۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۷۴۳۶۸۹
هاآرتص:

شکست اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی هزاران بار بدتر از جنگ اکتبر بود

شکست اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی هزاران بار بدتر از جنگ اکتبر بود
رسانه‌ها و محافل صهیونیست با اعتراف به عدم آمادگی نهاد نظامی و سیاسی این رژیم برای مقابله با پیامدهای عملیات طوفان الاقصی معتقدند که اسرائیل در این عملیات شکستی به‌مراتب سنگین‌تر از جنگ‌های قبلی به‌ویژه جنگ اکتبر ۱۹۷۳ متحمل شده است.

در ادامه اعترافات صهیونیست‌ها به شکست مقابل مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی روزنامه عبری هاآرتص گزارش داد، شکستی که اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی متحمل شد هزاران بار بدتر از جنگ اکتبر 1973 است. کشورها و سازمان‌های معتبر جهان اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد اسرائیل ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر از هر زمانی است. رئیس ستاد ارتش و رئیس امان از هشدارهای امنیتی و نظامی درباره عملیات فلسطینی‌ها اطلاع داشتند اما نتانیاهو نسبت به اوضاع امنیتی همچنان خوشبین بود و به همین منوال ادامه می‌داد.

تکاپوی نتانیاهو برای فرار از مسئولیت شکست

این رسانه صهیونیستی تأکید کرد که کابینه نتانیاهو بعد از ایجاد اختلاف میان اسرائیلی‌ها آن‌ها را به حال خود رها کرد و در نتیجه اسرائیل با شوکی روبه‌رو شد که تا نسل‌ها ادامه خواهد داشت. نتانیاهو عامل این فاجعه است و سعی دارد از مسئولیت خود فرار کند و آن را به دوش سران ارتش و امان و شاباک بیندازد؛ زیرا آنها نیز همانند مقامات نظامی سابق اسرائیل در جنگ اکتبر 1973 وقوع چنین حمله‌ای از جانب فلسطینی‌ها را پیش‌بینی نمی‌کردند.

در ادامه گزارش هاآرتص آمده است، سران اسرائیل، دشمن و توان نظامی آن را دست‌کم گرفته بودند و بعد از گذشت چند هفته زمانی که عمق ناهماهنگی‌ها در ارتش و سرویس اطلاعاتی اسرائیل روشن شود، مطالباتی برای برکناری بسیاری از مسئولان و محاکمه آنها مطرح خواهد شد، اما شکست اطلاعاتی اسرائیل، نتانیاهو را از مسئولیت کلی خود در قبال این فاجعه مبرّا نمی‌کند.

عملیات طوفان الاقصی در نتیجه شکست اطلاعاتی و عدم آمادگی ارتش اسرائیل موفق شد

«عاموس هرئیل» تحلیلگر برجسته امور نظامی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که عملیات حماس در نتیجه شکست اطلاعاتی و عدم آمادگی کافی ارتش اسرائیل با موفقیت انجام شد. سران سیاسی تل‌آویو شب قبل از عملیات طوفان الاقصی هشدارهایی از جانب نهاد امنیتی مبنی بر تردید درباره اوضاع امنیتی جنوب دریافت کرده بودند اما توجهی به آن نداشتند.

از طرف دیگر یک نظرسنجی انجام‌شده توسط روزنامه عبری معاریو نشان داد که حمایت شهرک‌نشینان از حزب لیکود به‌ریاست بنیامین نتانیاهو بعد از عملیات طوفان الاقصی به‌شدت کاهش یافته است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی حدود نیمی از مشارکت‌کنندگان اعلام کردند که خواستار برکناری نتانیاهو و نخست‌وزیری بنی گانتس هستند و تنها 29 درصد ترجیح می‌دادند نتانیاهو روی کار بماند.

هجمه تند شهرک‌نشینان علیه نتانیاهو و کابینه وی

در همین زمینه دیروز شهرک‌نشینان صهیونیست در خلال دیدار با اسرائیلی‌هایی که در جریان عملیات طوفان الاقصی زخمی شده‌اند و در بیمارستان به‌سر می‌برند، هجمه‌های تندی علیه نتانیاهو و اعضای حزب لیکود انجام داده گفتند که آنها اسرائیل را نابود کردند.

نظرسنجی انجام‌شده توسط «کمیل فوکس» پروفسور اسرائیلی نیز که 650 نفر در آن مشارکت کردند نشان داد که 79 درصد از رأی‌دهندگان در انتخابات اخیر این رژیم، عملیات طوفان الاقصی را یک شکست راهبردی برای مقامات اسرائیل می‌دانند.

