۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۷۴۲۸۲۹
دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه کشور:

بسیاری از مسئولین نسبت به اجرای قانون جوانی جمعیت توجیه نیستند

بسیاری از مسئولین نسبت به اجرای قانون جوانی جمعیت توجیه نیستند
حجت الاسلام وافی با اشاره به اینکه پیری جمعیت منجر به آسیب‌های امنیتی و سیاسی می‌شود، گفت: برای عبور از بحران جمعیتی باید نرخ باروری به ۲.۱ برسد.

اشاره : طبق آمارهای موجود اکنون حدود ۱۰ درصد جامعه ایران سالمند هستند و به دلیل کاهش نرخ باروری به ۱.۶ در کشور و فاصله کم جمعیت ایران با سیاه‌چاله جمعیتی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تصویب رسیده است؛ اهمیت موضوع جمعیت به دلیل کاهش نرخ موالید و روند رو به رشد سالمندی در جامعه به حدی است که اکنون به عنوان یکی از عوامل تهدیدکننده محسوب می‌شود که برای برون رفت از این بحران یکی از موضوعات مهم اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

از این‌رو خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام محمدمسلم وافی دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه کشور گفت و گویی داشته است در ادامه می خوانید:

رسا ـ  چرا باید جمعیت کشور بیشتر شود و چه اشکالی دارد که جمعیت کمتری از  امکانات و رفاه برخوردار شوند؟

نکته اولی که باید به آن اشاره کنم این است که ما یک افزایش جمعیت داریم و یک جوان ماندن جمعیت؛ گاهی اوقات شبهه ای را که وارد می کنند این است که چه اشکالی دارد کشور ما سی، چهل میلیون آدم داشته باشد و جمعیت کشور کم شود و تمام امکانات کشور به این جمعیت محدود برسد.

عدم آگاهی بسیاری از مسئولین از قانون جوانی جمعیت

ما در جواب می گوییم اشکالی ندارد؛ در صورتی که حداقل دو سوم آن جمعیت جوان باشد تا بتوانند از این امکانات استفاده کنند و این چرخه را ادامه دهند، در حالیکه وقتی کشوری پیر شود، انسان های پیر نمی توانند از امکانات استفاده کنند؛ بنابراین تعبیر جوان ماندن کشور، بهترین تعبیر است.

زمانی جوانی جمعیت اتفاق می افتد که حداقل خانواده های ما 2.1 بچه داشته باشند، یعنی حد جایگزینی، جانشینی و حد بقا را رعایت کنند و دو بچه بتوانند جای پدر و مادر را بگیرند؛ ولی متاسفانه ما اکنون خیلی با حد جانشینی فاصله و اوضاع ما در حوزه جمعیت شبیه ابر بحران است؛ به دلیل اینکه نرخ باروری در ایران 1.6 است.

رساـ  در راستای جلوگیری از پیری جمعیت چه کارهایی در دست اقدام دارید؟

پیری جمعیت منجر به  آسیب های امنیتی و سیاسی جامعه می شود؛ ما از دو سال پیش برای رفع بحران جمعیت دو خط را هم زمان به پیش برده ایم؛ خط اول این بود که استان به استان سفر می کردیم و دوره های را به عنوان تربیت کنشگر جمعیتی برگزار کنیم.

در این سفرها شبهاتی که در بین مردم از صنف های مختلف ماما، به ورز ، مراقبین سلامت و طلاب مطرح می شود را پاسخ می دهیم، تمام شبهات فرزندآوری که 81 مورد است را در همان کارگاه های که در شهرستان برگزار می شود پاسخ می دهیم.

عدم آگاهی بسیاری از مسئولین از قانون جوانی جمعیت

کم توجهی مسئولی به قانون جوانی جمعیت

خط دومی که اخیرا شروع کردیم این است که در کنار گفت وگو با مردم جهت اغنا سازی دوره های را برگزار کنیم تا بتوانیم مسئولین را نسبت به خطرات کاهش جمعیت هشیار کنیم؛ من اعتقاد دارم که بسیاری از مسئولین صرفا موضوع جمعیت به گوششان خورده است و ابعاد آن را نمی دانند.

