۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۷۴۵۱۸۶

دستورالعمل هانیبال؛ اسیر خوب اسیر مُرده است!

دستورالعمل هانیبال؛ اسیر خوب اسیر مُرده است!
ارتش اسرائیل برای نجات سربازان خود، پروتکلی دارد که به «دستورالعمل هانیبال» معروف است که بر اساس آن، آنچه در میدان جنگ برای فرماندهان ارتش موضوعیت دارد، «باقی نماندن نیروها در دست طرف مقابل» است، لذا اگر توان آزادسازی آنان وجود نداشته باشد، بهتر است کشته شوند!

30 روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد و رژیم غاصب صهیونیستی، ناتوان از مقابله با گروه‌های مقاومت فلسطینی، همچنان به بمباران‌های کور و کشتار مردم عادی ادامه می‌دهد. 

آمار بی‌سابقه‌ شهدای زن و کودک در غزه شاهدی روشن بر خباثت رژیمی است که رسماً و علناً از تمام قوانین بین‌المللی و مرزهای اخلاقی عبور کرده و هیچ ابایی از توحش و جنایت علیه مردم بی‌گناه ندارد.

ابعاد این خباثت البته لحظه به لحظه گسترده‌تر شده و هر روز چشمه‌های جدیدی از آن رونمایی می‌شود، چنانچه امروز وقتی در مصاحبه‌ای از «عمیخای الیاهو» وزیر میراث فرهنگی اسرائیل پرسیده شد که آیا ما باید بمب اتمی را روی تمام غزه بیاندازیم؟ او پاسخ داد که این یکی از احتمالات است!  

او سپس در پاسخ به این سؤال که؛ در این صورت تکلیف اسرای اسرائیلی که نزد نیروهای مقاومت در غزه هستند چه خواهد شد، گفت: من دعا می‌کنم و برای بازگشت آنها امیدوارم، اما در جنگ تاوان‌هایی نیز وجود دارد!

شبکه ۱۱ اسرائیل اعلام کرده؛ پس‌ از این اظهارات جنجالیِ وزیر میراث فرهنگی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو تا اطلاع ثانوی ورود او به جلسات دولت را ممنوع کرد.

در همین حال؛ سخنگوی حماس نیز درباره اظهارات این وزیر صهیونیست گفت: این اظهارات نشان‌دهنده تروریسم دولت اسرائیل علیه مردم ما و نتیجه حمایت‌های آمریکاست.

گرچه از خوی جنایت‌کارانه مقامات رژیم اسرائیل چنین اظهارنظرهایی بعید نیست و آنها هم مانند حامی اصلی خودشان یعنی ایالات متحده آمریکا برای تحقق منافع خود هیچ ابایی از نسل‌کشی جوامع بشری حتی با سلاح‌های ممنوعه‌ای چون بمب اتمی ندارند، اما در این مورد خاص، ماجرا وجه دیگری نیز دارد!

وجه دیگر این ماجرا، چشم بستن مقامات کابینه نتانیاهو بر وضعیت اسرای اسرائیلی است که طی عملیات طوفان الاقصی گرفتار نیروهای حماس شده‌اند و نشان می‌دهد که در قاموس جنایت‌کارانی چون نتانیاهو و کابینه افراطی‌اش، حتی حیات و ممات اتباع اسرائیلی نیز محلی از اِعراب ندارد.

این موضوع که از اواسط درگیری‌های یک‌ماه گذشته میان مقاومت فلسطین و متجاوزین اسرائیلی به دغدغه اصلی خانواده‌های این اسرا در داخل اراضی اشغالی تبدیل شده و آنها را به تظاهرات در مقابل دفتر نتانیاهو وادار کرده، به پیوست خود یک نگرانی بالاتری هم دارد.

این نگرانی بالاتر از این منظر است؛ ارتش اسرائیل برای نجات سربازان خود، چه مرده یا زنده، پروتکلی دارد که به «دستورالعمل هانیبال» معروف است و واحدهای نظامی را وادار می‌کند تا هر کاری که از دستشان بر می‌آید برای بازگرداندن همرزمان ربوده شده خود انجام دهند و اطمینان حاصل کنند که حماس نخواهد توانست از آن‌ها به عنوان گروگان استفاده کند.

دستورالعمل هانیبال در سال ۱۹۸۶ پس از گروگان‌گرفته‌شدن سه سرباز اسرائیلی از تیپ گیواتی به دست لبنان، تدوین شد. هم‌رزمان این سربازان در حالی که خودروی حامل آن‌ها را در حال دور شدن می‌دیدند ولی با این حال به سمت آن شلیک نکردند و شاهد دور شدن خودروی آن‌ها بودند. هدف از این دستورالعمل اطمینان از عدم تکرار چنین مواردی است.

به عبارت دقیق‌تر؛ آنچه در میدان جنگ برای فرماندهان ارتش اسرائیل موضوعیت و اولویت دارد، «باقی نماندن نیروها در دست طرف مقابل» است، لذا اگر توان آزادسازی آنان وجود نداشته باشد، بهتر است که کشته شوند.

این همان منطق اظهارنظر امروز وزیر میراث فرهنگی کابینه نتانیاهو است که علاوه بر محتمل دانستن استفاده از بمب اتم، کشته شدن اسرای اسرائیلی در صورت وقوع چنین مسئله‌ای را صرفاً تابعی حتمی از تبعات جنگ اعلام می‌کند! 

اتفاقا خانواده‌های اسرای اسرائیلی نیز چون از دستورالعمل هانیبال آگاه هستند و می‌دانند که اسرایشان مطابق منطق هانیبال از همان لحظه اسیر شدن، در ذهن ارتش و دولت اسرائیل «مُرده» محسوب شده‌اند، اعتراضات خود را بالا گرفته‌اند تا شاید فرجی برایشان حاصل شود.

با این تفاسیر؛ این دنیاست که باید تکلیف خود را با چنین پدیده شوم و پلیدی روشن کند، چه، صهیونیست‌ها بر اساس توصیه‌های بنیان‌گذاران خود مطابق آنچه در مجموعه پروتکل‌های دانش‌وران صهیون آمده، هیچ محدودیتی برای انجام هرگونه جنایتی علیه بشریت ندارند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات