۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۴۴۳۶۸
آیت لله کعبی مطرح کرد؛

بصیرت، روحیه جهادی و خدمت اجتماعی؛ ویژگی های طلاب برای اثرگذاری در جامعه

بصیرت، روحیه جهادی و خدمت اجتماعی؛ ویژگی های طلاب برای اثرگذاری در جامعه
آیت الله کعبی، روحانیون را ملزم به کسب ویژگی هایی چون؛ علم و فضیلت، بصیرت، روحیه جهادی و شهادت، خدمت اجتماعی و ارتباط با جوانان دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دیدار حجت الاسلام ابراهیمی نماینده مجمع طلاب و فضلای شهرستان خرمشهر و شادگان توصیه هایی به روحانیون برای موفقیت در رسالت طلبگی کرد.

آیت الله کعبی در بخش اول سخنانش، روحانی موفق و تأثیرگذار در دهه پنجم انقلاب را ملزم به کسب پنج ویژگی دانست و بیان داشت: اولین ویژگی «علم و فضیلت» به عنوان سلاحی برای روحانی است؛ اگر طلبه این ویژگی را نداشته باشد موجب سطحی نگری می شود و سطحی نگری باعث ترویج و گسترش دین سطحی خواهد شد و این گسترش در دراز مدت ایمان مردم را تضعیف کرده و با یک چالش و باد ساده این ایمان ضعیف هم از بین می رود.

وی در تبیین معنای علم و فضیلت گفت: بخشی از علم و فضیلت به اسلام شناسی، داشتن منظومه فکری، ایدئولوژی و جهان بینی صحیح و بخش دیگر به تبحر در علم کلام، تفسیر، فقه و اصول برمی گردد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ویژگی دوم طلبه تأثیرگذار را «تقوا و عدالت» عنوان کرد و در این باره توضیح داد: طلاب باید بدانند عمامه ای که بر سر می گذارند، عمامه رسول الله(ص) و لباسشان لباس رهبری الهی است. طلبه باید در حد خودش بتواند از عهده مدیریت مسائل دینی مردم برآید؛ فاقد شیء معطی شیء نمی تواند باشد. ائمه اطهار پاک بودند و طلاب هم باید حداقل بویی از این طهارت داشته باشد؛ طلبه ای که گناه کند یک روحانی نما است و نمی تواند موفق باشد.

آیت الله کعبی «بصیرت» را ویژگی چهارم لازم طلبگی ذکر کرد و در اهمیت این ویژگی تصریح کرد: برخی علم، فضیلت و تقوای خوبی داشتند اما چون بصیرت نداشتند ایمانشان را از دست دادند و نمونه های زیادی از این دست داریم؛ به همین دلیل طلبه باید محیط پیرامونی خود و منطقه ای که زندگی می کند را از نظر جریان های سیاسی، دینی و اجتماعی بشناسد تا فریب نخورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خدمت اجتماعی و ارتباط با جوانان را به عنوان چهارمین ویژگی، بسیار مهم خواند و این ارتباط و خدمات به مردم را موجب نفوذ کلام و به تبعش نفوذ اخلاق و معنویت در میان مردم دانست.

آیت الله کعبی آخرین و پنجمین ویژگی لازم طلاب را «روحیه جهادی و شهادت» دانست و تأکید کرد: روحانی باید آماده باشد برای اسلام فدا شود؛ این عمامه باید کفن روحانی باشد، همانطور که ائمه ما یا مقتول شدند یا مسموم، روحانیت هم باید به این سیره تأسی کند و به طوری رفتار کند که مردم  متوجه شوند که روحانی چیزی برای خودش نمی خواهد و آماده فداکاری است.

وی در آخر با درود فرستادن بر آیت الله شهید بهشتی، شهید مطهری و روحانیون مجاهدی نظیر آیت الله مصباح یزدی، آیت الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی این بزرگان را از جمله برترین الگوهای طلبه موفق دانست.

ارسال نظرات