ما در بسیاری از فرمانداری ها و شورای اداری مجموعه های مختلف که شرکت می کنیم شاهد هستیم که  آقایان استاندار و فرماندار می گویند که ما ابعاد خطرات کاهش جمعیت را نمی دانستیم؛ ما این آگاه سازی را در بین مسئولان را شروع کرده ایم که البته قطعا هماهنگی و کمک حلقه های میانی را برای موفقیت در این زمینه نیاز داریم.

رسا ـ چرا قوانین جمعیت به درستی اجرا نمی شود؟ و مردم بابت همکاری نکردن ادارات و سازمانها به کدام نهاد می‌توانند شکایت کنند؟

مضیقه دولت در پرداخت بودجه جوانی جمعیت

پاسخ این سوال دو جهت دارد، جهت اول این است که دولت در شرایطی از جهت اقتصادی قرار دارد که حتی در بعضی مواقع حقوق کارمندان را به سختی تهیه و پرداخت می کند و چون اجرای قانون جوانی جمعیتی تزریق پول می خواهد، این قانون به صورت کامل اجرا نشده است.

اجرای قانون جوانی جمعیت در سال گذشته 11 هزار میلیارد پول نیاز داشت و دولت نتوانست این پول را تامین کند؛ لذا برخی از بندهای این قانون مانند ساخت خوابگاه های متاهلی دانشجویی، سه برابر شدن یارانه کسانی که فرزند بیشتر دارند و موارد دیگر را اجرا نشد.

عدم آگاهی بسیاری از مسئولین از قانون جوانی جمعیت

گاهی اوقات مسئولین میانی چون نسبت به قانون توجیه نیستند باعث می شوند که مواد قانون جوانی جمعیت به درستی اجرا نشود؛ بانک ها توجیه نیستند که در حوزه وام فرزندآوری نباید درخواست دو ضامن داشته باشند و یک ضامن کافی است و موارد دیگری که مسئولین میانی توجیه نیستند باعث اجرا نشدن قانون جوانی جمعیت می شود.

گاهی مواقع به صورت جسته و گریخته شانتاژهای رسانه ای و تبلیغات دشمن در این حوزه کار بر ذهن مسئولین اثر می گذارد و بعضی از مسئولین را به این نتیجه می رساند که نمی شود مسئله جمعیت را حل کرد به این دلیل که تا سال 1406 به هفت، هشت میلیون تولد نیاز داریم و این عمل امکان پذیر نیست، بنابراین مسئولی به این نتیجه می رسد که نمی شود و ما نباید هزینه کنیم؛ عمدتا تبلیغات و فضاهای رسانه ای برخی از مسئولین را دچار اشتباه می کند.

قانون گذار در ماده 72 جوانی جمعیت پیش بینی کرده است که  اگر مسئولینی از این قانون استنکاف کنند، سازمان بازرسی باید ورود کند و مسئول مربوطه بین 5 تا 15 سال از مسئولیت اجتماعی محروم شود و موارد سخت تری نیز در پیش بینی شده است، بنده از قوه قضائیه و سازمان بازرسی تقاضا می کنم که در مورد تخلف مسئولین بیشتر رسیدگی کنند تا در زمینه رشد جمعیت پیشرفت کنیم؛ البته آقای رئیس جمهور و برخی از وزرا پیگیر این هستند که بتوانیم از این ابر بحران عبور کنیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
همین اقا چند تا بچه دارد. افرادی که در حوزه جوانی جمعیت قرار است صحبت کنند. اگر کمتر از چهار بچه دارند. اصلاً حرف نزنند حرف نزنند
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
بوریس جانسون نخست وزیر سابق انگلیس، چند روز پیش هشتمین فرزندش به دنیا امد. اون موقع مسولین ایران نهایت بچه ای که داشته باشند سه تا است. از همین اقای وافی با این شغل بامزه اش بپرسید چندتا بچه دارد
0
0