۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۷۴۴۲۸۶

کتاب «رویای آمریکایی» منتشر شد + لینک

کتاب «رویای آمریکایی» منتشر شد + لینک
«رویای آمریکایی» خلاصه شده اثر «تاریخ مردم ایالات متحده» نوشته هاوارد زین آمریکایی که خانم شفیعی سروستانی آن را ترجمه کردهپ در انتشارات جمکران به چاپ رسیده است.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، تاریخ آمریکا سرشار از فراز و فرودهای تاریخی است، ایالات متحده در کوران حوداث، انقلاب‌ها، جنگ‌ها، برده‌داری، استعمار، جنگ داخلی، تصرف اراضی، جنبش‌های مدنی بی‌شمار، نژادپرستی، و تلاش‌های گسترده نیروهای اجتماعی و توده‌های مردم در مواجه با این رخدادهای تاریخی را به خود دیده است.

مطالعه‌ تاریخ هر کشور چشم‌انداز وسیع‌تری را پیش روی ما قرار می‌دهد تا درک بیشتری از آن داشته باشیم. نویسندگان بسیاری تاریخ آمریکا را به شیوه‌ خود روایت کرده‌اند و هر یک جنبه‌های مختلف آن را به تصویر کشیده‌اند. هاوارد زین تاریخ نگار، دانشمند سیاسی، منتقد اجتماعی، فعال ضد جنگ و نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی نیز که بیش از ۲۰ عنوان کتاب در طول عمر خود نوشته است معروف‌ترین و پرفروش‌ترین کتابش کتابی درباره تاریخ آمریکاست به نام «تاریخ مردم ایالات متحده». این نویسنده و مورخ مارکسیست در این کتاب مدعی است تاریخ آمریکا را از نگاه کارگران، مردم گرایان، سیاه پوستان، زنان، بردگان و سرخ پوستان این کشور ارائه کرده است. همین امر، در نحوه تحلیل او از وقایع تاریخی بی‌تأثیر نبوده است.

کتاب «رویای آمریکایی» منتشر شد + لینک

اما خواننده باید این را در نظر بگیرد که نویسنده به‌دلیل رویکرد سوسیالیستی، نه‌تنها با طول و تفصیل بیشتری از جنبش‌های مارکسیستی و کومنیستی سخن می‌گوید، بلکه ضمن دوری گزیدن از نقد این جنبش‌ها با نوعی سهل‌گیری عامدانه، از کنار مهم‌ترین جنایات «خِمِرهای سرخ » در کامبوج هم می‌گذرد.

هاوارد زین چشم خود را بر برخی درباریان حمایت‌کننده از کریستف کلمب و نیز پس از آن، بر خانواده‌های زرسالار، همچون روچیلدها، راکفلرها و بالاخره سران مجامع مخفی و ماسونی می‌بندد؛ عواملی که نقش مهمی در تصرف قاره آمریکا، صدور اعلامیه استقلال، راه‌اندازی انقلاب‌های بلشویکی و بالاخره جنگ‌های جهانی اول و دوم داشتند؛ در عین حال امتیاز ویژه این اثر این است که به علاقه‌مندان فارسی‌زبان اجازه می‌دهد تا به‌دوراز آثار پژوهشی و علمی آکنده از عبارات و اصطلاحات دانشگاهی، اثری تاریخی، اما روان و سلیس را درباره تاریخ مردم آمریکا پیش رو داشته باشند.

کتاب «رویای آمریکایی» نسخه خلاصه‌شده‌ای از این کتاب مفصّل است که با ترجمه «فاطمه شفیعی سروستانی» پیش از این در انتشارات موعود عصر به چاپ رسیده بود و اکنون با همراهی این نشر در انتشارات کتاب جمکران در ۳۷۱ صفحه و به قیمت ۲۱۰ هزارتومان به چاپ رسیده است. علاقه‌مندان می‌توانند از اینجا این اثر را خرید کنند.

ارسال نظرات