۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۷۴۲۸۴۷
نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس مطرح کرد؛

شجاعت و معنویت رهبر انقلاب در دفاع مقدس

شجاعت و معنویت رهبر انقلاب در دفاع مقدس
احمد سعیدی با تأکید بر لزوم تولید آثار هنری در مورد شهدا تصریح کرد: عنایات شهدا در زمان بحران شامل حال ملت ایران شده است.

اشاره: حضرت آیت‌ الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب یکی از آن افرادی بود که با رسیدن خبر تهاجم دشمن به شهرهای جنوبی و غرب کشور، به‌سوی جنوب شتافتند و ضمن بررسی اوضاع، با عشق شوق جهاد، با لباس رزم و سلاح در دست به همراه رزمندگان در رزم و شناسایی شبانه از همان روزهای ابتدایی دفاع شرکت کردند؛ در همین رابطه خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی را با جانباز دفاع مقدس احمد سعیدی، نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه قم داشته است که در ادامه می‌خوانید:

رسا ـ لطفاً نقش رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌ الله العظمی خامنه‌ای را در جنگ تشریح بفرمائید و اینکه ایشان چه اقداماتی در زمان دفاع مقدس داشتند؟

رهبر معظم انقلاب در زمان دفاع مقدس علاوه بر اینکه روحانی شاخصی بودند، نمایند امام خمینی (ره) در شورای‌عالی دفاع و همچنین امام‌جمعه تهران نیز بودند؛ ایشان با شجاعت و نترسی خاصی که داشتند در جبهه‌های جنگ حضور پیدا می‌کردند.

شجاعت و معنویت رهبر انقلاب در دفاع مقدس

آنچه باعث شد که ما در جنگ پیروز شویم همین وجود روحیه شجاعت و نترسیدن بود که در وجود رهبر معظم انقلاب این خصلت‌ها وجود داشت و ایشان با حضور در جبهه‌ها این روحیه به رزمندگان منتقل می‌کردند که آثار و برکات فراوانی داشت.

سلاح ایمان پرقدرت از سلاح نظامی

در هر جنگی اگر روحیه شجاعت و معنویت نباشد، سلاح‌های مهم نیز کارایی ندارند؛ کسی که سلاح ندارد ممکن است با شجاعت بر کسی که اسلحه دارد پیروز شود و یکی از دلایل پیروزی ما در دوران هشت سال جنگ تحمیلی وجود روحیه شجاع و نیروی معنویت بود که باعث پیروزی شد.

روحانیون حاضر در دفاع مقدس این وظیفه را داشتند که معنویت را جبهه‌ها افزایش دهند تا رزمندگان باروحیه قوی از کشور اسلامی ایران دفاع کنند؛ رهبر معظم انقلاب در زمان جنگ با شجاعت و معنویت در خط مقدم جبهه حضور داشت و همراه شهید چمران رهبری و فرماندهی جبهه جنگ را برعهده داشت.

رسا ـ رهبر انقلاب اسلامی در طول سالهای اخیر همواره نسبت به کتاب‌های سرگذشت و خاطرات شهدا توجه داده‌اند و علاوه بر توصیه به مطالعه آنها به جوانان، خود از این کتب با اسم آوردن در سخنرانی‌ها و تقریظ و... حمایت کرده‌اند. لطفاً بفرمائید که مسئولان فرهنگی کشور چه نقش و وظیفه‌ای برای ترویج این نوع کتب و آثار فرهنگی و هنری دارند؟

باید اصرار بر جمع‌آوری سیره و خاطرات شهدا و جانبازانی که سنی از آنها گذشته است شود و این خاطرات به‌صورت کتاب، رمان و فیلم ثبت و ضبط شود و به زبان‌های مختلف به دست نسل جدید برسد، علاوه بر این کارهای که باید انجام بگیرد توجه به فرهنگ شهدا خیلی مهم است.

باید در مدرسه، حسینیه، مسجد و دانشگاه‌ها نام و یاد شهدا زنده بماند، البته ما قبول داریم که شهدا زنده هستند و از ما زنده‌تر هستند؛ ولی در ظاهر ما وظیفه داریم که نام و یاد شهدا را زنده نگه داریم تا از برکات شهدا بهره‌مند شویم.

شجاعت و معنویت رهبر انقلاب در دفاع مقدس

مسئولین باید تلاش کنند که کتابی در مورد شهدا نوشته می‌شود با قیمت ارزان‌تر نسبت به سایر کتاب‌ها به دست جوانان و نوجوانان برسد تا به‌راحتی از تا فرهنگ شهدا گسترش پیدا کند و به نسل جدید از رشادت‌ها و ایثارگری شهدا به‌خوبی اطلاع پیدا کنند.

آشنایی نسل جوان و نوجوان با شهدا

کتاب‌های خیلی خوبی تا کنون در مورد شهدا چاپ و منتشر شده است؛ ولی باید مسئولین تدبیری داشته باشند که این کتاب‌ها به‌آسانی و ارزانی به دست جوانان و نوجوانان برسند تا از این میراث ارزشمند به‌خوبی استفاده شود و ارزش‌های که شهدا برای آن خون دادند در جامعه گسترش پیدا کند.

رسا ـ رهبر انقلاب اسلامی همواره بر زنده نگاه‌داشتن یاد شهیدان تأکید دارند و پیوسته نسبت به تکریم و تعظیم شهدا و خانواده‌های آنان توجه دارند، به نظر شما دلیل این همه توجه و عنایت چیست؟

رهبر معظم انقلاب عنایت شهدا را به عینه مشاهده و لمس کرده‌اند و اعتقاد و باور دارند که شهدا زنده هستند و وصل به خداوند متعال و ائمه علیهم‌السلام هستند و همان‌طور که پیامبران و امامان شاهد و ناظر بر اعمال هستند، شهدا نیز ناظر اعمال ما هستند.

شهدا همواره به انقلاب یاری می‌رسانند، همچنان که هر موقع حساس که کشور دچار بحران می‌شد با آمدن تکه استخوان یا پلاکی از شهدا، تحولی بزرگ در کشور ایجاد می‌شد و بحران از بین می‌رفت؛ شهدای مانند شهید حججی، همدانی و سلیمانی کشور و منطقه را کشور را نسبت به اسلام و انقلاب علاقه‌مندتر کردند؛ نقش شهدا در حفظ و پیشرفت انقلاب اسلامی نقشی بسیار با اهمیت است.

ارسال نظرات