۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۷۴۴۳۷۶
یادداشت؛

فلسطین یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام

فلسطین یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام
مسئله‌ فلسطین در عین‌حال که بنا به تأکید مقام معظم رهبری یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام است، یکی از اساسی‌ترین چالش‌های سیاست خارجی استکبار جهانی نیز به‌شمار می‌رود.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، موضوع فلسطین و دفاع از کیان و هویت اسلامی آن، از مهم‌ترین مباحث سیاسی جهان اسلام بوده است. اعلام آخرین جمعه‌ی ماه رمضان به نام روز جهانی قدس توسط حضرت امام خمینی (ره) و انجام راهپیمایی‌ها و تظاهرات در نقاط مختلف جهان در این روز، علاوه بر اینکه گامی در مسیر وحدت و اتفاق‌نظر کشورهای مسلمان در دیگر مسائل دنیای اسلام به‌شمار می‌رود، در تقویت هویت اسلامی ملت فلسطین نیز بسیار مؤثر بوده است. روز قدس هویت ملت مسلمان فلسطین را از هویتی ملی‌گرایانه به هویتی اسلام‌خواهانه تبدیل کرد و این موضوع باعث شد دستاورد مبارزه روزبه‌روز ملموس‌تر و امیدآفرین‌تر شود.

مسئله‌ی فلسطین، درعین‌حال که بنا به تأکید مقام معظم رهبری، یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام است، یکی از اساسی‌ترین چالش‌های سیاست خارجی استکبار جهانی نیز به‌شمار می‌رود. از این‌رو نظام سلطه با ایجاد صهیونیسم در منطقه و بهره‌گیری از دشمنی تاریخی یهودیان با اسلام، طرح و برنامه‌ای را برای ایجاد تفرقه میان امت اسلامی دنبال کرده است. این در حالی است که قدس و فلسطین به‌عنوان مسئله‌ای اعتقادی و هویتی در نبرد اردوگاه حق و باطل، همه‌ی مسلمانان را کنار هم جمع می‌کند و فلسطین تنها جایی است که می‌تواند همه‌ی گروه‌های مذهبی را به وحدت برساند.

انقلاب اسلامی تأثیر عمیقی بر ملت مسلمان فلسطین در زمینه‌ی بازگشت به آموزه­های دین، امیدوار شدن به توانایی­های خود، الگو قرار دادن نظام اسلامی توسط مبارزان فلسطینی و شکل­گیری گروه‌های جهادی (چون حماس و جهاد اسلامی) به‌جای گذاشته است. در کنار این تأثیرات، ابتکار عمل اعلام روز جهانی قدس توسط بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران نیز سبب گردید که این روز به یک ابزار فشار بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی مبدل شود و افکار عمومی جهانیان به مسئله‌ی فلسطین معطوف گردد و همچنین اذهان ملل مسلمان آزاده را به تفکر در ریشه‌کن ساختن این غده‌ی سرطانی ایجادشده در سرزمین‌های اسلامی، مبارزه با نظام سلطه و رهایی از عقب‌ماندگی‌های موجود، رهنمون سازد.

رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت مسئله فلسطین فرمودند: امروز یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام، مسئله‌ی فلسطین است که در رأس همه‌ی مسائل سیاسی مسلمانان با هر مذهب و نژاد و زبان قرار دارد. بزرگ‌ترین ظلم قرنهای اخیر در فلسطین اتّفاق افتاده است. در این ماجرای دردآور، همه چیزِ یک ملّت -سرزمینش، خانه و مزرعه و دارایی‌هایش، حرمت و هویّتش- مصادره شده است. این ملّت به توفیق الهی شکست را نپذیرفته و از پا ننشسته و امروز از دیروز پُرشورتر و شجاعانه‌تر در میدان است؛ ولی نتیجه‌ی کار نیازمند کمک‌ همه‌‌ی مسلمانان است. (۱)

 

(۱) پیام به حجاج بیت‌الله الحرام ۱۳۹۸/۰۵/۱۹

ارسال نظرات