۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۷۴۴۰۳۳

دست برتر مقاومت، بایدن را هم وادار به صراحت لهجه کرد!

دست برتر مقاومت، بایدن را هم وادار به صراحت لهجه کرد!
مصاحبه بایدن با شبکه سی‌بی‌اس نشان می‌دهد که ظاهرا «پلیس خوب» ماجرا، به‌دلیل روشن‌تر شدن ابعاد حمله زمینی اسرائیل به غزه، از حالت «ایما و اشاره» خارج شده و با صراحت لهجه، این اقدام را اشتباه خوانده است.

رئیس جمهور آمریکا که قرار است فردا عازم سرزمین‌های اشغالی شود، در مصاحبه‌ با شبکه سی‌بی‌اس که روز یکشنبه منتشر شد، ضمن بیان اینکه حماس تمام فلسطینیان را نمایندگی نمی‌کند و اسرائیل باید به حماس واکنش نشان بدهد گفت: اما اشغال غزه از سوی اسرائیل اشتباهی بزرگ خواهد بود.

«جو بایدن» همچنین گفت: مطمئن است که اسرائیل در چارچوب قوانین جنگ عمل می‌کند و راهی برای دسترسی مردم غزه به دارو، آب و غذا وجود خواهد داشت.

در همین حال؛ اورشلیم پست روز دوشنبه به نقل از منابعی بدون نام، علت تاخیر حمله زمینی اسرائیل به غزه را نگرانی از حمله حزب‌الله لبنان اعلام کرد و نوشت: حزب‌الله لبنان منتظر لحظه‌ای است که بیشتر نیروهای زمینی ارتش اسرائیل در غزه مشغول شوند تا یک جبهه جدید علیه آنها باز کند.

اورشلیم‌ پست همچنین نوشت: گرچه این موضوع مانع اصل حمله ارتش اسرائیل به غزه نمی‌شود اما به‌ هر حال عجله در عملیات ناآماده، صرفا برای ارضاء سریع‌تر عطش افکار عمومی برای تلافی می‌تواند اشتباه بزرگی باشد.

گرچه پس از شکست مفتضحانه رژیم جعلی اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی، تنها راهبرد این رژیم بمباران‌های کور با هدف گرفتن تلفات بالا از اهالی غزه بوده، اما آنها از روز چهارشنبه طرح خود برای ورود زمینی به غزه را رسانه‌ای کردند، طرحی که با وجود اعلام ضرب‌الاجل به فلسطینی‌ها هنوز اجرایی نشده است.

دولت نتانیاهو با چراغ سبز آمریکا و شخص «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه دولت بایدن ابتدا با تکیه بر کلیدواژه «با خاک یکسان کردن غزه» و تلاش برای هموارسازی کوچ اهالی غزه به کشورهای عربی همسایه، تلاش کرد زمینه را برای این اقدام فراهم کند.

پس از هشدارهای لازم از سوی حماس و حزب‌الله لبنان در این رابطه و عدم پذیرش موضوع مهاجرین از سوی کشورهای عربی، صهیونیست‌ها با یک قدم عقب‌نشینی خواستار کوچ اهالی شمال غزه به جنوب آن شدند و بعد هم با برآوردهایی که از شکست قطعی در صورت ورود به غزه به دست آوردند، نهایتا به بهانه نامناسب بودن اوضاع جوی این موضوع را به تعویق انداختند.

در این میان؛ بلینکن سعی کرد با ایفای نقش «پلیس خوب» و بیان مواضعی دوپهلو، آمریکا را عامل اصلی لغو حمله زمینی به غزه و خواستار کاهش تنش معرفی کند.      

این در حالی بود که عموم کارشناسان نظامی غربی به غیر منطقی و فاجعه‌بار بودن حمله زمینی اسراییل به غزه اشاره کرده و کابینه عصبی نتانیاهو را از انجام آن بر حذر داشته بودند.

مصاحبه بایدن با شبکه سی‌بی‌اس اما نشان می‌دهد که ظاهرا «پلیس خوب» ماجرا به‌دلیل روشن‌تر شدن ابعاد این اقدام، از حالت «ایما و اشاره» خارج شده و با صراحت لهجه، حمله زمینی صهیونیست‌ها به غزه را اشتباه خوانده است.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات