۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۷۴۴۷۴۵
حجت الاسلام عبداللهی در گفت‌وگو با رسا:

گزارشی از فعالیت های مرکز تبلیغ اینترنتی حوزه/نیازمند مجوز و امکانات برای آموزش هستیم

گزارشی از فعالیت های مرکز تبلیغ اینترنتی حوزه/نیازمند مجوز و امکانات برای آموزش هستیم
مدیر مرکز تبلیغ اینترنتی حوزه علمیه، با تأکید بر ایجاد حاکمیت بر فضای مجازی، از ظرفیت بالا و فعالیت های چشمگیر این مرکز خبر داد و به ارائه آماری از بازدیدهای بالای محصولات و اثرگذاری آنها پرداخت.

حجت الاسلام مسعود عبد اللهی مدیر مرکز تبلیغ اینترنتی حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت اینترنت و جایگاه آن در عصر امروز و بر ضرورت ایجاد حاکمیت بر فضای مجازی طی یکی دو سال آینده تأکید کرد و گفت: در گذشته جنگ در بیابان ها و مرز ها شکل می گرفت اما امروز دشمن به میان خانواده ها آمده و اگر تا یکی دو سال آینده نتوانیم بر فضای مجازی حاکمیت ملی ایجاد کنیم قطعا چیزی از فرهنگ ایرانی باقی نمی ماند و ارزش ها ضد ارزش خواهند شد؛ همانطور که امروز مشاهده می کنیم بسیاری از خرده فرهنگ هایمان از بین رفته است.

وی همچنین راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را یک ضرورت خواند که باید هرچه زودتر تکمیل شود و پیرامون پیشینه ی تشکیل این مرکز توضیح داد: این مرکز حدودا از سال 86 شروع به کار کرد و عزیزان زیادی در حرکت و پیشرفت این مرکز نقش داشتند. این مرکز تقریبا تا سال 1400 بیشتر تولیداتش متن محور بود و زیر مجموعه مدیریت هنر و تبلیغ نوین معاونت تبلیغ قرار داشت اما پس از بازدید آیت الله اعرافی از این اداره در سال 1400 و دستوری مبنی بر ایجاد مرکز تبلیغ، این واحد به عنوان یکی از مراکز مرکز آموزشی و پژوهشی تبلیغ تبدیل شد و تولیدات این مرکز متن محوری به چند رسانه ای ارتقاء یافت.

وی ادامه داد: این مرکز به صورت رسمی از سال 1401 شروع به کار کرد و از میان 2500 نفر از مبلغان گزینش کردیم و امروز حدود 250 نفر مبلغ در حال فعالیت در این مرکز هستند.

حجت الاسلام عبداللهی در بیان فرآیند تولیدات رسانه ای این مرکز اظهار داشت: ما در این مرکز کارگروه های مختلف داریم، کار گروه هایی که موضوعاتشان از سوی شورای عالی حوزه به ما ابلاغ شده؛ موضوعاتی نظیر سیاسی و اجتماعی، خانواده و سبک زندگی، بازی های رایانه ای و... که ما متناسب با این موضوعات محصولات متنی و چند رسانه ای تولید و در سکوهای مختلف داخلی و خارجی منتشر می کنیم.

وی با اشاره به فعالیت سردبیری گروه ادیان و مذاهب در این مرکز بیان داشت: ما برای پاسخگویی به شبهات ادیان و عرفان های نوظهور و جریان های انحرافی صفحات مختلفی داریم که از طریق این صفحات علاوه بر انتشار محتوا، ارتباط گیری خوبی صورت می گیرد، به گونه ای که ما در سال گذشته نزدیک به 50 ره یافته داشتیم و با بسیاری دیگر از گمراه شدگان در ارتباط هستیم.

مدیر مرکز تبلیغ حوزه، با اشاره به فعالیت های بین الملل این مرکز، از ترجمه آثار این مرکز به زبان های چون اسپانیولی، روسی، عربی، انگلیسی، فرانسه و... خبر داد.

وی یکی از مهم ترین کار های که در این مرکز انجام می شود را  دقت در نحوه انتشار و جریان سازی دانست و از استقبال چشمگیر تولیدات خبر داد و افزود: مثلا ما در زمینه کلام و اعتقادات 13 صفحه داریم که حدود 87 هزار نفر دنبال کننده دارد و محتوای کلامی ما نزدیک به 22 میلیون بازدید دارد. ما مجموعا 183 صفحه ایجاد کرده ایم و از طریق سامانه ای که به تازگی ایجاد کردیم می توانیم به دقت بررسی کنیم که  فلان مطلب منتشر شده چقدر بازدید داشته است. ما صفحه ای داریم که هفته ای 30 میلیون بازدید دارد.

حجت الاسلام عبداللهی با اشاره به امکانات اندک، بودجه ی کم  و در نتیجه کمبود مبلغ اینترنتی در این مرکز از اثرگذاری قابل توجه فعالیت ها خبرداد و تصریح کرد: آیت الله اعرافی که اخیرا به نمایشگاه تبلیغ آمده بودند و آمارهای مستند ما را دیدند بسیار متعجب و خرسند شدند. به عنوان مثال ما 6 صفحه در اینستاگرام داریم که در 5 ماهه اول امسال 54 میلیون بازدید داشته است یا برخی صفحات دیگرمان در دیگر سکو ها ماهانه 100 میلیون بازدید دارند؛ همه ی این آمار ها مستند و قابل ارزیابی دقیق است.

وی رمز اصلی پیشرفت این مرکز را  استفاده از طلاب متخصص و با روحیه جهادی عنوان کرد و گفت: تمام مبلغانی که در این مرکز فعالیت می کنند ساعتی 30 هزار تومان حق التبلیغ خدمتشان تقدیم می شود در صورتی که طلبه انیمیشنی تولید می کند که دقیقه ای 40 میلیون تومان دست مزدش است.

حجت الاسلام عبداللهی  یکی از مشکلات پیش روی این مرکز را کمبود نیرو برای ذکر کرد و در این باره توضیح داد: حضرت آقا دغدغه ی زیادی در زمینه جمعیت، سقط جنین، اعتیاد و دیگر معضلات اجتماعی  دارند اما با توجه محدودیت های مالی که داریم، قادر به جذب مبلغ نیستیم.

مدیر مرکز اینترنتی حوزه علمیه از ظرفیت بالای این مرکز در آموزش و به کارگیری طلاب گفت و تصریح کرد: حضرت آقا اهمیت فضای مجازی را هم تراز اهمیت انقلاب اسلامی توصیف کردند اما ما هنوز به این اندازه آن نمی پردازیم؛ اگر به ما امکانات بدهند ما آمادگی آموزش  به 4000 هزار نفر و هدایتشان را داریم. حوزه علمیه خواهران حدود 6 ماه است به ما نامه زدند که ما حاضریم همکاری و کمک کنیم در زمینه تبلیغ اینترنتی اما متأسفانه نمی توانیم  طلبه ای را جذب کنیم؛ از 250 نفری مبلغی که در این مرکز مشغول هستند 100 نفرشان استاد هستند و هر کدامشان می توانند هم آموزش دهند و هم دانش آموختگان را مدیریت کنند؛ ما نیازمند مجوز و امکانات برای آموزش هستیم.

وی یکی از کارهای تولیدی شاخص این مرکز را انیمیشن «بگو مگو» دانست و بیان داشت: محصولات فراوانی تا کنون تولید شده که بازخورد های خوبی داشته؛ علاقه مندان می توانند برای آشنایی بیشتر با محصولات و مرکز اینترنتی به آدرس Btid.org مراجعه کنند.

ارسال نظرات