۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۷۴۵۴۳۴
استاندار اصفهان مطرح کرد؛

ضرورت فاصله گرفتن از نگاه تمرکزگرا در قانونگذاری

ضرورت فاصله گرفتن از نگاه تمرکزگرا در قانونگذاری
اصفهان ـ مرتضوی با تأکید بر اهمیت نقش مسجد در جامعه گفت: در همه تندبادها نیروهای انقلابی و مذهبی پای کار هستند اما در تقسیم اعتبارات کمترین سهم به آنها اختصاص می یابد.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان نیز در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان، ضمن اشاره به اینکه در فرهنگ ایرانی اسلامی پایگاه رشد، تعلیم و تربیت مسجد است، گفت: بهره‌مندی از مساجد صرفاً برای اقامه نماز، استفاده از ظرفیت حداقلی مساجد است که توجیه پذیر نیست.

وی با بیان اینکه برخی مساجد و کانون‌ها می‌درخشند، ادامه داد: در هر منطقه می‌توان افراد خاص محل را بعنوان محور قرار داد تا در امور نقش آفرینی کنند‌، این اصل در بسیاری از مناطق جواب داده و نتایج خوبی داشته است.

دکتر مرتضوی خاطرنشان کرد: بسیاری از کمبود و کاستی‌ها ناشی از نگاه تمرکزگرا در سطح ملی است،  متأسفانه در نوشتن قوانین سررشته همه تصمیمات در تهران است اما در مطالبه از استان پیگیری می‌شود.

استاندار اصفهان افزود: این موضوع در شهرستان ها نیز مشهود است و بسیاری از مشکلات و دغدغه‌ها به مدیریت استان ارجاع داده می‌شود در صورتی که حمایت و پشتیبانی لازم از اجرای امور نمی‌شود.

دکتر مرتضوی اظهار کرد : دو و سه دهم درصد از توزیع اعتبارات کشور در قانون بودجه ۱۴۰۲ به صورت استانی و ۹۷ و هفت دهم درصد به صورت ملی توزیع می‌شود، ظرفیت‌هایی مانند (بند ه تبصره ۹ قانون بودجه) نیز فراهم می‌شود اما امکان توزیع درصد مناسبی از بودجه به استان‌ها اختصاص نمی‌یابد.

استاندار اصفهان گفت: انتظار می‌رود این ظرفیت به صورت کامل یا حداقل ۵۰ درصد به استان اختصاص داده شود و برای دریافت این اعتبار پیگیر هستیم.

دکتر مرتضوی با تأکید بر تأمین اعتبارات فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در مساجد و کانون‌ها، اظهار کرد: در همه تندبادها نیروهای انقلابی، جوان و مذهبی پای کار هستند اما در تقسیم اعتبارات کمترین سهم به آنها اختصاص می‌یابد.

وی عنوان کرد: مشکل اساسی ما معضلات قانون‌گذاری است و نیاز است در بخش قانونگذاری از نگاه تمرکزگرا فاصله بگیریم، تقویت مساجد و کانون‌های فرهنگی مهمترین تأثیر را در فرهنگ کشور خواهد داشت.

استاندار اصفهان خطاب به دبیر شورای فرهنگی استان، گفت: با تکرار جلسات به صورت مستمر می‌توانیم تصمیمات موثری را داشته باشیم از این رو تقویم برگزاری جلسات تا پایان سال تنظیم و تدوین شود.

ضرورت تخصیص یک درصد اعتبارات دستگاههای اجرایی در امور فرهنگی به استانها

محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان نیز در این نشست با تأکید بر مردمی کردن امور، گفت: اصل این است که تسهیل گری های لازم انجام شود تا امور فرهنگی مساجد و کانون‌ها به صورت مردمی اداره شوند.

وی ادامه داد: در مرحله نخست بایستی این موضوع مد نظر قرار بگیرد که مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد چه جایگاهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان ادامه داد: طبق قانون مجلس شورای اسلامی بایستی یک درصد از اعتبارات دستگاه‌ها در اختیار امور فرهنگی قرار بگیرد که قانون بسیار خوبی است.

جان‌نثاری خاطرنشان کرد: از این اعتبار ۵۰ درصد در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت متمرکز، ۳۰ درصد در اختیار صداوسیما است و ۲۰ درصد به امور مختلف زیر نظر کمیته‌ای که در ارشاد تشکیل می‌شود اختصاص می‌یابد و هیچ اعتباری به استان تخصیص نمی‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان ادامه داد: اگر حداقل ۵۰ درصد اعتبارات در اختیار استان قرار بگیرد که استاندار اصفهان نیز از طریق ریاست جمهوری، معاون اول رئیس جمهور، وزرای مربوطه پیگیری است، می‌توانیم همه کانون‌های فرهنگی مساجد را تغذیه کنیم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات