۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۷۴۵۳۲۹

طرح کمک به رژیم صهیونیستی در سنای آمریکا متوقف شد

طرح کمک به رژیم صهیونیستی در سنای آمریکا متوقف شد
در پی تشدید اختلافات بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر کمک‌ها به اوکراین، مجلس سنای آمریکا طرح کمک به رژیم صهیونیستی را رد کرد.

در پی اختلاف بین جمهور‌خواهان و دموکرات‌های کنگره برای ارسال کمک‌های بیشتر به اوکراین، دموکرات‌های سنا روز گذشته (سه‌شنبه)، لایحه مجلس نمایندگان آمریکا برای ارائه کمک‌های اضطراری به رژیم صهیونیستی که بخش کمک به اوکراین در آن حذف شده بود را مسدود کرد و در عوض از جمهوری‌خواهان درخواست کردند که با درخواست ۱۰۶ میلیارد دلاری «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا موافقت کنند.

بر اساس گزارش شبکه راشاتودی، طرح پیشنهادی کاخ سفید در صدد ادغام کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی، تایوان و سیاست مهاجرت است به امید آن‌که بتواند بر مخالفت برخی جمهور‌خواهان با تداوم کمک مالی به کی‌یف، غلبه کند.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می دهند هفته گذشته، بسته مستقل ۱۴.۳ میلیارد دلاری برای تل‌آویو را به تصویب درآورد که با کاهش بودجه «خدمات درآمد داخلی» (IRS)  تأمین خواهد شد. این نهاد یک سازمان دولتی و اداره زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا است، که وظیفه خدمات درآمد حکومت فدرال ایالات متحده آمریکا را برعهده دارد.

سناتور «راجر مارشال» از ایالت کانزاس روز گذشته (هفتم نوامبر ۱۶ آبان) از دموکرات‌ها درخواست کرد که به لایحه مجلس نمایندگان آمریکا برای کمک به تل‌آویو کمک کنند و گفت: « زمان بسیار حائز اهمیت است و ضروری است که سنا ارسال این کمک‌های حیاتی به اسرائیل را حتی یک روز به تعویق نیاندازد».

«پتی موری» رئیس کمیته تخصیص بودجه سنا از ایالت واشنگتن در پاسخ گفت: «متحدان ما در اوکراین به اندازه متحدان ما در اسرائیل نمی‌توانند تأخیر را تحمل کنند».

بایدن نیز پیش از این گفته بود که لایحه مجلس نمایندگان درباره کمک به رژیم صهیونیستی را در صورتیکه در سنا تصویب شود، وتو خواهد کرد.

۵۱ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا توسط دموکرات‌ها اداره می‌شود و برخلاف مجلس نمایندگان آمریکا، کنترل سنا به دست دموکرات‌ها از حزب بایدن است و لایحه مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب در سنا به ۶۰ رأی نیاز داشت و به این مفهوم است که حداقل ۹ سناتور دموکرات نیز باید علاوه بر تمامی جمهوری‌خواهان از این لایحه حمایت کنند.

طبق گفته پنتاگون، ایالات متحده از فوریه ۲۰۲۲، بیش از ۴۴ میلیارد دلار کمک نظامی از جمله تسلیحات، تجهیزات و مهمات به اوکراین ارسال کرده است و با این‌حال ایالات متحده اصرار دارد که در درگیری میان روسیه و اوکراین، مشارکت ندارد و یک طرف درگیری محسوب نمی‌شود.

با اینحال، ۴ میلیارد دلار از مالیاتی که مالیات‌دهندگان آمریکا به دولت خود پرداخت می‌کنند، تحت عنوان کمک‌های انساندوستانه به اوکراین ارسال شده است و ۲۷ میلیارد دلار نیز تحت عنوان «کمک اقتصادی» به اوکراین داده شده است که شامل، پرداخت حقوق کارکنان دولت اوکراین می‌شود.

در پی توافق محرمانه کاخ سفید با «کوین مک‌کارتی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا، مک‌کارتی اوایل اکتبر پس از سال‌ها شغل خود را از دست داد و «مایک جانسون» رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا هم‌اکنون علیه تداوم تأمین مالی کی‌یف رأی داده است و تنها از لایحه تک بخشی یعنی کمک به رژیم صهیونیستی حمایت کرده است.

طرح کمک امنیتی به اوکراین (USAI) که پنتاگون از آن برای خرید تجهیزات جدید برای کی‌یف از صنعت نظامی آمریکا استفاده می‌کرد، اوایل هفته جاری منقضی شد و بودجه آن به اتمام رسید.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به سنا اعلام کرد که اوکراین بدون تداوم کمک‌های ایالات متحده، در جنگ با روسیه شکست خواهد خورد.

طبق این گزارش، دموکرات‌های سنا ظاهراً بر روی طرح بودجه خود کار می‌کنند و امیدوارند که اوایل هفته آینده آن را ارائه دهند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات