۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۷۴۲۶۷۷
مسؤول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت مطرح کرد؛

ضعف اطلاعاتی جهان از آموزه‌های شیعی

ضعف اطلاعاتی جهان از آموزه‌های شیعی
اصفهان - حجت الاسلام دهقانی آرانی به ضعف اطلاعاتی جهان از آموزه‌های دینی مکتب اهل بیت اشاره کرد و گفت: در دهه‌های اخیر توجه مجامع علمی و رسانه‌ غرب قابل توجه بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام زهیر دهقانی آرانی جمعه شب در همایش مهدویت در کاشان به اوضاع کنونی جهان در رابطه با مدیریت آخر الزمانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از مراکز دینی در فضایی تحقیق می‌کنند که توجه چندانی به اوضاع جهانی و آشنایی کاملی از موضوع مهدویت ندارند.

وی به مصداق‌هایی از موعود شناسی در دهه‌های اخیر اشاره کرد و افزود: بر خلاف برخی از نظرات که مردم توجه چندانی به مسائل دینی و آخر الزمانی ندارند، شواهد زیادی وجود دارد که مردم در جوامع جهانی با دید باز در موضوعات مهدویت وارد شده اند.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه بحث‌های آینده پژوهشی و مهدویت در غرب جهت تخریب چهره مکتب اهل بیت (ع) حرکت می‌کند، اظهار داشت: هرکس در هر مقام و جایگاه باید در زمینه مهدویت تلاش مجاهدانه انجام دهد.

وی با بیان این که فیلم‌های بسیاری با موضوع آخر الزمانی تولید می‌شود و در یک سال ۸۰ فیلم با موضوع آخر الزمانی در هالیوود تولید می‌شود، یادآور شد: در سال گذشته میلادی تنها سه سریال آخر الزمانی در آمریکا تولید شده است که این امر نشان از اقبال گسترده مردم و سرمایه گذاری غرب است.

مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت با بیان این که فارغ از بحث سینما، با ورود به فضای عمومی و رسانه‌ای آمار‌های قابل توجهی به دست آمده است، گفت: معمولا سایت‌های فعال در عرصه مجازی با نگاه صهیونیستی و ضد اسلامی به مسئله آخر الزمان می‌پردازند و در بحث پیشگویی آخرالزمانی بشدت کار می‌کنند.

حجت الاسلام دهقانی آرانی به برخی از کتاب‌های چاپ شده در موضوع موعود شناسی اشاره کرد و ابراز داشت: برخی از این کتاب‌ها به صورت صریح نسل امروز را آخرین نسل بشریت معرفی می‌کند و چه بسا اعتقاد دارند که آخرین شاهدان این عصر خواهند بود و فرزندانشان در زمان حضرت مسیح زندگی خواهند کرد و ظهور منجی بسیار نزدیک است.

به گفته وی آمار‌های متعدد غربی ها نشان دهنده این است که اقبال نسبت به مسائل آخر الزمانی در کشور‌های غربی بسیار بالا است و القای شرایط خاص در بین مردمان مذهبی غربی به خوبی تبیین شده است.

این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: غالب افراد که در حال فعالیت در عرصه‌های آخر الزمانی هستند، به سمتی جهت گیری می‌کنند که اسلام را نشانه گرفته اند و تنها دشمن مسیحیت معرفی می‌کنند.

حجت الاسلام دهقانی آرانی به ضعف اطلاعاتی جهان از آموزه‌های دینی مکتب اهل بیت اشاره کرد و افزود: در دهه‌های اخیر توجه و حساسیت مجامع علمی و رسانه‌ای غربی قابل توجه بوده، چرا که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شناخت چندانی نسبت به آموزه‌های شیعی وجود نداشت، اما با توجه به رویکرد انقلابی نظام اسلامی روند کرسی‌های شیعه شناسی و مهدی شناسی در دانشگاه‌ها و مجامع علمی رفته رفته افزایش چشم گیری گرفت.

وی با تاکید بر این که بهترین کتابخانه‌های اسلام شناسی و شیعه شناسی در جهان در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دارد، افزود: غرب برای پوشش دادن ضعف‌های اطلاعاتی در بعد مهدویت و موعود شناسی کرسی‌ها و همایش‌های متعددی از جمله همایش ۱۹۸۴ تلاویو با عنوان «تشیع، مقاومت و انقلاب» در اوج جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۲ را در این راستا برگزار کردند.

محقق و پژوهشگرحوزوی، کنفرانس ۲۰۱۵ بوستن آمریکا را از آخرین همایش‌های برگزار شده در موضوع آخر الزمان و مسلمانان عنوان کرد و گفت: تقریبا به صورت منجسم هر سال همایش‌هایی در راستای مهدی شناسی و منجی گرایی برگزار می‌شود.

وی گستره بررسی آمار گونه منجی گرایی در غرب را یادآور شد و اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارها، بیشتر شرکت کنندگان در این نظرسنجی بر قریب الوقوع بودن ظهور منجی تاکید داشته اند.

حجت الاسلام دهقانی آرانی به توسعه مهدی ستیزی در دهه‌های اخیر در دنیای غرب اشاره کرد و اظهار داشت: بحث مهدویت ستیزی و ارائه چهره‌ای خطرناک از امام زمان (عج) را مولفه‌ای تاثیرگذار در اسلام هراسی قرار داده اند، و خود این امر مانعی برای حرکت معرفت خواهی جهان غرب خواهد بود.

وی با بیان این که متاسفانه فعالیت‌های منسجمی در راستای موعود شناسی برای مخاطبان غربی صورت نمی‌گیرد، اظهار داشت: دشمنان اسلام همواره سعی می‌کنند عقیده مهدویت را مقوله‌ای خرافی جلوه داده و با آن به مقابله با آموزه‌های مترقی اسلام بپردازند، از این رو بحث مهدویت در این عصر نیازمند کارشناسان قوی در زمینه مخاطب سنجی و پاسخ گویی است./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات