۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۷۴۴۵۰۴

اسرائيلی‌ها نقش مهمی در تجهیز آذربایجان در حمله به قره‌باغ داشتند

اسرائيلی‌ها نقش مهمی در تجهیز آذربایجان در حمله به قره‌باغ داشتند
میرقاسم مومنی گفت: هنوز صلح قطعی، صلح نامه میان آذربایجان و ارمنستان انجام نشده و مرزبندی رسمی وجود ندارد.

میرقاسم مومنی کارشناس مسائل قفقاز در ارتباط با اهمیت اجلاس سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ که در تهران برگزار شد، اظهار کرد: بررسی وضعیت قفقاز در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و نظامی و همکاری‌های دوجانبه و ایجاد صلح دائمی در منطقه از موضوعات مهم مطرح شده در این نشست بود.

کارشناس مسائل قفقاز گفت:  ارمنستان،  آذربایجان، ترکیه، ایران و روسیه برای دومین بار در کنار هم نشستی را برگزار  و هر کدام مباحث خود را مطرح کردند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم مطرح شده بحث کریدور زنگزور است که کشور‌های ذی‌نفع به چه شکل می‌خواهند مشکلات این موضوع را حل کنند. یکی از موضوعاتی که درباره کریدور زنگزور پیشنهاد ایران نیز بود آن است که خط ترانزیت زنگزور از ایران رد شود.

وی افزود: در بحث کریدور زنگزور، آذری‌ها و ترک‌ها قصد داشتند از طریق استان سیونیک ارمنستان این کریدور را اجرایی کنند و ایران در این راه نقشی نداشته باشد، اما پیشنهاد این بود که این کریدور که حدود ۴۰ کیلیومتر است از ایران بگذرد. قصد این است که این مشکل بدون تغییر در وضعیت جغرافیای منطقه حل شود،  تغییراتی مرزی که کشور ما هیچگاه آن را قبول نکرده و خط قرمز خود دانسته است.

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی نشست با این شرایط برگزار شده است که طرف‌های درگیر در این موضع بتوانند در خصوص این مسئله تصمیم‌گیری کنند و نظرات خود را به هم نزدیک کنند و احساس می‌کنم برگزاری این نشست حرکت خوبی است و نتایج خوبی را هم خواهد داشت.

مومنی گفت: باید یک موضوع را نیز مورد توجه قرار دهیم. یک طرف در این موضوع اسرائیلی‌ها هستند که آن‌ها در بحث خط ریلی و انتقال انرژی نقش و منافعی دارند و باید دید شرایط به چه سمتی می‌رود. در مجموع نشست خوبی است و نمایندگان وزارت خارجه می‌توانند در این نشست تفاهم نامه اولیه برسند که روسای جمهور هم بتوانند این نشست را ادامه دهند.

وی درباره تنش میان کشور‌های حوزه قفقاز مانند ارمنستان و آذربایجان گفت: هنوز صلح قطعی، صلح نامه و میان آذربایجان و ارمنستان انجام نشده و مرزبندی رسمی وجود ندارد و حدود جغرافیایی و مرزی تصویب نکردند. اکنون در حالت آتش بس هستند و همه چیز مقدمه‌ای برای صلح دائمی هستند.

وی گفت: نشست فعلی یکی از دلایلش آن است که کریدور زنگزور از ایران رد شود و ارتباط آذربایجان با نخجوان از سمت ما باشد و این اتفاق برای ایران بسیار خوب خواهد بود و به نفع ما است. اما احساس می‌کنم آذری‌ها و ترک‌ها  به دنبال آن هستند که از استان سیونیک این کریدور را بگذرانند.

مومنی ادامه داد: نشست ۳+۳ نشست تخصصی برای کریدور زنگزور است و چندن ارتباطی به روابط ایران و آذربایجان ندارد. ایران و آذربایجان همیشه سعی کردند با توجه به هر مشکلی که پیش می‌آید روابط خود را حفظ کنند. برای آن که جنگ و تخاصم به هیچ وجه به نفع این دو کشور نیست.

وی افزود: جمهوری آذربایجان  با صهیونیست‌ها روابط استراتژیکی دارد و اسرائیلی‌ها نقش مهمی در تجهیز این کشور در حمله به قره باغ داشتند.

وی گفت: در جریان حمله به غزه، آذربایجان از اولین کشور‌هایی بود که از صهیونیست‌ها حمایت کرد و این موضوع پیام دیپلماتیک دارد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات