۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۷۴۴۴۸۳

دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم

دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم
حجت الاسلام محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا و جمعی از مسئولان این خبرگزاری حوزوی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا و جمعی از مسئولان این خبرگزاری حوزوی با امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم دیدار و گفت وگو کردند.

در این دیدار که در ساختمان اداره کل ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، حجت الاسلام محققی با اشاره به روایت خوب و قابل توجه رسانه های کشور در روایت مظلومیت مردم فلسطین به جامعه و جهان بیان داشت: هرچند رسانه های داخلی در روایت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، موفق عمل کردند؛ اما درباره روایت اقتدار جبهه مقاومت و حماس - با توجه به اطلاعات محدودی که از آنان به بیرون درز داده شده است- عملکرد خوبی از خود نشان نداده است؛ درحالی که رسانه های دشمن در این قضیه بسیار قوی ظاهر شدند.

وی افزود: رسانه های دشمن، اهمیت بسیاری به اخبار جنگ غزه می دهند و به همین منظور استودیویی در سرزمین های اشغالی ایجاد شده و خبرنگاران خود را در نوار غزه، لبنان و شهرک های مختلف استقرار دادند و مدام درحال تولید خبر و روایتگری دلخواه به نفع خود هستند و چون روایت گری مظلومیت مردم غزه توسط خبرگزاری های ما خوب و موفقیت آمیز بود، دشمنان مجبور به اتخاذ چهره بی طرفی شدند. البته افتتاح شبکه خبر 2 اقدام مثبتی بود که در این ایام صورت گرفت.

دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان قم

حجت الاسلام محققی افزود: انسان با مشاهده برخی از کم کاری ها و نواقصی که در نوع روایتگری ها وجود دارد متوجه می شود که ما بعد از دفاع مقدس در خبرنگاری بحران و جنگ، تعطیل هستیم و متاسفانه خبرنگاران لازم در این زمینه نداشته و نداریم و امیدواریم که این گلایه منعکس و مطرح شود که البته طبق اخبار اخیر قرار است تعدادی از خبرنگاران با تیم هلال احمر به فلسطین؟ فرستاده شوند.

وی با اشاره به لزوم اصلاح ساختارهای فرهنگی به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: ساختار فرهنگی ما دارای دو وجه است که یک وجه آن مسائل مادی و بخش دیگر آن تولید محتوا و معنا است و ما متاسفانه در بخش مادی با یک میراث بروکراسی اداری روبه رو هستیم که به صورت اقتباس ناقص از دوران قاجار وارد کشور ما شده و همچنان این بروکراسی وجود دارد.

امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در این دیدار با اشاره به فعالیت های موثر خبرگزاری رسا و روایتگری موثر این رسانه حوزوی اظهار داشت: نگاه من به خبرگزاری رسا، صرفا به عنوان یک مجموعه اطلاع رسانی و انتشار اخبار نیست؛ بلکه به عنوان پاتوق بزرگ فرهنگی، هنری، اجتماعی و رسانه ای است و ما ضمن همکاری امیدواریم موانع و مشکلات پیش روی فعالیت های خبرگزاری رسا در مباحث خبری و رسانه ای برطرف شود.

وی ضمن اعلام آمادگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به منظور تعامل و همکاری بیش از پیش با خبرگزاری رسا، افزود: باید عقبه سازی های لازم برای کشور از لحاظ تولید خبرنگار و افراد مستعد خبری فراهم شود و اداره کل ارشاد در این زمینه می تواند همکاری های لازم را داشته و از دوره های لازم جهت ورد در این زمینه استقبال خواهد کرد.

دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان قم

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان این که باید دوره های آموزشی برای مدیریت خیال ها داشته باشیم بیان داشت: رسانه و تلویزیون یکی از ابزارهایی است که مدیریت خیال ها را برعهده داشته و از تمرکز افراد جامعه جلوگیری می کند و به لحاظ فنی و محتوایی خاطر مخاطبان را همیشه مشوش می کند.

عموزاده با اشاره به لزوم گسترش تعلیم فلسفه در مراکز کشور اظهار داشت: متاسفانه رشته فلسفه امروزه در دانشگاه ها و مراکز علمی ما درحال افول و به فراموشی سپردن است و باید مباحث فلسفه در مراکز علمی تعمیق و گسترش داده شود؛ درحالی که فلسفه، مادر تمام علوم است و باید تقویت و گسترش پیدا کند.

