۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۷۴۲۶۷۹
راوی و جانباز دفاع مقدس مطرح کرد؛

ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین نوجوانان و جوانان

ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین نوجوانان و جوانان
حجت‌الاسلام مجتبی حداد با اشاره به اقدامات ارزشمند رهبر انقلاب در زنده نگاه‌داشتن یاد و خاطره شهداء اظهار داشت: متأسفانه برخی نهاد‌های فرهنگی در این زمینه کم‌کاری داشته‌اند.

اشاره: رهبر معظم انقلاب از نخستین ساعات شروع جنگ تحمیلی تا پایان آن، در سطوح گوناگون سیاست‌گذاری، راهبردی و تاکتیکی، نقش‌های مهمی را ایفا کردند و نقش ایشان را در دفاع مقدس می‌توان به دو مقطع سال اول جنگ و دوران ریاست‌جمهوری تقسیم کرد؛ در سال اول جنگ، ایشان به‌عنوان نماینده امام (ره) در شورای‌عالی دفاع در جبهه‌ها حضور داشتند و در دوره دوم که مقارن با دوران ریاست‌جمهوری ایشان بود به دلیل منع امام خمینی (ره) در جبهه حضور نداشتند؛ ولی به‌عنوان دومین مقام رسمی کشور، در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با دفاع مقدس نقش اساسی داشتند.

در همین رابطه خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی را با حجت‌ الاسلام‌ مجتبی حداد از جانبازان و راویان دفاع مقدس داشته است که در ادامه می‌خوانید:

رسا ـ لطفاً نقش رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌ الله العظمی امام خامنه‌ای را در جنگ تشریح بفرمائید و اینکه ایشان چه اقداماتی در زمان دفاع مقدس داشتند؟

رهبر معظم انقلاب با وجود مسئولیت‌های مهمی که در زمان جنگ داشتند در نقش روحانی و مسئول بلند پایه در بین رزمندگان حضور پیدا می‌کردند که موجب دلگرمی رزمندگان و روحیه به فرماندهان ارشد نظامی می‌شد.

حضور رهبر معظم انقلاب در جبهه‌های جنگ موجب می‌شد که رزمندگان از رهبری و هدایت‌های ایشان بدون واسطه بهره‌مند شوند و باعث می‌شد که سایر مسئولین بلندپایه نیز در جبهه حضور پیدا کنند و اوضاع‌واحوال رزمندگان و وضعیت جنگ را از نزدیک ببینند.

کم‌کاری بنیاد شهید در کار‌های فرهنگی

رسا ـ رهبر انقلاب اسلامی همواره بر زنده نگاه‌داشتن یاد شهیدان تأکید دارند و پیوسته نسبت به تکریم و تعظیم شهدا و خانواده‌های آنان توجه دارند، به نظر شما دلیل این همه توجه و عنایت چیست؟

ایثارگری رزمندگان، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های آنها در تاریخ ثبت است و تأکید رهبر معظم انقلاب بر زنده نگاه‌داشتن یاد شهیدان به دلیل تأثیر زیادی است که شهداء بروی جامعه و مخصوصاً جوانان و نوجوانان می‌گذارند و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب همیشه نسبت به زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهداء توجه ویژه‌ای دارند.

ضبط خاطرات، تجلیل از یاد و ترویج تصاویر شهداء و بیان کلماتی که از شهداء نقل می‌شود کارهای بسیار خوبی است و نام و یاد شهیدان را زنده نگه می‌دارد؛ ولی نباید به این اقدامات بسنده کرد و باید معارف مربوط به شهادت که همان معارف ایثار و از خودگذشتگی و سایر معارف گران‌بهای انسانی، الهی است در بین مردم ترویج داده شود.

بنیاد شهید به‌عنوان متولی اصلی امر در زمینه معرفی شهداء و خانواده شهداء خیلی کم‌کاری و کوتاهی داشته است و جاهایی مانند موسسه روایت سیره شهداء و انتشاراتی که سیره و زندگی‌نامه شهدا را جمع‌آوری و منتشر می‌کنند فعالیت‌های خوبی داشته‌اند که البته در حد مطلوب نبوده است و نیاز است که کارهای بیشتری صورت بگیرد.

رسا ـ رهبر انقلاب اسلامی در طول سال های اخیر همواره نسبت به کتاب سرگذشت و خاطرات شهدا توجه داده‌اند و علاوه بر توصیه به مطالعه آنها به جوانان، خود از این کتب با اسم آوردن در سخنرانی‌ها و تقریظ و... حمایت کرده‌اند. لطفاً بفرمائید که مسئولان فرهنگی کشور چه نقش و وظیفه‌ای برای ترویج این نوع کتب و آثار فرهنگی و هنری دارند؟

کتاب خاطرات رزمندگان، آزادگان و دیگر گروه‌های حاضر در حماسه دفاع مقدس، گنجینه عظیمی از آثار ادبی و روایی دفاع مقدس است و تاریخ پربار و درس‌ها و آموختنی‌های زیادی را به جامعه و مخصوصاً جوانان و نوجوانان منتقل می‌کند و منبع غنی برای فعالیت‌های فرهنگی و دینی هستند.

یکی از سفارش‌های رهبر معظم انقلاب در زمینه مطالعه و کتاب‌خوانی است و حضرت آیت‌ الله العظمی خامنه‌ای بارها مطالعه کتاب‌های دفاع مقدس را توصیه کرده‌اند و تأکید داشته‌اند که مردم کتاب‌خوانی را جزو عادات خود قرار دهند و به فرزندان را عادت دهند بخشی از زمان را برای کتاب‌خواندن بگذارند.

همه دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی برای ترویج کتاب‌خوانی دفاع مقدس همراه با تدبر وظیفه دارند، از آموزش‌وپرورش و مدارس ابتدایی تا دستگاه‌های ارتباط‌جمعی و تبلیغاتی اعم از مطبوعات و صداوسیما در ترویج فرهنگ مقاومت و شهداء مسئول هستند و باید برای ترویج کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس تمام تلاش خود را به کار برند.

ارسال نظرات