۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۷۴۴۹۶
آیت ‌الله کعبی با اشاره به عدم پذیرش مدرک دکتری از سوی مقام معظم رهبری:

رهبر معظم انقلاب اسلامی اندوخته های خویش را ناشی از غنای حوزه علمیه و جایگاه رفیع علوم حوزوی می‌دانند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به عدم پذیرش مدرک دکترای افتخاری از سوی مقام معظم رهبری گفت: شخصیت یک حوزوی قائم به علم، تقوا، جهاد و خدمتی است که به مردم می کند و تمام این موارد در رهبر معظم انقلاب جمع شده است.
 آيت الله کعبي


آیت‌الله عباس کعبی، عضو خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به عدم پذیرش مدرک دکترای افتخاری دانشگاه از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی اندوخته های خویش را ناشی از غنای حوزه علمیه، علوم دینی و جایگاه رفیع علوم حوزوی می دانند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب از شخصیت های برجسته حوزه علمیه قم است که در کسوت رهبری و مرجعیت مشغول تدریس، افتاء و اداره امور امت اسلامی بوده و به دلیل آشنایی عمیق با علوم روز به ویژه عرصه علوم انسانی، ارتباط بسیار قدیمی با دانشگاهیان دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در این راستا دانشگاه بر اساس سنت و روش دانشگاهی که از شخصیت های بزرگ علمی تجلیل و تقدیر می کند، اعطای مدرک دکتری افتخاری را به رهبر معظم انقلاب پیشنهاد کرد که ایشان ضمن تشکر نپذیرفتند.

آیت‌الله کعبی با بیان این‌که علوم حوزه و جایگاه رفیع یک روحانی با مدارک دانشگاهی قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: شخصیت یک حوزوی قائم به علم، تقوا، جهاد و خدمتی است که به مردم می کند و تمام این موارد در مقام معظم رهبری جمع شده است.

وی یادآور شد: در گذشته نیز اعطای مدرک استاد ممتازی به علامه طباطبایی‌(ره) مفسر کبیر تفسیر المیزان و فیلسوف برجسته پیشنهاد شد که ایشان هم نپذیرفته بودند.

عضو خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که با پیگیری شورای عالی حوزه و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث ایجاد مدرک مستقل و معتبر حوزوی از سال 74 مطرح شد، ابراز داشت: اکنون در حوزه های علمیه مدارک معتبر و مستقل حوزوی در سطح دو، سه و چهار اعطا می شود که طلاب با دریافت این مدارک می توانند مدارج علمی و پژوهشی را همپای کسانی که مدارک معتبر و مستقل دانشگاهی دارند طی کنند.

آیت‌الله کعبی تصریح کرد: البته طلاب دارای یک شخصیت خاص علمی و مستقل هستند و آشنایی با مقتضیات مکان، زمان و موضوعات مرتبط با علوم حوزوی متوقف بر مدرک نیست و الزاماً از طریق تحصیل در مراکز علمی دیگر نیز به دست نمی آید.

وی در پایان اهتمام حوزه به بحث مدارج علمی حوزوی، پایان نامه نویسی طلاب، تشکیل کمیته های متعدد علمی و تخصصی، استاد راهنما و استاد مشاور برای پایان نامه های طلاب در موضوعات مختلف، گسترش کارهای پژوهشی طلاب را از اقدامات مناسب و سبب رونق علمی و گسترش فضای پژوهشی در حوزه علمیه دانست. /920/ت302/ع

ارسال نظرات