94 درصد از شهرک‌نشینان نیز معتقدند کابینه نتانیاهو مسئول وضعیت فاجعه‌بار کنونی و فروپاشی کامل سیستم حفاظت شهرک‌ها در جنوب فلسطین اشغالی است.

شکاف‌ سیاسی و مسئولیت‌گریزی در محافل صهیونیستی

از طرف دیگر شکاف‌ سیاسی داخل کابینه اسرائیل با وجود تشدید روند جنگ در غزه، بالا گرفته است و مسئولان این رژیم همدیگر را مسئول شکست در جنگ غزه می‌دانند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به‌نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کردند که ارتش اسرائیل دیروز جمعه به خانواده 265 نفر از نظامیان خود ابلاغ کرده است که فرزندان آنها در نتیجه عملیات طوفان الاقصی کشته شده‌اند، این ابلاغیه همچنین برای 120 خانواده از نظامیان ارتش نیز در مورد اسارت آنها به‌دست گروه‌های مقاومت فلسطین صادر شده است.

رسانه‌های اسرائیل تعداد تلفات رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی را بالغ بر 1500 نفر اعلام کرده و از زخمی شدن بیش از 3 هزار نفر خبر داده‌اند، این در حالی است که این آمار هنوز نهایی نیست و در سایه ادامه جنگ غزه و افشا شدن ابعاد تازه‌ای از شنبه سیاه صهیونیست‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

کابینه رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی تحت فشار گسترده شهرک‌نشینان صهیونیست قرار دارد که در ترس و وحشت به‌سر می‌برند. اسرائیل به‌خوبی می‌داند که با پایان عملیات ارتش در غزه جنجال گسترده در افکار عمومی رژیم صهیونیستی آغاز خواهد شد، فشارهایی که از هم‌اکنون با وجود حضور ارتش اسرائیل در جنگ غزه آغاز شده است و خانواده‌های اسرای اسرائیلی به اسحاق هرتسوک رئیس رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که اگر فرزندان آنها سالم برنگردند، در اسرائیل زلزله به‌پا می‌کنند و اجازه نمی‌دهند فرزندانشان در غزه رها شوند.

مسئولان اسرائیل همچنان از زیر بار پذیرش مسئولیت شکست گسترده در روز شنبه گذشته فرار می‌کنند و یکدیگر را در این زمینه متهم می‌کنند، این در حالی است که ایهود باراک نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفته است که چنین شکستی تاکنون در اسرائیل سابقه نداشته است. نوعام تیبون فرمانده سابق سپاه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی نتانیاهو و کابینه وی را مسئول اصلی این شکست معرفی کرده است. وی در اظهاراتی در شبکه 12 تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که عملیات طوفان الاقصی یک شکست جنون‌آمیز و بزرگترین شکست در تاریخ اسرائیل بود.

تیبون گفت که نتانیاهو کنترل امور را از دست داده است و او به‌همراه بزالل اسموتریچ و بن‌گویر و آریه درعی و گولدکنوف از وزرای افراطی کابینه اسرائیل مسئولیت این شکست را به‌عهده دارند.

پایگاه عبری والاه نیز پیش از این با اشاره به اینکه حماس رژیم صهیونیستی را فریب داده است، از شاباک و ارتش اسرائیل خواست در خصوص این شکست پاسخگو باشند. سایت مذکور نیز عملیات طوفان الاقصی را شکست بزرگ توصیف و تأکید کرد که اسرائیل در این عملیات ضربه دردناکی خورده است.

کنست رژیم صهیونیستی امروز قرار است به تشکیل کابینه فوق‌العاده در داخل سرزمین‌های اشغالی رأی دهد. برخی گروه‌های مخالف کابینه اعلام کرده‌اند که به این کابینه رأی مثبت نمی‌دهند، اما حتی اگر کابینه مذکور در نتیجه فشارهای ناشی از جنگ غزه رأی بیاورد، همزمان با پایان جنگ وارد بحران جدی خواهد شد.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
از همه چیز مهمتر سقوط ارزش مسکن در اراضی اشغالی فلسطین خصوصا در شهرک‌های صهیونیست نشین در نزدیکی نوار غزه است. از این به بعد کدام صهیونیستی جرات داره توی این شهرکها زندگی کنه؟
1
0