۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۷۴۲۷۵۳

در جلسه آیت الله اعرافی با نمایندگان مجمع طلاب چه گذشت؟

در جلسه آیت الله اعرافی با نمایندگان مجمع طلاب چه گذشت؟
مدیر حوزه های علمیه در مجمع عمومی نمایندگان طلاب حضور یافت و ضمن استماع نظرات و نکات برخی از نمایندگان طلاب، به طرح مباحثی در زمینه های مختلف حوزوی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی با حضور در مجمع عمومی نمایندگان طلاب که در سالن جلسات جامعه مدرسین برگزار شد، ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم و امام صادق علیهما السلام و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، هفته وحدت و آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه، اظهار داشت: از اهتمام و توجه ویژه مجمع نمایندگان طلاب به بخش های گوناگون حوزه کمال تقدیر و تشکر را داریم و نیازمند طرح ها، برنامه ها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما نمایندگان طلاب برای رشد، پیشرفت و شکوفایی حوزه هستیم.

وی با اشاره به ایام ولادت حضرت محمد مصطفی (ص)، ابراز داشت: یکی از جذاب ترین بخش های نهج البلاغه، سخنان نغز أمیرمؤمنان علی علیه السلام است که در ترسیم سیمای رسول گرامی اسلام، در بیش از 40 موضع از رسول خدا (ص) سخن گفته اند که بسیار شنیدنی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به گوشه ای از فعالیت‌های زیربنایی مرکز مدیریت حوزه های علمیه اشاره کرد و بیان داشت: امروز حوزه دارای منظومه اسناد جامع است که برای تهیه و تدوین این منظومه علاوه از نظرات و ایده های اساتید، از طرح ها و پیشنهادات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز استفاده شده است.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: بر اساس مطالبات رهبر انقلاب، مراجع تقلید، اساتید و فضلای حوزه، قریب به 800 طرح و مطالبه در اوائل مدیریت حوزه به ما رسید که کارها و فعالیت ها را بر اساس آن آغاز کردیم و مطابق با آن توانستیم اسناد راهبردی و کلان حوزه را تدوین نماییم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه کار تدوین اسناد راهبردی حوزه در بخش های گوناگون انجام شده است، اظهار داشت: طراحی کلان اسناد پایه حوزه در دوره عسرت، سختی و بدون سروصدا انجام شد؛ اما بحمدالله نتایج خوبی داشت که از جمله آن «اسناد راهبردی کلان حوزه با 15 سند اصلی و محوری» و «طراحی برنامه 5 ساله» برای حوزه بوده است.

وی ابراز داشت: یکی از طرح های مهمی که در طراحی کلان اسناد حوزه به سرانجام رسید، «طرح آمایش سرزمینی» بوده که کل کشور و مناطق گوناگون آن را در زمینه رسالت های حوزه، شناسایی نموده تا بتوانیم بر اساس نیازها و ظرفیت های هر منطقه، برنامه ریزی داشته باشیم و این شناسایی و حرکت برنامه محور، مبنای اقدامات ما باشد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: از طرح های مهم دیگر، تفاهم ها، توافق ها و برنامه های مشترک با 50 نهاد و دستگاه در کشور بوده که برنامه های مشترک پنج ساله با هرکدام از آنان طراحی شده و بحمدالله بسیاری از این طرح ها به مرحله اقدام و عمل رسیده است که یکی از آنان، تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش بوده و بحمدالله یکی از بندهای توافق مشترک ما با آموزش و پرورش، «طرح امین» بوده که امروز به عدد بسیار مناسبی از نظر تعداد افراد رسیده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: درختواره رشته ها از دیگر کارهای زیربنایی بوده که در چهار سال، قریب به 900 نفر از اساتید و مشاوران حوزه بر روی آن کار کرده اند که خروجی آن چندصد رشته تحصیلی برای حوزه است و بحمدالله، نظام دانشی حوزه تعریف شده و 200 سرفصل برای رشته ها نوشته شده و قریب به 100 رشته به مرحله تحصیل و تدریس در قم و استان ها رسیده است.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: درختواره آموزش های مهارتی حوزه از دیگر کارهای زیربنایی بوده که حدود 20 آموزش مهارتی برای طلاب سطح یک حوزه تدوین شده و در حال اجراست.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: ایجاد دفتر فقه معاصر برای پرداختن حوزه به مباحث جدید از دیگر کارهایی می باشد که مورد عنایت و توجه رهبر معظم انقلاب نیز بوده و تا به امروز، قریب به 50 اثر به فارسی و عربی از این دفتر منتشر شده است.

