۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۷۴۳۶۲۳
معاون پژوهش مؤسسه امام خمینی:

تولید فلسفه‌های مضاف از اولویت‌های پژوهشی مؤسسه امام خمینی است

تولید فلسفه‌های مضاف از اولویت‌های پژوهشی مؤسسه امام خمینی است
حجت الاسلام ابوطالبی با تأکید بر اهمیت مطالعه و پژوهش بین رشته ای، این پژوهش‌ها را در کنار تولید فلسفه‌های مضاف از اولویت‌های مؤسسه امام خمینی(ره) دانست.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوطالبی معاون پژوهش مؤسسه امام خمینی(ره) در نوزدهمین نشست علوم انسانی اسلامی که در سالن اندیشه مؤسسه برگزار شد، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های ارائه شده در معاونت پژوهش در موضوع علوم انسانی اسلامی ارائه داد و گفت: در این خصوص سه مسئله مطرح است: فعالیت‌های انجام شده در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی، آسیب‌شناسی فعالیت‌های انجام شده و مطالبه از اساتید.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های صورت گرفته در این معاونت تهیه برنامه 5 ساله است که بخشی از آن به برنامه ستادی و اداری معاونت و بخشی از آن به گروه‌های علمی مؤسسه بازمی‌گردد.

حجت الاسلام ابوطالبی افزود: بیشترین کمکی که از اساتید انتظار داریم یاری در نوشتن برنامه کیفی پنج‌ساله معاونت پژوهش بر اساس سیاست‌های مذکور است. یکی از سیاست‌ها این است که طرح‌های پژوهشی در گروه‌ها باید به چند نوع تقسیم گردد و بخش قابل توجهی به کتب درسی اختصاص یابد. درخواستی که از اساتید داریم این است که به کمبود کتاب‌های درسی در زمینه علوم انسانی اسلامی توجه داشته باشند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه یکی از نکاتی که در این سیاست‌ها پیش‌بینی شده برنامه‌ریزی برای انجام کارِ گروهی است خاطرنشان ساخت: در این راستا باید پروژه‌های مشترک تعریف شود برخی پروژه‌ها ماهیتاً بین‌رشته‌ای است و نیاز به کار مشترک دارد مانند مسئله تمدن نوین اسلامی. این بحث ما را به سوی تغییراتی در ساختار و طراحی گروه‌هایی با این موضوعات سوق می‌دهد و انجام پژوهش‌های گروهی یکی از اولویت‌های مهم مؤسسه است.

حجت الاسلام ابوطالبی افزود: یکی از سیاست‌های معاونت پژوهش، پرداختن به موضوعات راهبردی و کاربردی و مسائل مورد نیاز نظام و جامعه است نظیر عفاف و حجاب، جمعیت و ... لازم است بخشی از پژوهش‌ها به این امور اختصاص پیدا کند و تنها به امور بنیادی اکتفا نگردد.

وی گفت: از دیگر اولویت‌های پژوهشی، تولید فلسفه مضاف است. برای این منظور 10 جلسه با گروه‌های علمی برگزار شد و 7 محور برای تولید فلسفه مضاف هر رشته مشخص شد که در حقیقت مانیفست گروه محسوب می‌شود و لازم است اساتید به این محورها توجه داشته باشند.

معاون پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: تولید فلسفه مضاف رشته‌ها باید به صورت گروهی انجام شود و به یک جمع‌بندی واحد برسد.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از جمله سیاست‌های شورای سیاست‌گذاری پژوهش، رصد فعالیت‌های پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی است ابراز داشت: چه بسا یک نظریه در دنیای غرب به‌ قدر کافی مورد نقد قرار گرفته و از آن گذر کرده‌اند اما برخی هنوز درگیر آن هستند. این مهم باید در پیشینه‌های تحقیق خود را نشان دهد و البته ستادی در حوزه تحت عنوان ستاد راه‌بری علوم انسانی اسلامی تشکیل شده که مراکز گوناگونی در آن نماینده دارند و این امور را رصد می‌کنند.

حجت الاسلام ابوطالبی در پایان گفت: از دیگر مطالبات شورای سیاست‌گذاری پژوهش، تمحض اساتید در یک گرایش خاص است و لازم است هر استاد هیئت علمی در یک موضوع تمحض داشته باشد.

ارسال نظرات