۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
کد خبر: ۷۴۴۳۲۰
به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «درآمدی بر مدل‌های رشد معنوی در قرآن» روانه بازار نشر شد + لینک

کتاب «درآمدی بر مدل‌های رشد معنوی در قرآن» روانه بازار نشر شد + لینک
کتاب «درآمدی بر مدل‌های رشد معنوی در قرآن» اثر رودگر به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۴۳۸ صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «درآمدی بر مدل‌های رشد معنوی در قرآن» اثر محمد جواد رودگر است که در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسید. 

انسان در زیست و رشد معنوی از طَبایع و مزاج‌های خَلقی، خُلقی و روحانی، اختلافِ استعدادهای وجودی و تفاوت در استحقاق‌های اکتسابی فراوانی برخوردار است؛ بنابراین لازم است بر مبنای انسان شناسی واقع گرایانه، مدل‌های رشد معنوی معطوف به ساختار و بافتار وجودی برگرفته از منابع وحیانی ارائه شود.

اثر حاضر درآمدی قرآنی در بحث کثرت گرایی بینشی، گرایشی و کنشی در حوزه‌های روشی، مراحل و حالات و آن گاه راهبردهای صراط سلوک و رشد معنوی بر مبنای فرمول «وحدت صِراط و کثرت سُبلِ سلوکی» است تا مدل‌های ثابت و متغیر سلوکی ناظر به کثرت گرایی طولی - عرضی در درون فرمول یاد شده ارائه شود.

کتاب «درآمدی بر مدل‌های رشد معنوی در قرآن» روانه بازار نشر شد + لینک

ساختار اثر

بخش اول با عنوان «مفهوم شناسی و ویژگی‌های تحقیق» مشتمل بر دو فصل است. فصل اول با عنوان مفهوم شناسی معنویت، رشد معنوی و مدل رشد معنوی را بررسی کرده و فصل دوم با عنوان ویژگی‌های تحقیق  به موضوع، پرسش‌های اصلی و فرعی، روش و چارچوب و ساختار علمی اختصاص دارد.

بخش دوم با عنوان «مبانی، مؤلفه‌ها و ارزش‌های انسان شناختی رشد معنوی در قرآن» شامل پنج فصل است که عناوین آنها عبارتند از: هویت انسان، مؤلفه‌های وجودی انسان، منزلت وجودی انسان، ارزش‌های وجودی انسان و درجه‌پذیری سلوک قرآنی.

نویسنده در سومین بخش از کتاب حاضر با عنوان «مراحل و مراتب سلوک» طی دو فصل به تبیین مراحل عبودی سلوک (ولایت انسان بر خویشتن، ولایت بر نیروهای متخیله، بی‌نیازی روح از بدن، رابطه تسخیری روح بر بدن و ولایت انسان بر بیرون) و مراتب صنفی سلوک و راه دستیابی به آن (اصناف انسان‌ها، مراتب وجودی ابرار و مقربان و راه‌های وصول به مقام ابرار و مقربین) می‌پردازد.

بخش چهارم با عنوان «وحدت و کثرت سلوک در رشد معنوی» مشتمل بر دو فصل است. در فصل اول با عنوان «کثرت گرایی سلوکی» معنا و مصداق کثرت گرایی سلوکی در رشد معنوی و صراط و سبل مورد تأکید قرار گرفته و در فصل دوم با عنوان «ویژگی‌های صراط سلوک» جوهری - اشتدادی، تدریجی - تشکیکی و غایت مندی بررسی شده و مربی محوری و وحدت صراط و کثرت سبل به رشته تحریر درآمده است.

«مدل‌های رشد معنوی» عنوان پنجمین و آخرین بخش از کتاب مذکور است که مشتمل بر دو فصل است؛ در فصل اول با عنوان «مدل‌های رشد معنوی در قرآن» مدل مبتنی بر نظام سلوک ایمانی و نمونه مدل‌های رشد معنوی تبیین شده و در فصل دوم با عنوان «مدل‌های رشد معنوی پیشنهادی عالمان ربانی» مدل خواجه طوسی و مدل ملکی تبریزی تشریح شده است.

کتاب «درآمدی بر مدل‌های رشد معنوی در قرآن» روانه بازار نشر شد + لینک

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی اینجا مراجعه کنند.

ارسال نظرات