وی ابراز داشت: همچنین مطالعات، طرح ها و پروژه های مورد نیاز نظام از دیگر اقدامات بوده که کاروان پژوهشی حوزه در این زمینه است و تا امروز، قریب به 500 طرح که مورد نیاز نظام بوده در حال حمایت از سوی حوزه است.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: مطالعات راهبردی حوزه، کارویژه دیگر ماست که بحمدالله کارهای خوبی از سوی دفتر مطالعات راهبردی حوزه در حال انجام است و از ضروریات حوزه بوده است؛ چراکه ضرورت آن را در سفرهای داخلی و خارجی دریافته ایم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: ما در مسئله تبلیغ حوزه نیز محورهای بیست گانه ای را طراحی کرده ایم و فرمایش اخیر رهبر انقلاب، افق های جدیدی را برای ما باز کرد و ده ها جلسه و صدها ساعت برنامه ریزی تاکنون برای آن صورت گرفته تا ان شاءالله به نتیجه مناسب برای تبلیغ حوزه برسیم.

عضو خبرگان رهبری در بخش پایانی سخنان خود ضمن تقدیر از حمایت های شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین، به بیان مباحثی پیرامون پذیرش حوزه، طرح هدفمندی، منابع پایدار حوزه، شهرک مهدیه و ... پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر، رئیس مجمع نمایندگان طلاب نیز در ابتدای این جلسه ضمن شادباش گویی به مناسبت میلاد رسول گرامی اسلام (ص) و امام صادق علیه السلام و تبریک هفته دفاع مقدس و هفته وحدت، خطاب به مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: جنابعالی جزو افتخارات حوزه های علمیه بوده و همواره مدیریت حوزهای علمیه، جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه برای مجمع نمایندگان طلاب، مهم، قابل اهمیت و مورد احترام است و ما نمایندگان مفتخریم که جهت خدمت به طلاب همواره مورد رهنمودها و حمایت های بزرگان از جمله شما هستیم.

وی ابراز داشت: مجمع نمایندگان طلاب دارای 31 مجمع استانی است و از مدیر حوزه های علمیه خواهانیم یکی از نمایندگان طلاب به انتخاب خود نمایندگان آن استان، عضویت دائمی در شورای حوزه علمیه هر استان داشته باشد.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب خاطرنشان ساخت: شرکت نمایندگان طلاب در کمیسیون های مرکز مدیریت حوزه های علمیه از دیگر درخواست های منطقی است تا بتوانیم پیشنهادات و نظرات جمع فاخر نمایندگان طلاب را به سمع شما برسانیم.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر بیان داشت: حضور مجامع استانی در معیت جنابعالی و قائم مقائم حوزه در سفرهای استانی از دیگر درخواست هاست تا نمایندگان طلاب بتوانند حضور پررنگ تری در برنامه های حوزه های علمیه استان های خود داشته باشند.

وی اظهار داشت: نمایندگان طلاب و فضلا خواهان دیدار با رهبر معظم انقلاب هستند و امیدواریم شما مدیر محترم حوزه های علمیه این هماهنگی را با دفتر حضرت آقا انجام دهید.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب ابراز داشت: دیدار مدیر حوزه های علمیه با طلاب هر استان از دیگر تقاضاهاست تا طلاب و فضلای هر استان در جلسه ای مستقل بتوانند سخنان خود را به شما رسانده و ازنقطه نظرات شما استفاده نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر خاطرنشان ساخت: مسئله انتخابات، از مسائل مهم کشور است و نمایندگان طلاب و فضلا می توانند افراد امین و مطمئن و چشم بینای شما در سراسر کشور باشند.

