۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۷۴۲۹۳۳
مدیر گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم:

در حوزه تکنولوژی جدید هیچ گفتمان نظری نداریم

در حوزه تکنولوژی جدید هیچ گفتمان نظری نداریم
غمامی با بیان این که در فضا، ما محتوا نمی‌دهیم؛ بلکه خودِ فضا رویکرد و عملکرد انسان را جهت‌دهی می‌کند، درک نادرست از مفهوم «فضا» و سایبر را پاشنه آشیل کشور دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر سید محمد علی غمامی مدیر گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست نقد و بررسی دینی برنامه هفتم توسعه حوزه فرهنگ رسانه و فضای سایبر در دو نشست علمی که به همت خبرگزاری رسا و همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: محققان و نظریه پردازان ما در هیچ فضایی برای مباحثه درباره پدیده فضای مجازی و سایبری گفت وگویی را شکل نمی دهند و این موضوع ما را دچار مشکل کرده است؛ لذا سیطره تاجران و دلالان در این عرصه مشهود است.

 وی افزود: ما در حوزه تکنولوژی به خصوص تکنولوژی جدید هیچ گفتمان نظری نداریم و اندیشمندان ما دور هم جمع نشده و هیچ مباحثه‌ای در این گونه موضوعات صورت نمی‌پذیرد. علاوه بر این که هیچ اثری از توسعه کیفی، نگاه بومی و اسلامی درست در لایحه برنامه هفتم دیده نمی‌شود.

غمامی بیان داشت: شاید مشکل این است که محققان ما در فضای مجازی از این عرصه عقب مانده و درک درستی از فضای مجازی و مفهوم سایبر ندارند و ما اصلاً کلمه سایبر را ترجمه نکرده‌ایم تا بدانیم معنای این کلمه چیست؛ درحالی که کلمه سایبر از یک ریشه یونانی بوده و به معنای حکمرانی است.

وی با اشاره به مفهوم فضا در (فضای مجازی) و پیچیدگی‌های این عرصه اظهار داشت: درک نادرست از مفهوم فضا پاشنه آشیل کشور ماست و این عدم درک درست، موجب شده تا فضاهای موجود به فضاهایی بر ضد مفاهیم و مبانی جمهوری اسلامی تبدیل شوند؛ به گونه‌ای که حتی فضای خانواده و فضاهایی همچون فضای پارک و کافه و دیگر فضاها نیز مفهوم درستی به خود نگرفته و بسیاری از افراد جامعه، دیدگاه غیرواقعی نسبت به این فضاها دارند.

استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) با بیان این که در فضا، ما محتوا نمی‌دهیم؛ بلکه خودِ فضا رویکرد و عملکرد انسان را جهت‌دهی می‌کند، ابراز کرد: فضای مجازی به گونه‌ای است که انسان را به سمت زیستِ پسامدرن حرکت می‌دهد و در فضای سایبر نیز به گونه‌ای افکار مدیریت می شود که انسان مدرن را به گونه دلخواه خود اداره کرده و روی آن تاثیر می‌گذارد؛ تا زمانی‌که مفهوم درستی در این حوزه وجود نداشته باشد، سیاست‌گذاری خوب و دقیق در این عرصه نیز وجود نخواهد داشت.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه در جمهوری اسلامی باید فضاها را سیاست‌گذاری کنیم، یادآور شد: در جمهوری اسلامی فضاهای مدرن را به صورت ۲۴ ساعته باز می‌گذاریم و فضاهایی مانند مساجد را تنها در زمان‌های خاصی باز می‌گذاریم.

وی با اشاره به اینکه مسجد یکی از کلیدی‌ترین فضاهای ما است، بیان کرد: فضاهای جدید و فضاهای اصیل باید درکنار یکدیگر حفظ شوند ولی هر دو نیازمند سیاست‌گذاری و فهم هستند.

غمامی با بیان اینکه پروژه اینترنت در آمریکا نیز در راستای حکمرانی است، خاطرنشان کرد: در راستای حکمرانی است که همچنان نیز نظارت و مدیریت اینترنت در جهان به دست وزارت دفاع آمریکا است.

تعداد بازدید : 3

 

 

ارسال نظرات