حجت‌الاسلام حاج آخوند دبیر سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در این دیدار با اشاره به فعالیت های فرهنگی مختلف خبرگزاری رسا اظهار داشت: فعالیت های خبری این خبرگزاری حوزوی برای تقویت فرهنگی و افزایش دینداری مردم در قالب های ایجاد پرونده های خبری بسیار قابل توجه است و مصاحبه ها و یادداشت هایی که در زمینه های فرهنگی منتشر می شود همه در راستای شناسایی مشکلات و نواقص و ارائه راهکارهای مناسب و تقویت نقاط قوت می باشد.

وی افزود: مدتی است که خبرگزاری رسا در موضوع سینما و سریال ها ورود مناسبی کرده و فعالیت های نقادانه دینی را با استفاده از کارشناسان مربوطه به پیش می برد و الحمدلله در حوزه علمیه کارشناسان خوبی وجود دارد که در زمینه سینما و سریال دستی به آتش دارند و ما برنامه مستقلی در این زمینه طراحی و هرماه نشست های گوناگونی مرتبط با سینما و سریال ها در خبرگزاری رسا برگزار می کنیم.

دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان قم

همچنین در این دیدار حجت الاسلام سید قوام صفوی مسئول چند رسانه ای خبرگزاری رسا با اشاره به این که هدف شیطان این است که حجاب ایجاد کند تا مردم جامعه اسلامی و اسلام را نشنیده و در این زمینه با موانع متعددی روبه رو شوند، بیان داشت: تمام تلاش ما در خبرگزاری رسا این است که در همه سرویس های خبری، به عنوان عضُد رسانه ای اسلام ناب و حوزه انقلابی باشد و ما از تعامل خوب اداره فرهنگ و ارشاد با اصحاب رسانه و از همکاری های بی دریغ این اداره تشکر می کنیم.

وی افزود: اقبال بیشتر مردم جامعه به فضای مدیا و فضای مجازی است و دسترسی هایی که مردم به فضای مجازی دارند که الحمدلله خبرگزاری رسا در زمینه های مختلف خبری و در پلتفرم های مختلف، توانسته است فعالیت های موثری را داشته باشد و در این زمینه موفقیت های خوبی به دست آورده است و لازم است  نگاه های مثبت نسبت به رسانه در جامعه تقویت شود.

لزوم آموزش «خبرنگار جنگ و بحران»

حجت الاسلام محمد حسین پیشاهنگ معاون راهبری گروه های محتوایی خبرگزاری رسا در ادامه این نشست با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام بیان داشت: فردی از دشمنان اهل بیت(ع) خدمت امام صادق(ع) رسید و گفت فرزندی دارم که شغلی ندارد، شما چه پیشنهادی دارید. حضرت فرمود او را به زرگری بفرستید؛ اما آن مرد فرزند خود را به خاطر لجاجت با امام به آهنگری فرستاد و اتفاقا بعد از چندین سال که پسرش پولدار شد خدمت امام صادق(ع) رسید. امام به او فرمودند پسر شما به هرحال به ثروت که در تقدیر او بود می رسید؛ اما فرزند شما می توانست با زرگری و بدون این که دست و صورتش از بین برود به این ثروت دست پیدا کند.

وی افزود: تلاش ما این است که خبرگزاری رسا - ولو با سختی ها و مشقت های بسیار- بتواند در زمینه های مختلف تاثیرگذاری بیشتری از خود برجای گذارد و الحمدالله این خبرگزاری توانسته است مورد اعتماد بزرگان و بسیاری از علما و اندیشمندان باشد.

 حجت الاسلام پیشاهنگ بیان داشت: نیاز به توسعه مخاطبان در فضای رسانه ای و فضای مجازی احساس می شود و نیاز به موتورهای محرکی است که لازم است تدابیر لازم در این زمینه ها اندیشیده شود و ما خواستار همکاری بیشتر با اداره کل ارشاد اسلامی در این زمینه ها هستیم.

دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان قم

معاون راهبری گروه های محتوایی خبرگزاری رسا با اشاره به لزوم برگزاری دوره های جریان شناسی و شناخت جریان های انحرافی و نفوذ آنان در حوزه های علمیه بیان داشت: تبیین جریان های انحرافی موجود در جامعه، ضرورتی لازم برای حوزه های علمیه و طلاب علوم دینی است و دوره هایی که خبرگزاری رسا در این زمینه برگزار می کند دوره های سه ماه بسیار خوبی است که امیدواریم با همکاری اداره کل ارشاد، این دوره ها نیز تقویت شده و ادامه داشته باشند.

حجت الاسلام پیشاهنگ آموزش «خبرنگار جنگ و بحران» را یکی از ملزومات فعالیت های رسانه ای و مقابله با جنگ نرم دشمنان در کشور دانست و بیان داشت: امروزه نیاز به خبرنگاران جنگ بعد از جنگ اسرائیل با فلسطینیان به شدت محسوس است و لازم است دوره های آموزشی خبرنگاری جنگ و بحران برگزار شود.

وی افزود: الحمدلله خبرگزاری رسا در این زمینه درحال طراحی برگزاری دوره ای جامع می باشد؛ چراکه در جریان مقاومت، لزوم روایت های درست در مقابل روایت های غلط دشمنان بسیار لازم و ضروری است که با همکاری همدیگر - که تربیت خبرنگار در این وضعیت بسیار لازم و ضروری می باشد – دوره بسیار خوبی برگزار خواهد شد.

معاون راهبری گروه های محتوایی خبرگزاری رسا با اشاره به لزوم احیای ظرفیت بین المللی شهر مقدس قم ابراز کرد: توقع ها از مراکز مربوطه این است که باید این ظرفیت احیا شوند و امیدواریم که اداره کل ارشاد اسلامی قم بتواند این نگاه را در وزارت خانه ارشاد و هیئت دولت ایجاد کند و قطعا اداره ارشاد می تواند در این زمینه فعالیت های مناسبی را انجام دهد.

در ادامه این دیدار حجت الاسلام علی‌نژاد دبیرگروه سیره امامین انقلاب اسلامی نیز با اشاره به فعالیت های بسیار خوب خبرگزاری رسا در زمینه معرفی سیره و اندیشه های امامین انقلاب به جامعه و نخبگان، توضیحاتی را از برخی موضوعات روز جامعه که مطابق با سیره امامین انقلاب در خبرگزاری رسا ارائه شده است، بیان کرد و از همکاری های اداره ارشاد قم تقدیر و تشکر کرد.

دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان قم

همچنین حسین عجمی سردبیر خبرگزاری رسا در این دیدار گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات خبرگزاری رسا ارائه کرد و اظهار داشت: خبرگزاری رسا به عنوان با سابقه‌ترین رسانه حوزوی ماموریت خود را در پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی، تقویت حوزه انقلابی، انعکاس دستاوردهای حوزه و روحانیت، پیگیری دغدغه‌های مشفقانه مراجع عظام تقلید و علما و تربیت طلاب مستعد رسانه‌ای و کادر مورد نیاز حاکمیت، تعریف کرده است.

وی افزود: خبرگزاری رسا در کنار توجه به امور حوزوی، دغدغه‌ مندی جدی در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد؛ به عنوان مثال در زمینه نقد برنامه هفتم توسعه در عرصه‌های دینی، فرهنگی، رسانه و حوزه سایبر، افزون بر مصاحبه با کارشناسان و انتشار یادداشت‌های نخبگانی، دو نشست علمی - تخصصی را با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه‌های مربوطه برگزار کرده که تاثیرگذاری و جریان سازی مطلوبی را به همراه داشته است.

سردبیر خبرگزاری رسا در بخش دیگری از سخنان خود سطحی نگری در نقد و مطالبه‌گری ناصواب از سوی برخی خرده جریان‌های حوزوی را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: در فضایی که برخی کانال دارها ایجاد کرده و با نقد غیر منطقی ناشی از سطحی نگری و کوته بینی به راه انداخته اند، تنها برای نظام و حوزه‌های علمیه حاشیه سازی می‌شود.

عجمی تاکید کرد: خبرگزاری رسا بر پایه نصح و خیرخواهی الگوهای صحیحی از مطالبه‌گری را طراحی و اجرا کرده که خوشبختانه تاثیرات قابل توجهی نیز در فضای حوزه و روحانیت برجای گذاشت و تمجید بزرگان حوزه و استقبال بدنه حوزه را به دنبال داشته است.

ارسال نظرات