وی بیان داشت: بازنگری اساسنامه مجمع نمایندگان طلاب از ضروریات است تا مطابق با زمان، بروزرسانی گردد و در این موضوع، نیازمند حمایت های بزرگان حوزه هستیم تا پاسخگوی مطالبات حوزویان باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب در پایان حضور 50 نماینده ایثارگر و 70 استاد در این مجمع را مایه مباهات دانست و اظهار داشت: ما موضوع تبلیغ را همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، مهم و درشرایط کنونی لازم می دانیم و آماده فعالیت مستمر و تخصصی در زمینه همکاری با معاونت تبلیغ حوزه هستیم.

در ابتدای این جلسه، هشت نفر از نمایندگان طلاب و فضلا به بیان نظرات و نکات خود پرداختند.

حجت الاسلام قرائتی، نماینده طلاب کاشان در ابتدای این جلسه اظهار داشت: ما در حوزه علمیه، از مدیریت سنتی گذشته و شاهد مدیریتی سازمانی هستیم؛ اما باید آثار و برکات مدیریت سنتی مانده و شاهد آثار جدید در مدیریت سازمانی باشیم.

وی ابراز داشت: ما نیازمند سازوکار بهتری برای طلاب و فضلای فارغ التحصیل در سطح جامعه هستیم و باید برنامه ریزی بهتری برای آنان صورت بپذیرد.

نماینده طلاب کاشان خاطرنشان ساخت: هویت دادن به طلاب از ضروریات است و حمایت از معمرین نیز از دیگر مسائلی است که در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم.

حجت الاسلام علیزاده، نماینده طلاب و فضلای تالش در این جلسه اظهار داشت: ما در زمان مدیریت آیت الله اعرافی، شاهد برنامه های مناسبی در حوزه بوده ایم که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ابراز داشت: حوزه در مسئله تبلیغ با مشکلاتی مواجه است و باید برای مبلغان، حمایت های مناسب بهتری برنامه ریزی شود.

نماینده طلاب تالش خاطرنشان ساخت: معیشت طلاب نیز از دیگر مسائلی است که باید رسیدگی عاجل نسبت به آن صورت بگیرد؛ چراکه برخی از طلاب در وضعیت أسفناکی بوده و ناراحتی های بسیاری را به وجود آورده است.

حجت الاسلام حیادر، نماینده طلاب اهواز در این جلسه اظهار داشت: حوزه در تولید علم حرکات خوبی داشته؛ اما در توزیع علم با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و بدنه حوزه از این تولیدات مطلع نیست و گاهی موجب خود کم بینی می شود و باید در مسائل رسانه ای، کارهای بیشتری صورت بگیرد.

وی ابراز داشت: پیشرفت های حوزه در عرصه های پژوهشی، آموزشی، تبلیغی، بین الملل و ... غیرقابل انکار بوده و منکر آن بی انصاف است؛ اما زیرساخت های حوزه به اندازه این پیشرفت ها، رشد نکرده است.

نماینده طلاب اهواز خاطرنشان ساخت: استقلال حوزه همیشه مورد تأکید مراجع عظام تقلید بوده است و ما نیازمند موضع گیری های صریح از مدیر محترم حوزه های علمیه در برخی موضوعات هستیم و مردم و جامعه از ما توقع دارند.

حجت الاسلام حیادر بیان داشت: کاربردی کردن و عینی کردن معارف دینی در سطح جامعه از مسائل مهمی است که باید در حوزه برای آن برنامه داشت.

حجت الاسلام گلزاده، نماینده طلاب قوچان در این جلسه اظهار داشت: حوزه باید بتواند متوکل بالله و متوسل بالائمه تربیت کند و اگر این مهم در حوزه دیده شد، زیبا و ماندگار خواهد بود.

