۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۷۴۴۴۷۸
حجت الاسلام اسلامی تنها:

دانشگاه باید مفهوم مقاومت را به‌صورت نظری صورت‌بندی کند

دانشگاه باید مفهوم مقاومت را به‌صورت نظری صورت‌بندی کند
استادیار مطالعات فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام با اشاره به اینکه ما با دو انسان اسرائیلی و فلسطینی مواجه هستیم، تصریح کرد: انسان اسرائیلی معطوف به قوم و قدرت است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در هم‌اندیشی بررسی راهکارهای علمی و نظری مواجهه با جنایات رژیم صهیونیستی که به همت انجمن علمی ارتباطات و همکاری امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد، حجت‌الاسلام دکتر علی‌اصغر اسلامی تنها استادیار مطالعات فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام با اشاره به وظیفه دانشگاه درخصوص قتل عام گسترده و جنون آمیز مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی گفت: یکی از اسرائیل ستیزترین نویسندگان و متفکران جهان می‌گوید که جهان امروز در برخی موضوعاتی که در مورد اسرائیل مطرح می‌شود تحت فشاراست.

وی با بیان اینکه اسرائیل غاصب منازعات محلی با فلسطینیان مظلوم را به سطح بین‌المللی برده و در آنجا حل کرده است، گفت: رسانه‌های جهانی منکر حق فلسطین به سرزمینشان بوده‌اند و در مرحله بعد گفتند که مردم فلسطین وجود خارجی ندارند. آنها با تبلیغات گسترده هویت اسرائیلی را در جهان به اثبات رساندند.

حجت‌الاسلام اسلامی تنها با تأکید بر اینکه وظیفه اصلی دانشگاه صورت‌بندی تئوری است تا در مقام عمل توصیه‌های مبتنی بر نظر داشته باشد، اظهار داشت: دانشگاه باید مقاومت را به‌صورت نظری صورت‌بندی کند و درمورد انسان مقاوم تئوری داشته باشد تا از این واژه استفاده‌هایی که موردنظر است بشود؛ ولی تاکنون از منظر فلسفی کسی مقاومت را تبیین نکرده است.

انسان اسرائیلی معطوف به قوم و قدرت است

استادیار مطالعات فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام با اشاره به اینکه ما با دو انسان اسرائیلی و فلسطینی مواجه هستیم، ابراز کرد: انسان اسرائیلی معطوف به قوم و قدرت است. روایت یهودیان بیان می‌کند که قوم یهود قوی‌ترین قوم‌اند و همه موجودات باید زیر سلطه این قوم باشند. 

وی با بیان اینکه به لحاظ تاریخی باقی بودن قوم بنی‌اسرائیل تا کنون جای سؤال دارد و هیچ نشانه‌ای برای اثبات قوم یهود وجود ندارد گفت: همه کسانی که اکنون در سرزمین های اشغالی زندگی می‌کنند، از اقوام و ملیت‌های گوناگون هستند و نژاد اسرائیلی اصیل در بین آنها وجود ندارد؛ کشوری که با نام اسرائیل معرفی می‌شود از تجمع افراد غیر اسرائیلی است.

انسان فلسطینی معطوف به قیم و فطرت است

حجت‌الاسلام اسلامی تنها با تأکید بر اینکه انسان فلسطینی معطوف به قیم و فطرت است، ابراز کرد: مقاومت یا استقامت النفس یک امر درونی است که ظهور و بروز خارجی پیدا می‌کند و آنچه که در بیرون صورت می‌گیرد از تجلیات مقاومت درونی است؛ فلسطینی‌ها برای این که جهان آنها را به رسمیت بشناسد و از سلطه اسرائیل نجات پیدا کنند قربانی می‌دهند.

استادیار مطالعات فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام با اشاره به اینکه واژه مقاومت پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شد، اظهار داشت: در تبیین فلسفی، فقهی و کلامی این واژه تا کنون کاری نشده است، همان‌طور که در مورد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کاری از سوی اندیشمندان و متفکران صورت نگرفته است؛ این واژه‌های کلیدی و گفتمانی به‌خوبی شناخته نشده اند.

ارسال نظرات