۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۷۴۲۹۵۲
آیت الله اعرافی:

کلام معیار بایستی مبتنی بر منهج قوی و حجت شرعی باشد

کلام معیار بایستی مبتنی بر منهج قوی و حجت شرعی باشد
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت روش و منهج تصریح کرد: کلام معیار بایستی مبتنی بر منهج قوی و حجت شرعی باشد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در آیین افتتاح سال تحصیلی جدید موسسه آموزش عالی امام صادق (ع) ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق(ع) با بیان اینکه پیامبر(ص) مظهر تمامی اسما و صفات الهی است گفت: تجلی همه صفات و اسمای الهی در وجود رسول خدا (ص) و قرآن کریم است و اگر پیامبر نبود قرآنی نازل نمی‌شد و کسی قرآن را نمی‌فهمید.

وی ادامه داد: در وجود رسول خدا تابلویی از خلقت را می‌بینیم که هیچ تابلویی به این جامعیت و زیبایی نخواهیم دید.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در نهج‌البلاغه در بیش از 40 مورد امیرالمؤمنین از پیامبر فرموده‌اند و یک فصل مهم نیز در مورد رسول خدا است؛ تقاضای من از طلاب این است که کتاب نهج‌البلاغه را همیشه کنار خود داشته باشند و هر روز با آن انس بورزند.

وی بیان کرد: امروز جریان فکری غرب به عنوان یک تمدن مادی بر جهان سیطره افکنده است و ما باید بتوانیم به آن فکر مادی پاسخی روشن و قوی بدهیم؛ اگر بخواهیم کلام معیار و موسسه معیاری در کلام اسلامی و شیعی نام ببریم در صدر آنها موسسه امام صادق(ع) قرار دارد.

آیت الله اعرافی گفت: جریان‌های کلامی متعددی در عالم اسلام و در میان مذاهب مختلف داریم و درون عالم تشیع نیز گرایش‌های مختلفی شاهدیم، اما معتقدیم یک کلام منضبط و ضابطه مند وجود دارد و این کلام منضبط باید در این موسسه شاخص باشد.

وی با اشاره به اهمیت روش و منهج تصریح کرد: کلام معیار بایستی مبتنی بر منهج قوی و حجت شرعی باشد؛ اصل کار ما و شما این است که در تبیین و ترویج و دفاع به گزاره‌ای که از منهج اصیل است تکیه بزنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه گاهی طلبه‌ها را از علم اصول دور می‌کنند که کار غلطی است گفت: علم اصول قواعدی برای استنباط فراهم می‌کند که اصل کار علم اصول است.

وی بیان کرد: علم اصول کار سختی است، اما آدم‌های تیز و هوشمند باید این سختی را بپذیرند تا به جای مهمی تکیه بزنند؛ انتظار از مراکز کلامی این است که قواعد استنباط در گزاره‌های کلامی و توصیفی را استخراج کنند.

آیت الله اعرافی گفت: ما ضمن اینکه مدافع به معنای خاص هستیم مدافع به معنای عام نیز هستیم یعنی اینکه در دفاع عام باید پیشگیری کنیم و اندیشه‌ای بیاوریم که شبهه و اشکال را در درون خودش هضم کند.

وی بیان کرد: کلام معیار کلامی است که چنان اندیشه عمیق و جذابی را از معارف الهی استنباط و ارائه کند که شبهه را در درون خودش هضم کند؛ دائم باید شبهه را رصد کرده و پاسخ دهیم و مرحله برتر آن است که طوری اندیشه اسلامی را عرضه کنیم که شبهه در دل آن هضم شود و راه را بر شبهه ببندد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه برای حرکت درست باید اندیشه غربی را بفهمیم و درست آن را معالجه کنیم، گفت: غرب فکری تولید کرده که دنیا را تسخیر کرده است و انقلاب اسلامی حرکتی است که می‌خواهد این معادله کلی را تغییر دهد و کار سختی است؛ ما باید برای آینده‌های سخت در مجاهدات علمی و عملی آماده شویم.

تبیین نقشه جامع علمی حرکت کلامی آینده حوزه، گسترش رشته‌ها بر اساس درختواره و اصلاح و نقد آن، تقویت گروه‌های علمی و نگاه پشتیبانی فکری و نرم‌افزاری نسبت به این رشته در سایر مراکز و نهادها، توجه به بحث فلسفه احکام، بسته‌های تبلیغی برای عرضه، تقویت بعد بین‌المللی، راه‌اندازی سطح ویژه بعد از سطح 4، تشویق به تدوین پایان‌نامه، رصد سؤال و پرسشی که در دنیا و ایران است، پیوست تبلیغی و تبیینی در همه تحقیقات کلامی، اتصال خروجی‌ها به شبکه‌های تبلیغی کشور و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی ازجمله پیشنهادهای مدیر حوزه‌های علمیه به موسسه امام صادق(ع) بود.

ارسال نظرات