وی ابراز داشت: باید شاهد حوزه ناب، اصیل و ولایت مدار باشیم و مبلغان ما باید نمایانگر این نکات مهم بوده و اخلاق مدارانه در سطح جامعه حضور داشته باشند.

نماینده طلاب قوچان خاطرنشان ساخت: حوزه باید زمینه های علمی که نور است را برای طلاب و فضلا مهیا نموده و در مسئله آموزش و پژوهش قدم های بلندتری را بردارد.

حجت الاسلام گلزاده ابراز داشت: ما باید عالم به زمان تربیت کنیم و آینده نگری و زمان شناسی از ضروریات امروز حوزه است.

حجت الاسلام حسینی، نماینده طلاب و فضلای الشتر در این جلسه اظهار داشت: برخی از افراد، شخصیت ساز و برخی دیگر، شخصیت سوز هستند و ما گاهی در کشور می بینیم که دچار شخصیت سوزی می شویم.

وی ابراز داشت: یکی از شخصیت های بزرگ ایران، آیت الله اعرافی به عنوان مدیر محترم حوزه های علمیه است که با مدیریت ایشان، بحمدالله شاهد بالندگی مناسبی در حوزه بوده ایم.

نماینده طلاب الشتر خاطرنشان ساخت: شناسایی طلاب ممهز و با انگیزه و دغدغه مند در حوزه و حمایت از آنان برای خالی نماندن حوزه از نخبگان از ضروریات است.

حجت الاسلام حسینی بیان داشت: توسعه تبلیغ از دیگر ضروریات امروز حوزه است که رهبر معظم انقلاب نیز اولویت اول حوزه های علمیه را مسئله تبلیغ عنوان کردند.

وی اظهار داشت: یکی از ابتکارات و خلاقیت مدیر حوزه های علمیه، هدایت تحصیلی است که البته باید حمایت های بیشتری از آن صورت بگیرد.

نماینده طلاب الشتر ضمن تقدیر از گسترش طرح امین در مدارس آموزش و پرورش، ابراز داشت: تصویب قانونی واحد، فراگیر و الزام آور برای تمام سطوح حوزه در مسئله عناوین حوزوی از دیگر ضروریات است.

حجت الاسلام عسکری، نماینده طلاب خمینی شهر در این جلسه اظهار داشت: نمایندگان طلاب در پیگیری امور طلاب منطقه خود نیازمند ساماندهی ظرفیت هایی هستند که می توانند به لحاظ قانونی استفاده کنند و تعریف و تبیین مناسبی برای آن نشده است.

وی ابراز داشت: یکی از ظرفیت هایی که می تواند به مدیر حوزه های علمیه برای حل مشکلات طلاب و فضلا کمک نماید، نمایندگان طلاب هستند که می توان از آن بهره برد.

نماینده طلاب خمینی شهر خاطرنشان ساخت: بر خلاف برنامه های بلندمدت حوزه، برنامه های کوتاه مدت و میان مدت حوزه محسوس نیست.

حجت الاسلام مولا، نماینده طلاب و فضلای کرمان نیز در این جلسه گفت: مسجد اعظم قم، مرکز برگزاری دروس بزرگ خارج حوزه است؛ اما متأسفانه شاهد آن بودیم که تبلیغ بهائیت در آن صورت گرفته و باید با این نوع تفکرات مقابله شده و از آن جلوگیری شود.

حجت الاسلام شهرستانی، نماینده طلاب ارومیه در این جلسه اظهار داشت: ما در سطح جامعه شاهد هستیم که هر نهاد برای حفظ حرمت لباس مخصوص خود، نظارت هایی را در نظر گرفته است و ما در حوزه نیز باید به این مهم توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: بروزرسانی علوم و مهارت های طلاب و فضلا نیز از دیگر ضروریات امروز حوزه است که باید به آن اهمیت داد.

نماینده طلاب ارومیه در پایان گفت: کیفیت گرایی در حوزه مورد توجه است، اما با حد مطلوب فاصله داریم و باید تلاش های بیشتری صورت بپذیرد.

ارسال نظرات