمان شده است.

البته طبق آمار «یسپری»، رئیس سازمان بین‌المللی استکهلم، جنگ عراق علیه ایران ۴۵ هزار مصدوم و ۵ هزار شهید شیمیایی بر جای گذاشته است. همچنین به تأیید دبیر کل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، در ایران هنوز ۳۰ هزار نفر از مجروحیت ناشی از حمله‌های شیمیایی عراق رنج می‌برند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران اگرچه اولین قربانی سلاح‌های شیمیایی در جهان نیست، اما یکی از بزرگ‌ترین‌های آن در مناطق مسکونی و غیر نظامی کشورمان رخ داده است.

 

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات